D
Hej,

Har en lägenhet från 40-talet och nycklarna kärvar. Vill byta låskisa men vet inte riktigt vad som passar. Dörren är tunn, typiskt 40-tal. Det finns en märkning på låskistan i form av en uggla.

• Närbild på en gammal dörrlåskista med synliga bultar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild av en uggla på kvist inristat i träyta.
    Skapa konto
Du kan byta till ett modernt cylinderlås men du kommer behöva göra om en del.
Det behövs även täckskyltar och nytt slutbleck för överfalsad dörr.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Behöver jag fräsa ur för en ny kista eller finns det någon som passar?

D Derbyboy skrev:
Behöver jag fräsa ur för en ny kista eller finns det någon som passar?
Den nya låshuset är lite bredare samt så måste det borras nya hål för låscylinder osv.
Ritning för utsågning av modullås, visar mått och placering för låscylinder och skruvhål.
Skapa konto

D
Hur gör jag kistan bredare, känns klurigt utan specialverktyg?

D Derbyboy skrev:
Hur gör jag kistan bredare, känns klurigt utan specialverktyg?
Ett stämjärn lämpligtvis men det kan även fungera med en rasp eller 20mm träborr.
Det är inte så mycket som ska breddas, har du tur så är det rätt från början.
Jag använder 18-20mm brett stämjärn men ibland även en borr eller specialverktyg.

D
Tusen tack!

Om jag kör på Assa 2000 så behöver jag förutom huset köpa:

1) slutbleck
2) täckskylt
3) cylinder
4) vred
5) någon form av bricka för handtaget

Vad tror du en låssmed tar inkl material för att byta?

Är det inte ytterdörren så är det ju nästa synd att "förstöra" en så fin orginal dörr... ;-)

D
Det är ytterdörren…..

D Derbyboy skrev:
Det är ytterdörren…..
Då är det föreningen/ägaren av huset som bör göra det.. (om det nu inte är du)

D
Nej lägenhetsinnehavaren ansvarar för dörr och lås.

• Gilla
  • Wow
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag hade samma problem och åtgärdade det lustigt nog i förra veckan. Är det ett gammalt tillhållarlås? De kärvar av smuts och om någon har oljat det en gång i tiden. Oljan gör att smuts geggar fast i mekanismen.

Jag löste det genom att skruva loss låskistan och sen sprutade jag låskistan full av avfettningsmedel för biländamål. Lät det gosa 30 min och sen rikligt med hett kranvatten. Sen Yes mer tid att gosa och rikligt med hett kranvatten igen. Och sen torkade jag det, hade lite tryckluft på burk som hjälpte till att få ut vattnet.

Efter det så kärvade det inte längre, som nytt.

Om det bara är att nycklarna kärvar kanske det kan smörjas upp lite bara ?

D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hade samma problem och åtgärdade det lustigt nog i förra veckan. Är det ett gammalt tillhållarlås? De kärvar av smuts och om någon har oljat det en gång i tiden. Oljan gör att smuts geggar fast i mekanismen.

Jag löste det genom att skruva loss låskistan och sen sprutade jag låskistan full av avfettningsmedel för biländamål. Lät det gosa 30 min och sen rikligt med hett kranvatten. Sen Yes mer tid att gosa och rikligt med hett kranvatten igen. Och sen torkade jag det, hade lite tryckluft på burk som hjälpte till att få ut vattnet.

Efter det så kärvade det inte längre, som nytt.
Det är ett sånt här lås:

Rund dörrlåscylinder med synlig slitage på en brun dörr, svårt att öppna för andra.
Skapa konto

Känslan är att det inte kan lösas med att smörja (eller rengöring) utan att det bara öppnas om man kan rätt handgrepp. Jag kan alltid öppna dörren men om någon annan ska öppna så är det omöjligt.

Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Det är ett sånt här lås:

[bild]

Känslan är att det inte kan lösas med att smörja (eller rengöring) utan att det bara öppnas om man kan rätt handgrepp. Jag kan alltid öppna dörren men om någon annan ska öppna så är det omöjligt.
OK, inget tillhållarlås, utan med cylinder. Då är det nog helt enkelt för slitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.