Hej. Rörmokaren har dömt ut vår pump. Ingen gas, pump är 19 år l. Han bedömer en kostnad på 95000-100000kr för utbyte till ny viessman pump. Rimligt? Eller ska man höra med en kyltekniker?

D Daniel_2022 skrev:
Hej. Rörmokaren har dömt ut vår pump. Ingen gas, pump är 19 år l. Han bedömer en kostnad på 95000-100000kr för utbyte till ny viessman pump. Rimligt? Eller ska man höra med en kyltekniker?
19 år skulle jag nog köra på en ny pump och 95-100000 är väl ett bra pris.

D Daniel_2022 skrev:
Vilket märke är det på pumpen som gått sönder?

PFO PFO skrev:
Vilket märke är det på pumpen som gått sönder?
Nibe

• Gilla
PFO
  • Laddar…
Ta alltid in fler offerter, det är gratis.

S
D Daniel_2022 skrev:
Nibe
Nu framgår det inte vad det är för storlek på pumpen. Men en IVT Geo 612 som kan lämna 12 kW värme i bästa fall ligger på 140 000 i listpris har jag för mig.
Jämförbar Nibe ligger troligen någonstans i samma region.

Dvs om det är en hyfsat normalkraftig pump så är det ett vettigt pris. Men jag misstänker att han kanske inte har full koll på att priserna på pumpar gått upp en del.
Men du borde kunna få ungefär samma kostnad på offerter på andra fabrikat också.
Se till att det är en inverterstyrd pump. Då kan den gå på lågfart när värmebehovet är lågt så den inte behöver slå av och på kompressorn hela tiden.

Om den viessman pump han föreslår har gammaldags on/off reglering av kompressorn så kan det förklara att den ligger relativt lågt i pris. Som jag bedömer i varje fall.

En 10kw Daikin Geo 3 kostar <90 kkr, sen tillkommer installation för ca 20 kkr.
En rekommendation är att följa byggahus värmepump guide tillsammans med Folksams värmepump guide och pris, så en kombination av pris och prestanda från flera oberoende källor är bra vägledning inför köp.

Det skulle vara fint att ha en statistik på livslängd på olika bvp, men det är mellan 15-42 år vad jag sett i olika forum. Rekordet som jag sett var en Thermia som höll i 42 år innan den byttes ut med bibehållen prestanda under livslängden. Livslängden är avgörande för kostnaden trots sämre cop. Lyckas man få ut 42 år är det fantastiskt.

S
PFO PFO skrev:
Det skulle vara fint att ha en statistik på livslängd på olika bvp, men det är mellan 15-42 år vad jag sett i olika forum. Rekordet som jag sett var en Thermia som höll i 42 år innan den byttes ut med bibehållen prestanda under livslängden. Livslängden är avgörande för kostnaden trots sämre cop. Lyckas man få ut 42 år är det fantastiskt.
Jag tror att det är svårt att få fram tillförlitlig statistik på livslängd fördelat på olika fabrikat och modeller på BVP. Framför allt är det nog svårt att få sådan statistik på moderna inverterstyrda pumpar eftersom dom inte har varit tillräckligt vanliga tillräckligt länge för att få sådan statistik. Det finns möjligen sådant för den äldre typen med on/off reglering av kompressorn. Men där påverkar driftsbetingelserna väldigt mycket beroende på hur mycket den fått gå och om den har fått många start och stopp.

Och ska jag vara ärlig så tror jag inte att det är speciellt stor skillnad i genomsnittlig livslängd om du jämför pumpar av olika modeller från olika tillverkare under liknande driftebetingelser.

Typiskt sett så säger man att man kan förvänta sig att en BVP klarar sig i 20 år i snitt. En del håller avsevärt längre men det är nog mer frågan om tillfälligheter och tur tror jag förutsatt att den fått arbeta under hyfsat optimerade driftebetingelser.

• Gilla
PFO
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.