Byggahus.se

Övertyga mig om varför fiber

44k läst  610 svar

1. Ö
    Medlem Nivå 8
    Som rubriken lyder. Övertyga mig om varför jag skall installera fiber. Det damp ner ett erbjudande i brevlådan häromdagen.
    förutsättningar:
    telia plockar ner kopparledningen
    telia erbjuder istället mobilt bredband utan surfgräns för 409:-/mån
    installationkostnad fiber ca24000:-
    En snabb koll på telias fiberabonnemang visar att det billigaste ligger på 349:-/mån första året, sedan 429:-
    Surfvanor i familjen består av typ: kolla blocket, lite youtube och svtplay, betala räkningar, och byggahus.se såklart ;)
    Antenn för tv har jag på taket.
    Argumentet om värdeökning på huset har jag svårt att ta till mig då jag hittat min plats på jorden och har inte tänkt sälja om inget oförutsett händer.

• Laddar…
  2. Y
    Medlem · Nivå 19
    Själv ångrar jag fiberinstallationen, och nyttjar inte alls kapaciteten som jag betalar massor för.
    Läste häromdagen att mobila 5G kommer kunna erbjuda fiberhastighet och ping - som också är något som ofta används som argument (viktigt vid spelande).
    - fast många andra artiklar pratar på att 5G har farlig strålning så vi får se om det blir något.

3. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Nu använder du redan strömmande video och bitströmmarna blir större när upplösningen på bilden blir högre. Så varför skulle din plats på jorden vara utan fiber?

4. A
    Anonym
    Vem äger nätet runt dig? Är det Skanova?
    Isåfall hade jag kollat med Bahnhof, lägre månadskostnad.

• Laddar…
    • Svara
  5. L
    Medlem · Nivå 7
    Det kommer inte bli billigare att installera fiber senare om du eller de i ditt hushåll börjar ställa högre krav på anslutning mot internet. Du kan säkert hanka dig fram nu på en trådlös mobiltjänst, men när tv-nätet släcks ner vad gör du då? Parabol? Det finns bara en riktig garanti, så länge som basstationer matas via fiber, är fiber det bästa man kan ha hemma på fastigheten.

• Laddar…
  6. Ö
    Medlem Nivå 8
    Ska tv nätet också släckas ner?

• Laddar…
  7. Ö
    Medlem Nivå 8
    Men jag tänker att även de mobila bredbanden kommer bli bättre? Annars kommer ju folk inte kunna strömma video i sina telefoner längre.

8. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Jag kommer ihåg när vi byggde vårt fibernät, då skulle fler grannar ha bredband via 3G istället. De har fiber nu, till ett dyrare pris.

Jag jobbar med utveckling av 5G, det är inte lösningen.

9. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 11
    Det viktiga är inte hur dina vanor/behov ser ut idag utan hur det är imorgon. Kolla bakåt och reflektera över hur utvecklingen har gått framåt de senaste 5-10åren. Molnbaserade tjänster ökar lavinartat som ett exempel, och med det kommer kraven på högre och högre bandbredd.

Vi har fiber med nuvarande 500/500 uppkoppling. Vi använder kanske en tiondel av kapaciteten idag, om ens det. Men, jag skulle inte vilja bo i ett hus eller ens köpa ett hus utan fiber. Just pga hur snabbt utvecklingen går.

10. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Har ni eller tänker ni skaffa barn/ungdomar under 23år i hushållet?

Hur ser mobiltäckningen ut för dom olika operatörerna?

Mobila bredbandet för 409kr/mån är för hastighet upp till 10Mbit/s, normalhastighet 2-10Mbit/s, fibern är 100/100Mbit/s.

Är det många som är anslutna till mobilmasten? Ju fler som är anslutna ju sämre hastighet.
    Pingen/responsen är betydligt sämre via mobilt än via fiber.

Med taskig 4g-mottagning har jag ca 30/3Mbit/s med mitt Telia mobilabonnemang.
    Pingen jag får på mobilen via mobilnätet är ca 30-40ms via fibern (via wi-fi) har jag ca 8-10ms

11. L
    Medlem · Nivå 7
    Det vet man aldrig vad som händer med tv-master. I Sverige ska allt alltid bära sig själv ekonomiskt, om "alla" har fiber på sikt minskar behovet av tv-master. Då går det att tänka sig att avveckling kan ske. Jag har aldrig hört om några garantier att det aldrig kommer ske i alla fall.

• Laddar…
  12. Ö
    Medlem Nivå 8
    barn under 23 finns, mobiltäckningen är sådär(telia erbjuder extra entenn till det mobila bredbandet), Hur många som är anslutna till mobilmasten har jag ingen aning om :)

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
  14. S
    Medlem · Nivå 10
    5G, eller för den delen trådlösa alternativ. Kommer aldrig kunna mäta sig med fiber. Men ska man bara surfa, kolla lite youtube o netflix så visst duger 4G till det.

Sen är jag övertygad om att 4G redan är hälsofarligt, frågan är bara VART drar man gränsen, när tillåter man inte mer ohälsosam strålning?

• Laddar…
  15. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    När det gäller radiostrålning från mobilnätet så har den blivit lägre med åren. Det finns större källor i huset i övrigt än från telefonen.

Det finns så mycket annat farligare man kan oroa sig för, exempelvis WiFi. Därmed inte sagt att fiber är en dålig idé.