Byggahus.se
N Notum skrev:
Vi står inför en stundande renovering av vårt kök där vi tänkt sätta in ett IKEA Bodbyn och låtit deras samarbetspartner PEAB sköta hela arbetet.
I förra veckan vi hade förbesiktning där vi gick genom arbetet och utöver själva köket bad vi de även ta med nytt golv, sätta upp pärlspont & tapet och några andra moment i offerten, visserligen arbete vi kan göra själva men som vi helst vill ha med i hela "köks paketet"

Arbetet skulle ta ca 10 - 12 arbetsdagar

Idag kom offerten - 123 00 före ROT - vilket jag tycker låter fasligt dyrt för vårt relativt lilla kök (ca 15m2)

Vi bad om att få en mer detaljerad offert där varje moment är prissatt men det var inget de kunde lösa på rak arm, men han höftade att EL & VVS låg på ca 25-30 000, bygg-arbeten på 55 000 och till slut själva köket 37 000 som enligt offerten jag bifogat.

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..?
Vårt IKEA-kök kostar ungefär 70000 och vi sätter upp det själv inklusive LED-belysning. Svårt, i synnerhet med sneda väggar. Vår kostnad för VVS är max 10000 och el 10000. Då har vi tidigare förberett var spis/ugn skall stå och var diskbänken skall stå. Svårt att avgöra men det beror på om elanslutning, vägguttag och vattenrör/avlopp finns på rätt ställe. Montaget tar en j-a tid och man stöter hela tiden på problem.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Det verkar vara mycket som riskerar att tillkomma med tanke på att offerten är ofullständig. Större aktörer vet hur de skall trycka på flera ÄTA och ni kommer inte kunna värja er. Kräv att offerten skall omfatta totalen. Om något är rörligt skall det framgå i förväg på offerten samt tidsredovisas i detalj på fakturan eller så ingår det.

Ta era ritningar och gå till några andra köksleverantörer och säg att ni vill ha rubbet ink installation. Och då välja ett kök som ligger lika i kvalitet och material. Annas blir det en konstig jämförelse.
Ikea köken är tar tid att installera då det är mycket skruvande på plats. Det drar mycket timmar. Vissa andra leverantörer förmonterar på fabriken och då blir totalen lägre. Skall man göra jobbet själv är Ikea prisvärt. För 200 000 blir det rätt mycket kök även hos andra.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Jag skulle ta in minst 2 offerter för att kunna jämföra.
Kolla att de är certifierade för säker vatten oxå.
Ligger köket i en bostadsrättsförening skall man fråga styrelsen som beviljar eller avslår ansökan om renoveringen. De kan oxå ha särskilda krav för att bevilja samt ha diverse tips. T.ex att man inte får skapa nya långa avloppsledningar.
 
Har själv anlitat PEAB för montering av kök och en del tilläggsjobb. Påslaget för UE var 18% i vårt fall, medan jag vid andra projekt betalat 12-15% för detta.
Valde dem för att det skulle bli enkelt. Det blev det inte. Då var ändå vår offert betydligt bättre skriven än den du fått. Dyrt, mediokert utfört, dålig kommunikation och konstiga försök till prispåslag.
Jag rekommenderar dig att ta in åtminstone en offert till från en lokal firma med gott rykte. Och sedan anlita dem istället.
 
  • Wow
  • Gilla
lynx_se och 1 till
  • Laddar…
Kul att tråden har få lite fart igen. :) Verkligen intressant diskussion det blev kring detta så jag passar på att uppdatera var vi står och varför vi inte kommer välja PEAB.

Vi pratade med vår kontaktperson hos PEAB igen några dagar efter att jag startade tråden för att få klarhet i vilka moment som kostar vad och det var omöjligt att få ett tydligt svar annat än "elen är alltid det dyraste och kommer gå på 25-30 000". Vi frågade då hur mycket vi skulle spara om vi gjorde golv, flytt av vägg, sätta upp folder/lister samt tapet & pärlspont själva, ca 18 000 enligt honom. De vill alltså då ha ca 65 000 endast för el, VVS och kakling?? ( nu pratar jag endast om "Tillkommande arbeten" delen av offerten).

Fick smälta detta lite medans vi ringde runt till lokala hantverkare.

