Byggahus.se
Vidarebefordra offerten till papperskorgen och sedan kavla upp ärmarna och sätt igång det är busenkelt att smälla upp ett kök speciellt så där litet..

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..
 
  • Gilla
postkontrollen och 1 till
  • Laddar…
Om Du nu tycker det är för dyrt, varför inte spara(?) pengar, och göra det själv?
Jag tycker absolut inte att det är dyrt, offert är offert, allt går att diskutera.
Det är alltid mycket bättre att anlita stora företag, de har personer anställda som på något sätt inte klarar av hetsen på stora byggarbetsplatser, men företagen har ansvar för att hålla dem med arbete. Små företag ”tar” på sig alldeles för många arbeten, och kan därför inte hålla tiden för utförandet!
Som sagt, vill Du spara pengar, gör det själv, eller diskutera fakturan med PEAB!
Mats
 
S Samir_88 skrev:
Vidarebefordra offerten till papperskorgen och sedan kavla upp ärmarna och sätt igång det är busenkelt att smälla upp ett kök speciellt så där litet..

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..
Beror på vad man väljer, men ett kök ska man leva länge med så ingen idé att spara I onödan
 
Vill du få ner priset.
Du har svaret i din egna fråga.
Sånt ni kan/orkar göra själv, gör det.
Man sparar en del.
 
Hej! Min kompis använde Peab för sitt IKEA-kök, när allt var klart hade de plussat på fakturan/det offererade priset med över 100% vilket är väldigt extremt. Utan att gå in på detaljer om det rättsfallet som uppstod därmed, så råder jag er att säga till dem att alla kostnader som ej ingår i offerten måste först specificeras, prissättas och godkännas av er innan de får sätta igång. Det är väldigt viktigt för att undvika tråkiga upplevelser...
 
Rimligt (tyvärr, säger snåljåpen jag..) :)

Det är inte den billigaste du kan få tag på troligen men heller inte den dyraste..

Det är många delar de ska göra i ditt kök som ska koordineras och planeras.. så arbetet flyter smidigt. Många olika delar/moment.. både el vvs o snickare.. även målare/tapetserare ! 40 000 kr är ju ändå köket bara .. sedan ska varje ”sorts hantverkare” ha sin del..

Att hitta alla dem separat och försöka få jobbet klart inom ett halvår kräver mycket av er .. även när man hittat alla sep hantverkare har vissa 3 mån väntetid, medan andra vill göra det direkt.. och du ska sitta och ringa dem alla hela tiden.. för att de ska komma i rätt ordning hos dig så du slipper bet för hantverkare som dricker kaffe hos dig (för de inte kan jobba förrän den andra hantverkaren varit där),

Så när du kollar efter fler offerter.. se till att de också gör/får/kan alla delar du vill.. och har garantier/försäkringar för alla delar..

Ta en koll på hur längecdecfunnits som företag oxå.. man vill ha ett stabilt företag (behöver inte vara stort) som inte lämnar dig i sticket eller går i kk i otid..
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
S Samir_88 skrev:
det är busenkelt att smälla upp ett kök speciellt så där litet
Det där är nog en grov förenkling tycker jag.
"Busenkelt" är nog ett vitt begrepp i det här sammanhanget, beror helt på förutsättningarna både på jobbet samt den som ska utföra jobbet.
"Smälla upp" ... det kan nog alla göra, men man kanske vill ha kvalitet och stil på jobbet också.

"Smällde" själv upp ett nytt kök + köksö från Ballingslöv förra sommaren (+ vvs/el/bröstpanel/tapetsering/golvläggning/målning/takmålning/listning/mm), och med min bakgrund med 20 år som snickare/timmerman var det helt klart "busenkelt", men jag kan garantera att många i min bekantskapskrets garanterat hade gått bet på ett antal moment, och hade dom försökt så hade det inte sett bra ut.

Så är man tveksam över det slutresultat man själv kan åstadkomma så rekomenderar jag att man tar in flera offerter från seriösa firmor, därefter köper sig fri och får ett fint kök att leva med i många år framåt (y)
 
  • Gilla
Rollik och 4 till
  • Laddar…
N Notum skrev:
Vi står inför en stundande renovering av vårt kök där vi tänkt sätta in ett IKEA Bodbyn och låtit deras samarbetspartner PEAB sköta hela arbetet.
I förra veckan vi hade förbesiktning där vi gick genom arbetet och utöver själva köket bad vi de även ta med nytt golv, sätta upp pärlspont & tapet och några andra moment i offerten, visserligen arbete vi kan göra själva men som vi helst vill ha med i hela "köks paketet"

Arbetet skulle ta ca 10 - 12 arbetsdagar

Idag kom offerten - 123 00 före ROT - vilket jag tycker låter fasligt dyrt för vårt relativt lilla kök (ca 15m2)

Vi bad om att få en mer detaljerad offert där varje moment är prissatt men det var inget de kunde lösa på rak arm, men han höftade att EL & VVS låg på ca 25-30 000, bygg-arbeten på 55 000 och till slut själva köket 37 000 som enligt offerten jag bifogat.

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..?
Jag har jobbat för Peab och jag vet hur det går till, man drar alltid till med ett ockerpris, antingen betalar kunden eller så blir kunden arg och man sätter sig och pratar med kunden och låtsas göra avdrag på redan ockrade priser då känner kunden att han lyckats ”pruta” och man går därifrån utan att ha behövt redovisa timmar etc.

ibland kan det även stå ”skruv” på fakturan, då åker man och köper ett pack på ~500skruvar för 300:-, men det saknas endast 1st skruv, kunden får då betala 300:- plus påslag + YA-timmar, så 1st skruv för kund kostar ca 1000:- exkl moms, får kunden behålla 499skruvar? Nej du, dom används på nästa ställe..
 
