Byggahus.se
S Sir Duke skrev:
Nej jag undrar hur plattsättare generellt tänker

Yrkesstolthet var nog fel ord, menar praxis och förnuft typ

Om det alltid är en platta i taget, eller om helheten spelar roll

Vad tycker du om bilderna?
S Sir Duke skrev:
Nej jag undrar hur plattsättare generellt tänker

Yrkesstolthet var nog fel ord, menar praxis och förnuft typ

Om det alltid är en platta i taget, eller om helheten spelar roll

Vad tycker du om bilderna?
S Sir Duke skrev:
Nej jag undrar hur plattsättare generellt tänker

Yrkesstolthet var nog fel ord, menar praxis och förnuft typ

Om det alltid är en platta i taget, eller om helheten spelar roll

Vad tycker du om bilderna?
Du har bett honom sätta plattor och det har han gjort. Hur många olika plattor finns det inte? Han kan inte ha koll på allt, än mindre en vanlig grå platta. Han håller med dig om att det inte ser helt okej ut, han ska kolla med sin chef om dom kan göra något åt problemet. Allt i sin ordning om du frågar mig, räkna dock med att du kommer att stå för kalaset. En platta i taget om inget annat sägs. Felet ligger hos dig som kund
 
A Almedals skrev:
Du har bett honom sätta plattor och det har han gjort. Hur många olika plattor finns det inte? Han kan inte ha koll på allt, än mindre en vanlig grå platta. Han håller med dig om att det inte ser helt okej ut, han ska kolla med sin chef om dom kan göra något åt problemet. Allt i sin ordning om du frågar mig, räkna dock med att du kommer att stå för kalaset. En platta i taget om inget annat sägs. Felet ligger hos dig som kund
Wow här snackar vi yrkesstolthet..........



Men det var ju det jag undrade, om man måste instruera om de ska blandas, att estetik och helhetsintryck spelar roll, annars blir det robotutläggning platta för platta
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, kanske, men hör med firman först för säkerhets skull, kanske inte vill lämna garanti annars. För andra som läser tråden är det viktigt att första öppna kartongerna och provlägg ett gäng plattor och ge klara instruktioner till plattsättaren, går både snabbare och blir snyggare då :=) Och, snåla inte på plattorna, kvalitet lönar sig.
Alltså vi öppnade en kartong och provla kanske 10 plattor

Om jag var plattsättare hade jag intuitivt tagit hänsyn till mönstringen

Jag brukar tänka att om jag köper en dyr hantverkstjänst så ska resultatet bli bättre än vad jag själv som amatör skulle kunna åstadkomma

Men alla är vi olika tydligen

Ville veta om det fanns någon branschpraxis

Och detta är ju skönhetsfel, inte så att plattorna ligger upp och ner eller sä

Det var bra att få input på detta
 
wildeside
S Sir Duke skrev:
Japp. De hade så litet utbud där de handlar så vi skaffade själva
Eftersom du själv köpt plattorna så tycker jag det ligger på dej att även ge instruktioner på hur du vill ha dina plattor lagda!
Hur ska han annars veta vad du vill?
 
S Sir Duke skrev:
Jag brukar tänka att om jag köper en dyr hantverkstjänst så ska resultatet bli bättre än vad jag själv som amatör skulle kunna åstadkomma
Det är nog en villfarelse, absolut inte alla hantverkare, men en del bryr sig helt enkelt inte och väldigt få bryr sig lite mycket som du gör.

Med tanke på att hantverkare har orsakat fler skador i huset än vad jag själv har gjort, bör man alltså även instruera dem om att inte skada huset.
 
wildeside wildeside skrev:
Eftersom du själv köpt plattorna så tycker jag det ligger på dej att även ge instruktioner på hur du vill ha dina plattor lagda!
Hur ska han annars veta vad du vill?
Inte veta vad jag vill.
Frågan var vad som kan förväntas utan detaljstyrning. Om ni säger "du kan inte förvänta dig någonting av en yrkesman" så har jag blivit klokare och tråden uppnått sitt syfte.

Undrade hur folk i forumet tycker resultatet blev och om man kan förvänta sig någon grundnivå av estetik och helhetssyn i arbetet.
Hantisen som var här höll ju till viss del med och sa att det är rätt lätt att byta men måste stämma av med chefen.

Får se hur det utvecklar sig i morgon.
 
Uppdatering:

Chefen tyckte likadant som plattsättaren, det gick lite för fort och blev lite fel, så de bytte ut ca 10 plattor idag. Det var inget snack om saken, jag behövde inte dra några argument alls. Blev jättesnyggt efteråt, ett helt annat helhetsintryck.

Tack alla för er input!
 
  • Gilla
em72 och 8 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Uppdatering:

Chefen tyckte likadant som plattsättaren, det gick lite för fort och blev lite fel, så de bytte ut ca 10 plattor idag. Det var inget snack om saken, jag behövde inte dra några argument alls. Blev jättesnyggt efteråt, ett helt annat helhetsintryck.

Tack alla för er input!
Skönt att höra att det löste sig på ett bra sätt. 👍
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Kul med seriösa hantverkare, får vi se en efterbild?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Kul med seriösa hantverkare, får vi se en efterbild?
Så gärna!

(Lite flammigt för all fog är inte borttvättad ännu)

Gråa klinkergolvplattor, fogade, dammiga, inomhus, obefintlig möblering, hörn av ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfiknast och 6 till
  • Laddar…
H
A Almedals skrev:
Du har bett honom sätta plattor och det har han gjort. Hur många olika plattor finns det inte? Han kan inte ha koll på allt, än mindre en vanlig grå platta. Han håller med dig om att det inte ser helt okej ut, han ska kolla med sin chef om dom kan göra något åt problemet. Allt i sin ordning om du frågar mig, räkna dock med att du kommer att stå för kalaset. En platta i taget om inget annat sägs. Felet ligger hos dig som kund
En van plattsättare lägger inte ett golv på det sättet, de vet hur man lägger ett golv så att det ser snyggt ut, de är väl medvetna om hur mönstrade plattor blir på ett golv om man lägger ”fel”.
Kunden beställer ett jobb som litar på att de är vana och kan sitt jobb och har en yrkesstolthet. Man kan inte förvänta sig att kunden ska stå och tala om hur de ska lägga golvet/plattorna.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
En van plattsättare lägger inte ett golv på det sättet, de vet hur man lägger ett golv så att det ser snyggt ut, de är väl medvetna om hur mönstrade plattor blir på ett golv om man lägger ”fel”.
Kunden beställer ett jobb som litar på att de är vana och kan sitt jobb och har en yrkesstolthet. Man kan inte förvänta sig att kunden ska stå och tala om hur de ska lägga golvet/plattorna.
Tack för input

Firman höll med och har rättat till det, jag är nöjd nu
 
  • Gilla
Nyfiknast och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.