Såg precis att Falkenbergs kommun nästan ger bort ödehus för att locka företagare till landsbygden.
I SVT:s reportage får man träffa konstnären Emilia som köpte en ödegård för 35 000:-
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/emilia-kopte-ett-odehus-for-35-000-kronor
Finns ju en del att göra på husen - men 35 000 är ju i det närmaste gratis - bara en tomt kostar ju mycket mer än så.
Någon gissning om hur mycket hon måste lägga för att få gården beboelig? Hursomhelst lär det vara en bra affär!
EDIT:
Kommunen har bara gjort inventeringen. Ägarna säljer själva.
I SVT:s reportage får man träffa konstnären Emilia som köpte en ödegård för 35 000:-
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/emilia-kopte-ett-odehus-for-35-000-kronor
Finns ju en del att göra på husen - men 35 000 är ju i det närmaste gratis - bara en tomt kostar ju mycket mer än så.
Någon gissning om hur mycket hon måste lägga för att få gården beboelig? Hursomhelst lär det vara en bra affär!
EDIT:
Kommunen har bara gjort inventeringen. Ägarna säljer själva.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det jag är lite bekymrad över är att de slumpar bort de här ödegårdarna till "företagare".
Och så är det första exemplet en "konstnär".
Vad jag är rädd för är att vi skattebetalare får stå för renovering av rivningshuset också.
Tjänar hon överhuvudtaget några pengar?
Hon har tidigare bott i bilen av vad jag har sett.
Men men, hon kan ju vara vår nästa Rembrandt, vem vet
Och så är det första exemplet en "konstnär".
Vad jag är rädd för är att vi skattebetalare får stå för renovering av rivningshuset också.
Tjänar hon överhuvudtaget några pengar?
Hon har tidigare bott i bilen av vad jag har sett.
Men men, hon kan ju vara vår nästa Rembrandt, vem vet
Om man läser artikeln så framgår det att det inte är kommunen som säljer några hus eller tomter. De har bara gjort en inventering av "ödehus" och kontaktat ägarna för att förmå de att sälja eller hyra ut. Så det rör sig inte om slöseri med skattepengar.
När jag såg detta så var det lite "man får vad man betalar för".
Det är väl en jättegod tanke av kommunen att inventera och titta på ödehus. Men lite naivt att köra "vi hoppas att ägarna hör av sig".
Ska man köpa ödehus är ofta halva arbetet att identifiera ägarna. Så DET skulle väl vara underbart om kommunen gjorde så man kunde sammanföra ägarna som inte använder huset och de som vill ha bostad.
Men om man inte har råd att köpa ett hus i OK skick har man nog inte råd att renovera ett ödehus heller...
Det är väl en jättegod tanke av kommunen att inventera och titta på ödehus. Men lite naivt att köra "vi hoppas att ägarna hör av sig".
Ska man köpa ödehus är ofta halva arbetet att identifiera ägarna. Så DET skulle väl vara underbart om kommunen gjorde så man kunde sammanföra ägarna som inte använder huset och de som vill ha bostad.
Men om man inte har råd att köpa ett hus i OK skick har man nog inte råd att renovera ett ödehus heller...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Med tanke på Fiaten bredvid kanske det är något liknande .. jag tycker jag känner igen bakljusen, men kan inte placera dem ...K Kallebo skrev:
Vem har sagt att köparna inte har råd att köpa ett okej hus? Man kanske bara inte vill bo där de "okej" husen ligger? En konstnär bor nog hellre på en gammal gård med gott om plats än en vanlig villa i stan.Appendix skrev:
Håller inte alls med.Appendix skrev:
Med ett ringa inköpspris men med löpande utgifter för renovering kan den som har en normal inkomst klara sig långt utan att ta lån. Utan lån slipper du betala för räntor och pantbrev
Så för den som har möjlighet att renovera och har löpande inkomst som kan betala för det, samt har acceptans för att leva "icke perfekt" allt eftersom man jobbar undan problemen, finns pengar att spara.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg