Hejsan!
Vi köpte nyligen ett hus och drog igång det vattenburna värmesystemet. Det visade sig att vissa element inte värmdes så vi avluftade dessa ännu en gång. Efter det har trycket I expansionskärlet sjunkit från 1.2 bar till 0.3 och systemet bär inte längre värme ut i huset. Cirkulationspumpen har även börjat jobba hårdare.
Till min nybörjarfråga: hur ökar vi enklast tycket i systemet igen?
Tack på förhand!
Mvh,
Felix
Vi köpte nyligen ett hus och drog igång det vattenburna värmesystemet. Det visade sig att vissa element inte värmdes så vi avluftade dessa ännu en gång. Efter det har trycket I expansionskärlet sjunkit från 1.2 bar till 0.3 och systemet bär inte längre värme ut i huset. Cirkulationspumpen har även börjat jobba hårdare.
Till min nybörjarfråga: hur ökar vi enklast tycket i systemet igen?
Tack på förhand!
Mvh,
Felix
När du luftar så går sytemtrycket ner och kan påverka att värmen når dit den skall. Man måste kompensera för detta och fylla på mer vätska i systemet till du når nån bar eller mer. Bör finnas nån påfyllning nånstans
Börja med att justera förtycket. Det verkar inte vara rätt.
H håbbe1961 skrev:När du luftar så går sytemtrycketStort tack för svar! Misstänker att det kan vara denna? Verkar som att den går till det övriga vattensystem. Vad tror du?H håbbe1961 skrev:
felixnh skrev:
Tack för svar! En helt ny värld för mig då jag bott hela vuxna livet i lägenheten så ber om ursäkt för dum fråga; vad innebär förtryck och hur justeras detta?[/
Förtryck är den gummiblåsa som finns i den vita tanken. Den bör ha ett visst grundtryck, kanske 1.5 bar. Finns ofta en bilventil i andra änden som man kan pumpa eller kolla trycket precis som ett bildäck. Men prova o fylla på mer vatten förstfelixnh skrev:
Expansionskärlet (det vita) ska ha ett grundtryck på ca 0,5bar när det är tomt. Nu tycks det inte vara tomt men är nere på 0,3bar.felixnh skrev:
De har en schradervetil (bilventil) den sitter antagligen i botten. Pumpa i luft till 0,5bar där. Stiger systemtrycket så tappa ur mer vatten. När du fyllt luft till 0,5bar fyller du vatten till typ 1bar. Trycken är typvärden, har du ett högt hus kan det behövas mer.