Byggahus.se

Siemens köksfläktsskorsten: Kapa för snedtak + fästen

1. S
    Medlem · 281 inlägg
    Jag ska byta köksfläkt till en från Siemens i mitt kök med snedtak. Det som kallas skorsten består av två delar som skjuts in i varandra. De är enligt produktmanualen i rostfritt stål, jag har inte fått hem denna ännu så jag har inte kunnat kontrollera med magnet.

Snittet kommer att vara synligt (men uppe i taket) så det är viktigt att det blir rakt och fin yta. Framifrån kommer snittet se ut såhär fast med annan vinkel: \

Jag är inte främmande till att skaffa fler verktyg inom rimliga gränser. Jag har i dagsläget tillgång till vinkelslip (dock utan hastighetsjustering), cirkelsåg (som är okej om den blir skadad), tigersåg, sticksåg, bandslip (alltså handhållen). Vilket verktyg är bäst för att såga detta, något av de jag har, eller blir det bättre med tex en plåtsax , manuell nibbler eller annat? Undrar om tillvägagångssätt också.

(Jag kommer också behöva justera fästena, men det ser ut att vara hål i inviket, så borde gå att få till med en Dremel eller fil utan större problem, en bit ner.)

Fläkten det gäller är Siemens LC97BC532. Den kommer att anslutas till rör som går ut, vilket är okej enligt stadgarna (detta är en lägenhet i BRF) för vindslägenheterna, vilket detta är. Däremot är det generös takhöjd så för att slippa köpa förlängning tänker jag montera skorstenen så att hålen för utblåset (som inte kommer finnas) hamnar mot taket på den synliga/kvarvarande sidan.

2. S
    Medlem · 281 inlägg
    Eftersom inga tips inkommit så har jag klurat själv. Först kommer jag markera var snittet ska vara med tejp. Sedan tänkte jag fila bort inviket på den sida som är mot väggen med fil (eller Dremel om jag blir rastlös). Sedan klipper jag från andra änden, dvs högst upp mot rummet till vänster i mitt fall, med röd plåtsax (där jag kom fram till att Bessey D16 som Clas Ohlson säljer verkar relativt bra speciellt med tanke på priset), röd eftersom den kommer vika bort materialet till vänster. När detta är gjort kommer filen fram igen och om jag klippt ojämnt fixas det nu, sen några drag för att få en icke-vass kant. Efter detta måttas placering av upphängningen ut på både vägg och skorsten. Här måste jag kommer ihåg att skorstenen inte kan sitta dikt an mot taket utan att det måste finnas plats för att hänga på den på fästet. Typ så. Innan jag gör allt detta måste dock den gamla fläkten ner, vilket jag inte gjort ännu, och ytan bakom måste saneras då det här med att 160-slangar behöver en övergång för att passa på 125-rör verkar ha missats av de som installerade den gamla, och det därför är hyfsat äckelguck på väggen... och lite skadade kakelplattor bland annat. Nya fläktens nedersta hål är också lite läskigt nära centrum av eluttaget, blir spännande. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.