Hej!

Ska bygga ett förråd och undrar ifall det kommer hålla med de mått vi valt till stommen. Alla reglar är 45x95. Snölastzon 2.

bod3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bod31.png
Skapa konto

bod32.png
Skapa konto

Tanken är att bärlinan ska vila på 9st murblock. Behöver vi gräva ur och lägga grus under blocken? Det är nästan bara sand rätt genom hela tomten.

Eftersom förrådet inte ska vara isolerat så borde vi kunna sätta panelen rätt på reglarna, blir det bra luftning bakom utan spikläkt?

Taket är jag osäker på, räcker det med plåt rätt på reglarna? Ser att JABO har gjort så på ett av sina förråd.

forrod_sektion.jpg
Skapa konto

Mitt krav är att det håller förrådets insida och det som förvaras där torrt. Vad finns det för alternativ?

Bifogar Sketchup-filen om ni vill kika närmare.

Tack för hjälp!

EDIT:
Enligt vår kalkyl ligger kostnaden på ca 12.000 exkl spik,skruv,färg. I kalkylen har vi räknat tak av råspont+takpapp. Panelen är liknande den som sitter på huset, baspanel 21x145.

Redigerat:
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
Hur stort ska det vara? Ser inga mått, men 45x95 borde säkert hålla till stommen. Många småbodar som säljs i byggsats har klenare stomme.
Vi byggde en liknande bod, också med 45x95 stomme, och den verkar hålla, efter fyra år i alla fall... :)
https://mobil.byggahus.se/forum/sma...110-fran-gammal-bod-till-ny-sa-gjorde-vi.html

Skulle även rösta på råspont och papp under om du ska ha plåt, blir mer rejält och du slipper kondens.
Golv- och takbjälkar får du dimensionera efter spännvidd. Kolla tex in appen lathunden från svenskt trä.

jonne72 skrev:
Hur stort ska det vara? Ser inga mått, men 45x95 borde säkert hålla till stommen. Många småbodar som säljs i byggsats har klenare stomme.
Vi byggde en liknande bod, också med 45x95 stomme, och den verkar hålla, efter fyra år i alla fall... :)
[länk]

Skulle även rösta på råspont och papp under om du ska ha plåt, blir mer rejält och du slipper kondens.
Golv- och takbjälkar får du dimensionera efter spännvidd. Kolla tex in appen lathunden från svenskt trä.
Förrådet är ca 3x4,2.

Din tråd har jag faktiskt redan läst, fick en del inspiration och svar på många frågor, kanonbra förklarat:)

Appen är kanon, ser redan nu att golv- och bjälklag måste vara grövre dimensioner.

Finns det någon papp som är såpass bra att det räcker med råspont + bara ett lager papp?
tänker så man slipper spont-papp-papp eller spont-papp-plåt

Kul att den gamla tråden kan ge inspiration :)
Jag tror att många lägger någon ytpapp direkt på råspont när det gäller enklare bodar. Funkar säkert ok. Det är ju lätt att se om det börjar läcka, så då är det ju bara att bättra på...
När det gäller appen så är säkert dimensionerna rejält tilltagna där, de är väl för "riktiga" konstruktioner där det inte får svikta för mycket, men jag har egentligen inte koll.
Vi har 45x120 i taket, det verkar räcka för våra 2,5 m och 7 graders lutning i Blekinge. Undertill har vi betong, så där har jag inga referenser att komma med.
Vi hoppas så klart på mycket byggbilder... :p

Kändes dyrt 12 000 SEK + all tid att bygga det själv. Beror så klart på strl. Men finns ju många som bygger t ex 10kvm och säljer de för ca 15000 SEK

• Gilla
Nille168
  • Laddar…
Mattias_Jo1 skrev:
Kändes dyrt 12 000 SEK + all tid att bygga det själv. Beror så klart på strl. Men finns ju många som bygger t ex 10kvm och säljer de för ca 15000 SEK
kalk.png

Här är vår kalkyl. Saknas dock papp och läkt. Tycker att panelen är det som drar iväg mest, totalt 291 meter. Detta är priser från Byggmax, ska kika hos den lokala handlaren också men borde ligga ungefär lika.

• Gilla
Granen08 och 1 till
  • Laddar…
Färg, skruv, spik, ev. plåtdetaljer kan kanske också behövas.

Ang. färdiga byggsatser tror jag du får en bra mycket rejälare bod om du bygger enligt ovan än vad du får i byggsatsen för motsvarande peng. Arbetet får man då ta på nöjeskontot...

