Hejsan!

Vi köpte nyligen ett hus och drog igång det vattenburna värmesystemet. Det visade sig att vissa element inte värmdes så vi avluftade dessa ännu en gång. Efter det har trycket I expansionskärlet sjunkit från 1.2 bar till 0.3 och systemet bär inte längre värme ut i huset. Cirkulationspumpen har även börjat jobba hårdare.

Till min nybörjarfråga: hur ökar vi enklast tycket i systemet igen?

Tack på förhand!

Mvh,
Felix

• Expansionskärl för vattenburet värmesystem med tryckmätare visande 0.3 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med expansionskärl, cirkulationspump och kopparledningar som visar tecken på tryckfall.
    Skapa konto
  • Expansionskärl för vattenburet värmesystem med kopparledningar och ventiler.
    Skapa konto
Jag skulle ha provat den inringade ventilen.

Expansionskärl för värme anslutet till kopparledningar och en inringad ventil.
Skapa konto

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
När du luftar så går sytemtrycket ner och kan påverka att värmen når dit den skall. Man måste kompensera för detta och fylla på mer vätska i systemet till du når nån bar eller mer. Bör finnas nån påfyllning nånstans

• Gilla
kest
  • Laddar…
Börja med att justera förtycket. Det verkar inte vara rätt.

H håbbe1961 skrev:
När du luftar så går sytemtrycket
H håbbe1961 skrev:
När du luftar så går sytemtrycket ner och kan påverka att värmen når dit den skall. Man måste kompensera för detta och fylla på mer vätska i systemet till du når nån bar eller mer. Bör finnas nån påfyllning nånstans
Stort tack för svar! Misstänker att det kan vara denna? Verkar som att den går till det övriga vattensystem. Vad tror du?

• VVS-installation med blå expantionskärl, kopparledningar och ventiler mot trävägg, markerad del.
    Skapa konto
D Daniel 109 skrev:
Börja med att justera förtycket. Det verkar inte vara rätt.
Tack för svar! En helt ny värld för mig då jag bott hela vuxna livet i lägenheten så ber om ursäkt för dum fråga; vad innebär förtryck och hur justeras detta?

useless useless skrev:
Jag skulle ha provat den inringade ventilen.

[bild]
Verkar som att det är en koppling mellan varmvattnet ner i varmvattenberedaren. Dvs vatten går bara "runt".

Useless hade ett tips ovan på en kran

Vart tar rören som går ner genom golvet vägen? Går det nån kulvert till något annat hus? Jag skulle inte ha öppnat den kranen för att fylla på vatten iallafall.

Bästa svaret

felixnh felixnh skrev:
Verkar som att det är en koppling mellan varmvattnet ner i varmvattenberedaren. Dvs vatten går bara "runt".
Har du provat att öppna den?

useless useless skrev:
Har du provat att öppna den?
Vågade mig precis på det. Du är en hjälte! Stort tack. Det funkade.

• Gilla
useless
  • Laddar…
felixnh felixnh skrev:
Tack för svar! En helt ny värld för mig då jag bott hela vuxna livet i lägenheten så ber om ursäkt för dum fråga; vad innebär förtryck och hur justeras detta?[/
felixnh felixnh skrev:
Tack för svar! En helt ny värld för mig då jag bott hela vuxna livet i lägenheten så ber om ursäkt för dum fråga; vad innebär förtryck och hur justeras detta?
Förtryck är den gummiblåsa som finns i den vita tanken. Den bör ha ett visst grundtryck, kanske 1.5 bar. Finns ofta en bilventil i andra änden som man kan pumpa eller kolla trycket precis som ett bildäck. Men prova o fylla på mer vatten först

Ah då är jag med. Stort tack för hjälpen!

Den som useless ringat in är rätt , öppna den lite, håll koll på manometern, den ska stiga sakta upp till ca 1,2 bar, det med rakt rör över kV och VV , på VV-sidan är det kors , kan vara en termoventil som blandar där, men kanske lite udda typ mot i dag-

felixnh felixnh skrev:
Expansionskärlet (det vita) ska ha ett grundtryck på ca 0,5bar när det är tomt. Nu tycks det inte vara tomt men är nere på 0,3bar.

De har en schradervetil (bilventil) den sitter antagligen i botten. Pumpa i luft till 0,5bar där. Stiger systemtrycket så tappa ur mer vatten. När du fyllt luft till 0,5bar fyller du vatten till typ 1bar. Trycken är typvärden, har du ett högt hus kan det behövas mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.