Byggahus.se
Hej,

Är nyinflyttad i ett hus med en gasolkamin kopplad till en kort skorsten med rökgasfläkt. (Se bild).

Jag är intresserad av att istället installera en vedeldad kamin men orolig att det är en för kort skorsten och jag vill inte installera en längre då det då skuggar solpanelerna.

Vad tror ni om längden på skorstenen för vedeldad kamin? (Ta i beaktande rökgasfläkten)


Tack på förhand,
Christoffer
 
  • Ett hus med solpaneler, terrass, grill, utemöbler, vita dubbel dörrar, takfönster och murad fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste kolla upp det för den specifika skorstenen om den är godkänd för vedkaminer. Men jag skulle utgå ifrån att den inte är det. Gasolvärmare har ofta mycket primitivare skorstenar. Jag tror att det för vedkaminer krävs att skorstenen når en meter över takfallet och att den når över taknocken. Sedan är det isoleringen att tänka på.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Eldar du mycket så finns nog risken att du kan få rök och sot på panelerna
 
Om TS istället väljer pellets räcker skorstenslängd med minimum 1 m över takfallet.

Hos mig står pelletskaminen vid husets långsidas yttervägg på samma sätt som hos TS. Skorsten för vedeldning skulle innebära estetiskt ful skorsten ända upp över taknock. Byte av skorsten måste dock ändå ske för pellets.

Om TS inte bryr sig om det estetiska borde inte skorstenen påverka solpanelernas effekt annat än marginellt.
 
Redigerat:
E Einh skrev:
Eldar du mycket så finns nog risken att du kan få rök och sot på panelerna
Jag misstänker att kombinationen panelernas effekt/vedeldning inte har så stor betydelse eftersom man normalt inte myseldar under tider då panelerna utnyttjas maximalt. Det vore annorlunda för mig som kör min pelletskamin för husets totala uppvärmning och går dygnet runt under de kallare årstiderns.

Titta på kaminer! Det går att välja kamin efter estetiken - min är vald efter effektiviteten men jag ser ändå lågorna hela tiden. Nackdelen är väl att vedsprakandet och doften uteblir.
 
En ordentlig skorsten behöver inte bli estetiskt ful, om Du gör den själv. Stenkantad skorsten på tak, gröna träd i bakgrunden, grå himmel, arkitektonisk detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sprakar om Du väljer ved för detta
t ex gran och tall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.