Ungefär som du skrev, fast byte av installationsrör brukar jag nog inte tänka måste ingå i "totalt byte av el".W Wo0ntee skrev:
Men jag vet att folk menar allt mellan det du tycker till att byta många (men inte alla) strömbrytare som gällande lika med "all el är ny..."
Så jag anser inte min fråga vara korkad, jag visste ju inte om du hade bara låtit byta elcentral och strömbrytare eller "allt".
edit:
Jag som yrkesman måste ju dessutom vara vaksam på detta när jag har med kunderna att göra.
Ty det kommer ju någon ibland och beställer att all el ska bytas ut.
Och gör jag det, inkl river väggar och drar nya VP-rör, men kunden bara menade att jag skulle byta bara centralen, eller bara synliga strömbrytare och uttag, så kommer det bli bråk sen när jag vill ha betalt för alldeles för mycket jobb, samt ha förstört deras bostad (genom att riva ner skivor på ena sidan av alla väggar).
Så jag är alltså helt enkelt van att fråga vad som menas med "byte av all el" och jag är van vid att få väldigt skiftande svar på vad det menas med det.
Redigerat:
Orimligt åt andra hållet är ju om du tycker de är billigt. De ska va dyrt o ha folk gående på knä åt enTegeltanten skrev:
Behöver bara kräka av mig lite här. Jag är så TRÖTT på byggfirmor just nu. Vi ska totalrenovera vårt hus, byggt 1890. Vi snackar nytt badrum, nytt kök, ny el - rubbet.
Vi har har fått in offerter på allt från 500k till 1.7 miljoner (exklusive material). För SAMMA ABETE!
Fick in en offert idag för att byta el + ny elcentral + nytt fasadskåp: 287 000 kr (inklusive material)
Detta är ett hus på 109 kvadrat.
Snälla säg att detta är totalt orimligt!
Det va inte min mening att dum förklara din fråga.Mikael_L skrev:
Ungefär som du skrev, fast byte av installationsrör brukar jag nog inte tänka måste ingå i "totalt byte av el".
Men jag vet att folk menar allt mellan det du tycker till att byta många (men inte alla) strömbrytare som gällande lika med "all el är ny..."
Så jag anser inte min fråga vara korkad, jag visste ju inte om du hade bara låtit byta elcentral och strömbrytare eller "allt".
edit:
Jag som yrkesman måste ju dessutom vara vaksam på detta när jag har med kunderna att göra.
Ty det kommer ju någon ibland och beställer att all el ska bytas ut.
Och gör jag det, inkl river väggar och drar nya VP-rör, men kunden bara menade att jag skulle byta bara centralen, eller bara synliga strömbrytare och uttag, så kommer det bli bråk sen när jag vill ha betalt för alldeles för mycket jobb, samt ha förstört deras bostad (genom att riva ner skivor på ena sidan av alla väggar).
Så jag är alltså helt enkelt van att fråga vad som menas med "byte av all el" och jag är van vid att få väldigt skiftande svar på vad det menas med det.
När jag säger allt menar jag allt. Den gamla installationen var från 40-50 talet så det var nog dags att byta
H HEM2121 skrev:Den dyraste vill inte ha jobbet alt. tagit i med råge för alla oförutsedda problem.
Ta in fler offerter. Fråga släkt, vänner, bekanta, grannar om de kan rekommendera någon. Bra hemsidor kan alla ha, bilder kan tas från andras arbete osv. Googla!
Man kan aldrig kontrollera för mycket! Seriösa
företag förstår det!
Gå in på allabolag.se, kolla när de startade, F-skatt, momsreg. Ring skatteverket och kolla dem om de har skulder. Ring även kronofogden. Skriv hantverksavtal, glöm inte vite om de inte är klara i tid, dokumentet finns på konsumentverkets hemsida,
Ta det på löpande timpeng. Köp in materialet själv men kontrollera med företaget att det du köper är ok för dem, i tanke på kvalitet så att garantin gäller. Man kan inte köpa t.ex. en kran ”no namn” för då står inte företaget för garantin.
Får du tag i en seriöst företag så lägger de på 10%-15% på materialet på deras inköpspris om de köper in materialet. Vilket är ok, det kostar att köpa och hämta material.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad tycker ni om offerten för ny el?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Arkitektritad nybyggnation - offertförfrågan
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur gör vi med detta? Bila bort och gjuta nytt, eller bara "lappa o laga"? Skickat offert till flera företag men ingen svarar.
Altan & Uteplats