  • Gilla
Magnusalsjon
  • Laddar…
Vi renoverade med IKEA i början av 2020 ("kul" grej, vi beställde köket innan deras Corona regler vilket resulterade i att vi fick bära in allt själva, 196 kollin inklusive frys, kyl och andra vitvaror men blev inte informerade om detta innan dom dök upp ><) och vi betalade 150tkr för allt. Det var hela köket, installation, rivining och byte av golv. Ytan är på drygt 14kvm.

Det priset du fått är helt absurt dyrt då, om jag förstår det rätt, så är det exklusive inredning. Vi hade en kille här som gjorde allt (utom el och vatten) och det tog honom 8 dagar. Vi valde även "speciellt" backsplash då det var hexagoner vilket kostade lite extra men fortarande långt under vad ni kommer få belata ><. Mitt tips om ni ändå ska använda IKEAs monterings tjänst: begär offerter från alla parter, jag tror du kommer se att det varierar en jäkla massa.
 
N Notum skrev:
Vi står inför en stundande renovering av vårt kök där vi tänkt sätta in ett IKEA Bodbyn och låtit deras samarbetspartner PEAB sköta hela arbetet.
I förra veckan vi hade förbesiktning där vi gick genom arbetet och utöver själva köket bad vi de även ta med nytt golv, sätta upp pärlspont & tapet och några andra moment i offerten, visserligen arbete vi kan göra själva men som vi helst vill ha med i hela "köks paketet"

Arbetet skulle ta ca 10 - 12 arbetsdagar

Idag kom offerten - 123 00 före ROT - vilket jag tycker låter fasligt dyrt för vårt relativt lilla kök (ca 15m2)

Vi bad om att få en mer detaljerad offert där varje moment är prissatt men det var inget de kunde lösa på rak arm, men han höftade att EL & VVS låg på ca 25-30 000, bygg-arbeten på 55 000 och till slut själva köket 37 000 som enligt offerten jag bifogat.

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..?
Vi tog också en offert från Peab, som var och Mätte och kollade så allt var ok med avlopp och dylikt.
Offert på 98 000 varav elen var 30 000. Tog in en annan offert och slutpris blev totalt 51 000 inkl el.

En liten varning bara, när Peab gjorde mätning av bänkskivemått, så sa vi till om att den ena väggen var inte rak, han sa men det fixar sig. När bånkskivan sen kom var den felskuren i just den sidan men 3 cm som saknades längst ut. Enligt Ikea så skär de bara raka kanter och inget i snedskärning. Men i detta fallet var det personen i för besiktningen som gjorde fel.
 
Inte så orimligt pris. El och VVS är dyra MEN anlita en egen snickare och be om fast pris. Löpande kommer definitivt bli dyrare. Du ska inte betala någon för ’mellanhänder’.
 
TinyWiking TinyWiking skrev:
Vi renoverade med IKEA i början av 2020 ("kul" grej, vi beställde köket innan deras Corona regler vilket resulterade i att vi fick bära in allt själva, 196 kollin inklusive frys, kyl och andra vitvaror men blev inte informerade om detta innan dom dök upp ><) och vi betalade 150tkr för allt. Det var hela köket, installation, rivining och byte av golv. Ytan är på drygt 14kvm.

Det priset du fått är helt absurt dyrt då, om jag förstår det rätt, så är det exklusive inredning. Vi hade en kille här som gjorde allt (utom el och vatten) och det tog honom 8 dagar. Vi valde även "speciellt" backsplash då det var hexagoner vilket kostade lite extra men fortarande långt under vad ni kommer få belata ><. Mitt tips om ni ändå ska använda IKEAs monterings tjänst: begär offerter från alla parter, jag tror du kommer se att det varierar en jäkla massa.
Tror det ingick ”kök” för 40 000 kr i priset..
men inte golvmaterial och inte panel, det skulle kunden tillhandahålla (men arbetet att lägga, sätta tapetsera ingick)
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Varför anlitar man PEAB? Det är ju en jättekoncern som omsätter miljarder, såna här småjobb är väl inget för dom? Hitta en mindre snickarfirma med bra renommé istället.
Dom är helt profisionella att sätta IKEA kök, snickarna är väldigt noga med allt, de andra uppgifterna kan du lämna till en lokal snickare eller en liten firma, du kanske kan finna en pensionärssnickare, som även kan golv, gör detta innan så kökssnickarna sätter köket
 
K Kabehusvagn3328 skrev:
Dom är helt profisionella att sätta IKEA kök, snickarna är väldigt noga med allt, de andra uppgifterna kan du lämna till en lokal snickare eller en liten firma, du kanske kan finna en pensionärssnickare, som även kan golv, gör detta innan så kökssnickarna sätter köket
Det finns ju många snickare som kan sätta ett IKEA kök hur bra som helst.
 
Linda1974 Linda1974 skrev:
Vad budgetpris medger för ökning vet jag ej, tror att priset endast är en riktlinje som i slutändan kan frångås men fast pris medger en ökning på 15%. Det verkar som att många blandar ihop det. Fast pris är inte så fast som många verkar tro.
Beror väl lite på vilket standardavtal man använder sig av. Jag jobbar alltid med AB04 eller ABT06, med det är mellan byggare och företag och ej konsument. Men i de avtalen är ett fast pris just fast, möjligtvis med indexreglering över längre jobb. Kan inte hitta något i abs18 som skulle medge reglering av ett fast pris, förutom ändring och tillläggsabeten, men de kan uppgå till vad som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.