Räcker väl med bara papp? Många garage från 70-80tal har väl det och det har fungerat. Bara man ser över taket någon gång per år och lappar/lagar.

Kanske inte med papp gjord för att vara underlag, utan ytpapp alltså.

Redigerat:
Klart det räcker med bara takpapp och ingenting annat, det är ju det den är menad för. Det är ju bara i Sverige man envisas med att använda takpapp som undertak. T.ex. i Finland använder man endast en slags kondensskyddad duk (aluskate på finska) som man fäster på takstolarna under plåttak.
Den grundmålade panelen verkar dyr, kolla med någon mindre lokal försäljare som sågar och grundmålar själv så borde du nog få bort flera kronor från det där priset.

jonne72 skrev:
Färg, skruv, spik, ev. plåtdetaljer kan kanske också behövas.

Ang. färdiga byggsatser tror jag du får en bra mycket rejälare bod om du bygger enligt ovan än vad du får i byggsatsen för motsvarande peng. Arbetet får man då ta på nöjeskontot...
Tror också på detta, en 15kvm från byggmax kostar runt 20-24kkr och precis som du säger är den inte lika rejäl. 70mm reglar i vägg, 70 mm golvbjälkar.
Första semesterdagen idag, förhoppningsvis hinner vi starta kommande vecka, byggbilder kommer :)

Finndjävel skrev:
Klart det räcker med bara takpapp och ingenting annat, det är ju det den är menad för. Det är ju bara i Sverige man envisas med att använda takpapp som undertak. T.ex. i Finland använder man endast en slags kondensskyddad duk (aluskate på finska) som man fäster på takstolarna under plåttak.
Den grundmålade panelen verkar dyr, kolla med någon mindre lokal försäljare som sågar och grundmålar själv så borde du nog få bort flera kronor från det där priset.
Läst mycket olika svar ang bara takpapp, men lutar ändå åt att bara lägga takpapp och hellre kolla över det extra noga.
Kollade med det lokala varuhuset och blev ungefär samma. Frakten var betydligt billigare däremot, 500 kr istället för 2500 kr som byggmax skulle ha.

Om jag förstår Lathunden från Svenskt trä rätt så skulle jag kunna skippa den mittersta bärlinan om jag går upp i dimension på golvbjälkarna. Så istället för 145mm ska jag ha 220mm.
Klar fördel om jag skulle behöva justera något av murblocken i framtiden.
Men finns det några nackdelar, bortsett från att priset ev. ökar några kronor?

Pohen skrev:
Tror också på detta, en 15kvm från byggmax kostar runt 20-24kkr och precis som du säger är den inte lika rejäl. 70mm reglar i vägg, 70 mm golvbjälkar.
Första semesterdagen idag, förhoppningsvis hinner vi starta kommande vecka, byggbilder kommer :)

Läst mycket olika svar ang bara takpapp, men lutar ändå åt att bara lägga takpapp och hellre kolla över det extra noga.
Kollade med det lokala varuhuset och blev ungefär samma. Frakten var betydligt billigare däremot, 500 kr istället för 2500 kr som byggmax skulle ha.

Om jag förstår Lathunden från Svenskt trä rätt så skulle jag kunna skippa den mittersta bärlinan om jag går upp i dimension på golvbjälkarna. Så istället för 145mm ska jag ha 220mm.
Klar fördel om jag skulle behöva justera något av murblocken i framtiden.
Men finns det några nackdelar, bortsett från att priset ev. ökar några kronor?
Fler block det skall vila på.

sblixten skrev:
Fler block det skall vila på.
Vad är ett rimligt mått mellan blocken? Just nu är det 1,1 meter. 0,5meter?

Golvåsarna brukar väl vara dimensionerade för att ligga på cc60 (cm) ?
Vad stod det i Lathunden från Svenskt?
cc måttet på golvåsarna bestämmer också dimension på golvet. (om de ligger på cc60 eller cc120) elller nått annat.

//AA

saiter skrev:
Golvåsarna brukar väl vara dimensionerade för att ligga på cc60 (cm) ?
Vad stod det i Lathunden från Svenskt?
cc måttet på golvåsarna bestämmer också dimension på golvet. (om de ligger på cc60 eller cc120) elller nått annat.

//AA
Jag stirrade mig blind på Bärlinor Altan, det var den enda som involverade Plintar, och den sa 1,1m.
Jag lägger blocken så de bär upp varje golvås då. Golvåsarna ligger på cc60.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.