Pratade med PEAB igen tidigare denna veckan och vi pratade då om att ta allt (utan uppsättning av själva köket) på rörligt pris för att ev spara en del istället för fastpris som offerten idag avser.
Även här var det stört omöjligt dock att få klara svar på våra frågor, han kunde inte svara vad timprisen skulle vara för vvs, snickare, plattsättare osv. Till slut fick vi dock luska ut att timpris för el skulle vara ca 700kr/tim under 3-4 dagar. "Ok så ca 20-25 000 då inklusive resor? Frågade vi. "Nja... det tillkommer ju kostnad för att jag ska koordinera mellan elektriker och resterande arbete..."

Vi kunde alltså inte ens få ett ordentligt timpris på något moment på ett rörligt arbete?? Låter som att köpa grisen i säcken..

Slutligen så utgår PEAB från Borås vilket är ca 45min enkel resväg från oss så det blir mycket bara i resekostnader oavsett fast eller rörligt.

Vi har fått tag i några lokala hantverkare som vi förhoppningsvis kan få offert ifrån snart istället :)
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
O OlaS79 skrev:
Har själv anlitat PEAB för montering av kök och en del tilläggsjobb. Påslaget för UE var 18% i vårt fall, medan jag vid andra projekt betalat 12-15% för detta.
Valde dem för att det skulle bli enkelt. Det blev det inte. Då var ändå vår offert betydligt bättre skriven än den du fått. Dyrt, mediokert utfört, dålig kommunikation och konstiga försök till prispåslag.
Jag rekommenderar dig att ta in åtminstone en offert till från en lokal firma med gott rykte. Och sedan anlita dem istället.
Hela affären för PEAB ligger troligen i att trycka på extra kostnader, IKEA har troligen pressat dem hårt på installationen för att kunna hävda mot kund att totalen är prisvärd. Men det är rätt ofta inte IKEA kök i totalentreprenader så de har svårt att bli prisvärda när kunden inte monterar själv.
 
  • Gilla
OlaS79
  • Laddar…
Just sånt här och mediokert arbete av hantverkare gör att varje hemägare blir inofficiell hantverkare. Det enda som behövs är certifieringar...

Jag är rätt bitter på hantverkare och deras känsla för service och detaljer och estetik.

Drar alla över en kam vilket inte är rätt.... men sån är min erfarenhet...
 
N Notum skrev:
Vi står inför en stundande renovering av vårt kök där vi tänkt sätta in ett IKEA Bodbyn och låtit deras samarbetspartner PEAB sköta hela arbetet.
I förra veckan vi hade förbesiktning där vi gick genom arbetet och utöver själva köket bad vi de även ta med nytt golv, sätta upp pärlspont & tapet och några andra moment i offerten, visserligen arbete vi kan göra själva men som vi helst vill ha med i hela "köks paketet"

Arbetet skulle ta ca 10 - 12 arbetsdagar

Idag kom offerten - 123 00 före ROT - vilket jag tycker låter fasligt dyrt för vårt relativt lilla kök (ca 15m2)

Vi bad om att få en mer detaljerad offert där varje moment är prissatt men det var inget de kunde lösa på rak arm, men han höftade att EL & VVS låg på ca 25-30 000, bygg-arbeten på 55 000 och till slut själva köket 37 000 som enligt offerten jag bifogat.

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..?
Ja det är inte bara dyrt, utan att anlita en av de stora byggbolagen är en jätte risk det är inte för inte som de har flest advokater . Om du skall göra det så skall du träffa de snickarna som skall sätta ditt kök för om de är intresserade och kunniga så syns det.
 
Mats-S
N Notum skrev:
Vi har fått tag i några lokala hantverkare som vi förhoppningsvis kan få offert ifrån snart istället
Helt rätt väg att gå :)
Men se till att få referenser på tidigare jobb som dom hantverkarna har gjort, så kan ni kolla upp att dom är seriösa och lämnar nöjda kunder efter sig.
 
Låter rimligt.
 
En liten fotnot bara är ifall du köper blandare från Ikea så är det få VVS firmor som vill göra jobbet. Men såklart samarbeta partners lär göra det. Tycker annars är det är helt ok pris. Man får nog räkna med att arbetet kostar lika mycket eller när man köper ett Ikea kök. Bara sätta ihop alla stommar, lådor etc tar mycket tid. Men kolla med fler snickare.
 
