Hej,
Har en lägenhet från 40-talet och nycklarna kärvar. Vill byta låskisa men vet inte riktigt vad som passar. Dörren är tunn, typiskt 40-tal. Det finns en märkning på låskistan i form av en uggla.
Har en lägenhet från 40-talet och nycklarna kärvar. Vill byta låskisa men vet inte riktigt vad som passar. Dörren är tunn, typiskt 40-tal. Det finns en märkning på låskistan i form av en uggla.
Produkter som diskuteras: "cylinderlås"
Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Ett stämjärn lämpligtvis men det kan även fungera med en rasp eller 20mm träborr.D Derbyboy skrev:
Det är inte så mycket som ska breddas, har du tur så är det rätt från början.
Jag använder 18-20mm brett stämjärn men ibland även en borr eller specialverktyg.
Tusen tack!
Om jag kör på Assa 2000 så behöver jag förutom huset köpa:
1) slutbleck
2) täckskylt
3) cylinder
4) vred
5) någon form av bricka för handtaget
Vad tror du en låssmed tar inkl material för att byta?
Om jag kör på Assa 2000 så behöver jag förutom huset köpa:
1) slutbleck
2) täckskylt
3) cylinder
4) vred
5) någon form av bricka för handtaget
Vad tror du en låssmed tar inkl material för att byta?
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Är det inte ytterdörren så är det ju nästa synd att "förstöra" en så fin orginal dörr... ;-)
Jag hade samma problem och åtgärdade det lustigt nog i förra veckan. Är det ett gammalt tillhållarlås? De kärvar av smuts och om någon har oljat det en gång i tiden. Oljan gör att smuts geggar fast i mekanismen.
Jag löste det genom att skruva loss låskistan och sen sprutade jag låskistan full av avfettningsmedel för biländamål. Lät det gosa 30 min och sen rikligt med hett kranvatten. Sen Yes mer tid att gosa och rikligt med hett kranvatten igen. Och sen torkade jag det, hade lite tryckluft på burk som hjälpte till att få ut vattnet.
Efter det så kärvade det inte längre, som nytt.
Jag löste det genom att skruva loss låskistan och sen sprutade jag låskistan full av avfettningsmedel för biländamål. Lät det gosa 30 min och sen rikligt med hett kranvatten. Sen Yes mer tid att gosa och rikligt med hett kranvatten igen. Och sen torkade jag det, hade lite tryckluft på burk som hjälpte till att få ut vattnet.
Det är ett sånt här lås:Claes Sörmland skrev:
Jag hade samma problem och åtgärdade det lustigt nog i förra veckan. Är det ett gammalt tillhållarlås? De kärvar av smuts och om någon har oljat det en gång i tiden. Oljan gör att smuts geggar fast i mekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känslan är att det inte kan lösas med att smörja (eller rengöring) utan att det bara öppnas om man kan rätt handgrepp. Jag kan alltid öppna dörren men om någon annan ska öppna så är det omöjligt.
OK, inget tillhållarlås, utan med cylinder. Då är det nog helt enkelt för slitet.D Derbyboy skrev: