Hej forumet,

Nu när kvicksilvret sjunker behöver jag åter ta tag i mina problem med golvvärme.

Det är en tillbyggnad i två plan på ca 40 m2 golvyta per våning. Har ett vattenburet värmesystem på båda våningarna men fördelare på båda planen. Temperaturen ska regleras via de trådburna rumsgivarna som finns i varje rum (på vån 1 hall och vardagsrum och vån 2 ett sovrum och ett TV-rum).

Jag tycker att jag har svårt att få till bra och jämn värme i dessa rum.

Sedan dag 1 har jag upplevt dessa problem. Rörfirman som gjorde installationen säger att allt är i sin ordning, men när representant från Termotech var på plats bytta man ett ställdon. Efter det kom våren och jag brydde mig inte mer…

Jag vill tro att ett av problem är att rumsgivaren(?) visar fel. Tror jag fått dra upp alla rumsgivare till max (typ 30 grader) men temperaturen inne varierar mellan 20 och 25 grader. När jag skjuter med IR termometer diffar det rejält mellan vad displayen på rumsgivaren visar och vad termometern visar…

Digital rumsgivare för golvvärme med display som visar 21,6 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I övriga huset (ca 110 kvm BOA) har vi också vattenburet system, men radiatorer. Värmesystemet är fjärrvärme och dessa styrs av en utomhusgivare.

Förslag hur jag gör för att få till allt (utan att blanda in Termotech igen…)

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.