N Notum skrev:
Vi står inför en stundande renovering av vårt kök där vi tänkt sätta in ett IKEA Bodbyn och låtit deras samarbetspartner PEAB sköta hela arbetet.
I förra veckan vi hade förbesiktning där vi gick genom arbetet och utöver själva köket bad vi de även ta med nytt golv, sätta upp pärlspont & tapet och några andra moment i offerten, visserligen arbete vi kan göra själva men som vi helst vill ha med i hela "köks paketet"

Arbetet skulle ta ca 10 - 12 arbetsdagar

Idag kom offerten - 123 00 före ROT - vilket jag tycker låter fasligt dyrt för vårt relativt lilla kök (ca 15m2)

Vi bad om att få en mer detaljerad offert där varje moment är prissatt men det var inget de kunde lösa på rak arm, men han höftade att EL & VVS låg på ca 25-30 000, bygg-arbeten på 55 000 och till slut själva köket 37 000 som enligt offerten jag bifogat.

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..?
N Notum skrev:
Vi står inför en stundande renovering av vårt kök där vi tänkt sätta in ett IKEA Bodbyn och låtit deras samarbetspartner PEAB sköta hela arbetet.
I förra veckan vi hade förbesiktning där vi gick genom arbetet och utöver själva köket bad vi de även ta med nytt golv, sätta upp pärlspont & tapet och några andra moment i offerten, visserligen arbete vi kan göra själva men som vi helst vill ha med i hela "köks paketet"

Arbetet skulle ta ca 10 - 12 arbetsdagar

Idag kom offerten - 123 00 före ROT - vilket jag tycker låter fasligt dyrt för vårt relativt lilla kök (ca 15m2)

Vi bad om att få en mer detaljerad offert där varje moment är prissatt men det var inget de kunde lösa på rak arm, men han höftade att EL & VVS låg på ca 25-30 000, bygg-arbeten på 55 000 och till slut själva köket 37 000 som enligt offerten jag bifogat.

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..?

Mellan tummen pekfinger får man betala lika mycket för jobbet som köket kostar. IKEA hade några hantverkare som dom rekommenderade för köksmontering. Jag använde rådet och det stämde ganska bra (25000 kr kök och 25000kr montage) 15 kvm kök.
Obs: jag behövde bara lite rörmokeri och
elmontering bara för ca 2000.
 
sir_erken sir_erken skrev:
Lät väldigt dyrt.
Vi bor i Stor-stockholm där IKEA arbetar med Partum och landade på 70tkr efter rot för ett större kök än ditt och dessutom golvläggning och lister/foder i på ca 65kvm samt speciallösningar för köksfläkt med mer.

Det enda som stack ut lite i deras offert som dyrt var plattsättning över köksbänken men det spelade ingen roll då totalpriset var bra.

Även väldigt proffsigt och snyggt gjort . Bästa firman jag anlitat faktiskt.

Andra offerter vi tog från firmor låg på ca 110tkr efter rot.
sir_erken sir_erken skrev:
Lät väldigt dyrt.
Vi bor i Stor-stockholm där IKEA arbetar med Partum och landade på 70tkr efter rot för ett större kök än ditt och dessutom golvläggning och lister/foder i på ca 65kvm samt speciallösningar för köksfläkt med mer.

Det enda som stack ut lite i deras offert som dyrt var plattsättning över köksbänken men det spelade ingen roll då totalpriset var bra.

Även väldigt proffsigt och snyggt gjort . Bästa firman jag anlitat faktiskt.

Andra offerter vi tog från firmor låg på ca 110tkr efter rot.
Vi anlitade också Partum när vi bytte ut vårt kök till ett Ikea kök, de rev även ut det gamla köket. Vi var supernöjda! De ordnade även med målning av två rum och hall samt slipade golv, hela kalaset gick på ca 125 tkr (med färg). Själva köket kostade 8 tkr. Vi kunde inte köpa bänkskiva från Ikea då vi har lite vinklar, men Partum rekommenderad ett bolag för det som fixade både bänkskiva och väggskiva istället för kakel. Totalsumman för vår renovering med material var 240 (inkl ROT). Nöjd med arbetet och priset!
 
Ett kök är aldrig billigt, men IKEA kan vara ett bra val då monteringen går att göra själv enkelt. Vad som är viktigt är el och vvs. Dessa behöver göras korrekt eftersom försäkringsbolagen inte betalar om du inte kan bevisa att det är fackmannamässigt utfört. Jag skulle ta hjälp med det och montera, måla, lägga golv osv själv. Vi planerar kök och landar på ca 100k utan hantverkare så tycker det låter ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.