1 092 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Ok att plantera Lavendel i SAMMA kruka som Silverpäronträd?
Är det okej att plantera lavendel i samma stora kruka som ett silverpäronträd, eller konkurrerar de för mycket om näring och vatten?
Jag har en 1m3 kruka med ett ca 1,8m silverpäronträd. När jag planterade allt i våras satte jag också i två klängväxter (oklart namn) samt lavendelväxter. De två täcker nästan all jord från solen. Jag tycker att Silverpäronträdet ser lite "ledsen" ut jämfört med innan semestern för 4 veckor sedan.. Det har också blåst mycket så det kanske har med det att göra?
Några tips? Jag är "grön" (😀) så alla tips är välkomna!
Jag har en 1m3 kruka med ett ca 1,8m silverpäronträd. När jag planterade allt i våras satte jag också i två klängväxter (oklart namn) samt lavendelväxter. De två täcker nästan all jord från solen. Jag tycker att Silverpäronträdet ser lite "ledsen" ut jämfört med innan semestern för 4 veckor sedan.. Det har också blåst mycket så det kanske har med det att göra?
Några tips? Jag är "grön" (😀) så alla tips är välkomna!
Lavendel vill ha torrt, soligt och ingen gödning. Låt päronet vara ensam i sin bytta och vårda det. Att samplantera är svårt. Klängväxterna som också satts tillsammans med päronet är bättre i separata krukor men det är inget som hindrar att de klänger upp och skuggar "päronbyttans" jord om du har dåligt med plats. Är det på en balkong eller terrass du odlar?
Tack för era svar! Mycket uppskattat!
Så här ser det ut idag. Vad säger ni? Ska jag sätta lavendeln i krukor istället? Jag är väldigt mån om att trädet ”mår bra”. Lavendel går att köpa ny till lågt pris.
Så här ser det ut idag. Vad säger ni? Ska jag sätta lavendeln i krukor istället? Jag är väldigt mån om att trädet ”mår bra”. Lavendel går att köpa ny till lågt pris.
Lite lavendel runt fötterna mår den säkert bara bra av. Det är inte den optimala miljön för lavendeln men din ser glad ut ändå. Murgrönan blir nog för tuff konkurrens så den skulle jag flytta till en annan kruka.
Du borde byta uppbindningen till breda band alt klippa remsor av säckväv så att den inte skadar trädets bark när det blåser.
Men trädet ser väl inte risigt ut?
Du borde byta uppbindningen till breda band alt klippa remsor av säckväv så att den inte skadar trädets bark när det blåser.
Men trädet ser väl inte risigt ut?
@Harmagedon Jättestort tack för din input! Extremt uppskattat! Jag ska byta till breda band. Och flytta åtminstone murgrönan.
Jag kom på att jag ju kan ställa typ en balkonglåda ovanpå den orangea krukan. Så ser det ut som att det är i krukan (nästan) men stör inte jorden.
Gällande trädet: jag tycker att grenarna sloknar neråt. I början av sommaren så stod alla grenarna mer rätt ut. Men efter en storm (då jag hade spänt fast stödrepen i själva trädstammen och det gjorde att det blev märken i själva stammen) i somras tycker jag att de hänger mer nedåt (samtidigt som då lavendeln och murgrönan blivit större i krukan).
Samtidigt växer ju några små grenar rätt uppåt nu så det kanske tyder på att trädet mår ok?
Kanske är det silverpäronets sätt att växa?
Jag kom på att jag ju kan ställa typ en balkonglåda ovanpå den orangea krukan. Så ser det ut som att det är i krukan (nästan) men stör inte jorden.
Gällande trädet: jag tycker att grenarna sloknar neråt. I början av sommaren så stod alla grenarna mer rätt ut. Men efter en storm (då jag hade spänt fast stödrepen i själva trädstammen och det gjorde att det blev märken i själva stammen) i somras tycker jag att de hänger mer nedåt (samtidigt som då lavendeln och murgrönan blivit större i krukan).
Samtidigt växer ju några små grenar rätt uppåt nu så det kanske tyder på att trädet mår ok?
Kanske är det silverpäronets sätt att växa?
Du har nog ett exemplar av Silverpäron ”Pendulum”. Grenarna ska anta en hängande form och för att behålla formen brukar man klippa bort grenar som växer uppåt eller inåt i kronan. Du behöver inte göra det i år men nästa höst är det nog dags att gallra lite så att det håller formen.
Du klipper intill stammen eller en lite grövre gren. Googla på ”beskära silverpäron” så hittar du nog bra beskrivningar med bilder. Det brukar rekommenderas att man beskär i juli, augusti eller september sk JAS.
Regelbunden beskärning gynnar trädet så att det växer bättre och håller sig friskt.
Regelbunden beskärning gynnar trädet så att det växer bättre och håller sig friskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är sånna här små spröt du behöver ta bort. Inga jätteingrepp alltså. Ta god tid på dig och fundera på vad som ska bort för att få en fin form och en luftig krona.
Ibland kan det komma grenar som får gröna blad och vill du behålla silverfärgen tar du bort dem.
Här i skåneland klipper jag dem som igelkottar nu i augusti. Då är de ju i full blom men de bör klippas så att de hinner hämta sig före frosten. Jag gör detta för att de ska vara vackra hela vintern/våren och mina står i trädgården.M Mr_LP skrev:
För TS's del kommer väl balkongen inte att nyttjas under vintern. Då kan man klippa dem på våren, efter frostrisk.
Utan klippning blir lavendel stabbiga och fula i växtsättet. Ett annat alternativ är att behålla dem så länge de är vackra och därefter byta ut dem.
Ta gärna mogna frön nu och så dessa i jan/febr - när de börjat gro sätt de i full sol i fönsterkarmen. De är lätta att föröka.
Här i trakterna kring Mälaren zon 2 brukar jag bara putsa till dem före vintern och sedan klippa hårt på våren.
Men det är inte alldeles självklart att lavendel övervintrar. Särskilt när de står i kruka på en balkong. Då får man nästan lägga på en odlings zon. Men vill du ha dem kvar så är det bara att hoppas på det bästa.
Men det är inte alldeles självklart att lavendel övervintrar. Särskilt när de står i kruka på en balkong. Då får man nästan lägga på en odlings zon. Men vill du ha dem kvar så är det bara att hoppas på det bästa.