RACS RACS skrev:
Förvisso kan man lägga på max 15 procent
Nej inte om det är fastpris. 15% kan det max avvika vid uppskattat pris. Fast är fast. Det intressanta är vad som ingick i det fasta priset.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Nej inte om det är fastpris. 15% kan det max avvika vid uppskattat pris. Fast är fast. Det intressanta är vad som ingick i det fasta priset.
Javisst, max 15% avvikelse från uppskattat pris.. ser inte att jag sagt annat heller. Men du förtydligar, bra där. (y)
Har man inte påtalat något annat på förhand eller nämnt att avvikelse i någon speciell del ev kan tillstöta.. så är det givetvis angivet fast pris som gäller. Inte kan man som proffs på sakområdet man agerar på plötsligt komma och säga.. tänkte inte på det.. (om basala saker).. och begära att kunden ska stå för det och för fiolerna...

Är badrummet inte avslutat. så finns väl risk att det inte kommer läggas ner någon extra tid för att få det snyggt nu. Utan bara så det blir godkänt på en besiktning. Vilket tyvärr inte alltid är så anyggt som man skulle vilja ha det.

Just det. Saknas ibland rimligt utvecklad känsloreglering.. om man säger så. Och pga det och risken att det alls inte blir som tänkt, så är det inte helt märkligt om många föredrar att istället få in någon annan där och då.
Sammantaget är det väl rimligt att anta att branschens rykte förtunnas då det uppvisas prov på ännu sämre "efterhjälpande-rutin" jfr med det som inte blev tillräckligt fackmässigt utfört.
Långdragen surdeg med orimlig inväntan på ett efterhjälpande "utan dröjsmål".. som det heter, släcker nog en och annan stjärna..
Men hur detta "utan dröjsmål" mer specifikt ska hanteras verkar inte helt tydligt, inte ens med vanligt sunt förnuft som de flesta ändå tillgår.
Många får väl hålla sig på sin kant på något sätt under "inväntan".. då komplikationerna blev ett oväntat faktum redan när uppdrag inte tagits om hand till belåtenhet till att börja med eller med tillbörlig fackmässighet. Tråkigt för kunden om en kontrakterad näringsidkare inte heller tycks kunna anta fackmässighet sedan i efterföljande led. Klart det är surt att göra om, men det får man väl ta om man ska ha betalt för ett fackmässigt arbete som man kan vara stolt över.
Till syvende och sist är det väl näringsidkarens rykte, kanske tyvärr hela branschen rykte, som riskerar naggas i kanten lite för var gång det barkar åt fel håll.. som när redig handlingskraft ersätts med diverse oreglerade uttryck.

J Johan456 skrev:
Du her en bild av detta som ger dig rätt. Jag säger inte att det inte är så men det som är viktigast är vad som står i kontraktet. Är det inte tydligt kan hantverkaren få rätt. Man har dessutom erbjudit sig att fixa detta för x tusen kronor. Du har inte svarat men låtit hantverkaren byta röret. Dessutom har hantverkaren rätt att göra extrajobb utan ditt medgivande om det krävs för att komma vidare. Givetvis inom vissa ekonomiska ramar beroende på avtalat pris. Jag är inte jurist och jag har heller inte sett kontraktet eller mailkorr.
Enligt hantverksformuläret och praxis i branschen så får extra kostnader var maximalt 15% utan kundens medgivande, blir det mer MÅSTE kunde ha gett sitt medgivande i förväg innan hantverkaren får gå vidare och allokera mer kostnader, men parterna kan ju avtala om annat som att det får tillkomma 0% kostnader utan kundens medgivande.

connywesth connywesth skrev:
Enligt hantverksformuläret och praxis i branschen så får extra kostnader var maximalt 15% utan kundens medgivande, blir det mer MÅSTE kunde ha gett sitt medgivande i förväg innan hantverkaren får gå vidare och allokera mer kostnader, men parterna kan ju avtala om annat som att det får tillkomma 0% kostnader utan kundens medgivande.
Tyst accept, känner du till det? Om det kan bli tal om det vet jag inte. Men man kan såklart argumentera för att hantverkaren fått ett muntligt ok. Det är lika mycket ett bindande avtal som ett skriftligt. Självklart mycket svårare att bevisa. Samtidigt ska TS bevisa att han inte godkänt. Nåja, privatpersoner har stor fördel i sådana här tvister men inget är solklart.

J Johan456 skrev:
Tyst accept, känner du till det? Om det kan bli tal om det vet jag inte. Men man kan såklart argumentera för att hantverkaren fått ett muntligt ok. Det är lika mycket ett bindande avtal som ett skriftligt. Självklart mycket svårare att bevisa. Samtidigt ska TS bevisa att han inte godkänt. Nåja, privatpersoner har stor fördel i sådana här tvister men inget är solklart.
Tyst accept är ingen underskrift, så det är ett extremt svagt avtalsförhållande. Det gäller bara för den som inte vill vidgå avtalet så faller det.

J Johan456 skrev:
Om jag skickar en Ferrari Testarossa till dig och ger dig 2 veckor på dig att tacka nej. Om du inte gör det så har du köpt bilen och blir betalningsskyldig.

Det är en "Tyst Accept", den är förbjuden i Sverige.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.