Byggahus.se
Hej!

Vi tänker byta ut vårt kök och vill ha lite hjälp med arbetsplanneringen såhär i förväg.
Vi har tänkt göra så mycket som möjligt själva och man vill ju minimera tid på rörmokare och elektriker eftersom det kostar.

Så här har jag tänkt mig. Är jag rätt ute? Feedback önskas :)

  1. Ta fram planlösning och beställa nytt kök / vitvaror
  2. Ta hem rörmokare som kopplar ur diskbänksblandaren och pluggar rör.
  3. Riva ut gammalt kök.
  4. Väggarna är av gispskiva. Tänkte såga bort den bit mellan bänk och överskåp som det sitter kakel på.
  5. Ta hem elektriker som sätter in nya uttag ovanför bänken och drar rör till belysning i överskåp :S Hur gör jag här? Behöver jag ta hem elektrikern i förväg för att planera arbetet? Sätter han eldosorna, eller gör jag det själv?
  6. Sätta nya gipsskivor med hål för de nya uttagen där kaklet satt.
  7. Spackla och måla tak och väggar där det behövs
  8. Montera bänkskåp.
  9. Montera överskåp.:S Hur gör jag här? De gamla skåpen är fästa med en "bräda / list" som finns i alla skåpen i samma höjd. Kan jag fästa de nya skåpen på samma sätt?
  10. Montera underskåp.
  11. Montera bänkskiva med underlimmad diskbänk.
  12. Ta hem rörmokare som monterar ny blandare och avlopp
  13. Sätta kakel mellan överskåp och bänkskivar
  14. Lägga nytt parkettgolv som löper ut i hallen :S Hur gör jag med det? Ska jag låta golvet gå in under köksskåpens socklar och där spisen står? Hur gör jag annars för att "jämna ut skillnaden" mellan parketten och golvet under?
  15. Sätta in vitvaror.
  16. Baka bullar och njuta av nytt kök :cool:
Har jag missat nåt? Tacksam för svar!
 
lägg in golvet innan du sätter in det nya köket och dra det under skåpen så att det nya golvet täcker hela rummet. Montera överskåpen innan du monterar underskåpen men rita ut hela köket på väggen innan. Det finns en bräda i överskåpen där du ska skruva in skåpet i väggen, se till att ha ett fast material bakom (regel) så att du inte bara hänger upp köket på gips, för då rasar det. Har du inga större nivåskillnader på golvet så ska foamen eller lumpen under parketten klara skillnaderna väl. Elektriker brukar över lag montera dosor.
 
Jag tog hem elektrikern efter jag hade satt in både väggskåp och underskåp, men det är lite av en smaksak. Vad jag är van av i alla fall så kommer det ut en elektriker som kollar vad det ska göras innan jobbet drar igång. Då kan du även fråga honom/henne hur denne föredrar att göra för att det ska bli så smidigt som möjligt. Om jag inte sett fel på din lista så har du missat att elektrikern måste komma en gång till.

I mitt fall så monterade jag upp alla skåp i alla fall, sedan kom elektrikerna och frästa in nya ledningar i väggen och drog om en del el. De satt in dosor i väggen där jag skulle ha kaklet och så vidare. Jag tyckte även det var smidigare att planera uttag i skåpen som spottarna undet väggskåpen skulle dras till efter att jag hade satt upp stommarna. I vilket fall så borde du planera för elektrikern två gånger, exempelvis i mitt fall så måste denna ju sätta upp uttag och brytare efter jag satt upp kaklet. Nu är jag dock ingen elektriker utan talar bara av egen erfarenhet. Men planera elen med en arbetsledare så löser ni vad som blir bäst.

Annars ser väl planeringen hyfsat ut förutom golvet, jag föredrog med att lägga in det bland det första jag gjorde. Av tidsskäl så var jag tvungen att spackla/måla efter jag satt in alla skåp men det är givetvis inte att föredra utan det tar man helst innan man lagt in golvet. Sedan finns det en hel tråd om golvet vara eller icke vara under skåpen. Min åsikt är att det bara är dumt att inte lägga golv under skåpen. Du kanske sparar någon hundring eller två att inte göra det men det blir bara bökigare.

Jag har för övrigt gjort en tråd där det står en hel del om hur jag har gjort: http://www.byggahus.se/forum/koek/154820-min-koeksrenovering-fran-till-o.html
 
Tack för era svar Samir och Locos!

Roligt att se bilder på ditt köksarbete Locos. Ser mycket snyggt ut :)

Jag ska fundera på det där med golv under skåpen. Det kanske bara är dumsnålt att inte lägga under.
 
mortb skrev:
Tack för era svar Samir och Locos!

Roligt att se bilder på ditt köksarbete Locos. Ser mycket snyggt ut :)

Jag ska fundera på det där med golv under skåpen. Det kanske bara är dumsnålt att inte lägga under.

Ja, lägger du ner 100000 på ett kök och snålar in på några kvadratmeter golv under skåpen känns det lite snålt:). Man måste ändå ha golvet i nivå för att skydden under diskmaskin och kyl/frys ska fungera. Så då är det lika bra att lägga golv hela vägen under.
 
Instämmer fullt ut med ovanstående talare.....lägg golv även under skåpen. Jag gjorde det själv och det kostar inte många kronor.
 
S
Har sett en del lägga laminatgolv under köket, nu vet jag inte hur det är med parkettgolv men vad händer när det uppstår en skada? Mitt gamla laminatgolv i sovrummet har i alla fall fått sig en rejäl smäll av något och det är ett rejält jack i golvet. Hur ska man byta en sådan skiva om man fått ett jack eller låt oss säga en vattenskada. Ska man montera ner köket och hela golvet för att byta en skiva?

Själv kommer jag lägga klinker och spricker/skadas en skiva så får man väl hugga ut den och ersätta den med en reserv. Säkert 80% mindre jobb än montera ner köket och halva golvet. Eller?
 
En del att tänka på så här på rak arm är bl.a...

4.
Riv bort all gips istället så du lätt kommer åt att både kortla väggarna samt dra el och sätt sen upp ny gips överallt... småpengar som underlättar hela arbetet.

5.
Blanda in elektrikern från början för det är mycket enklare för honom att dra allting innan du monterar upp nya skåp och du får då snyggare lösningar på elen.
Uttag på väggen i kakeln är i princip helt ute numera och det vettigaste är s.k hörnboxar som sätts upp när man väl kaklat strax under väggskåpen, men elektrikern drar fram el till det redan när det gamla köket är bortplockat.
Ska du ha belysning i ovanskåpen brukar elektrikern sätta eluttag ovanför väggskåpen så man drar dit kablarna från t.ex spottarna och kopplar transformatorerna däruppe bakom takanslutningen.

9.
Beroende på vilket kök du väljer så har de flesta en fästbräda i ryggen som man skruvar genom och därför är det bra att ha kortlat i rätt höjd innan så man lätt kan skruva upp de nya skåpen snyggt med skruvar på samma ställen i skåpen t.ex.

12-13.
Det underlättar för dig att kakla innan blandaren sätts på plats.
 
Tack för era svar.

@Paul-Staffanstorp: Bra svar! Fin idé med hörnboxar. Vet du några bra elkillar/vvs:are? Vi bor i Lund...

@DanielF: Ja, det är väl sidor med alla lösningar. Lägger man parkett kan man ju förhoppningsvis slipa skador. En tidigare ägare hade lagt lamminat i vår förra lägenhet. Jag vet inte om de hade gjort fel, men det var valkar mellan "planken" där man spilt vättska. Lägger du klinker kan du ju iallafall räkna med högre glas-/porslinkonto...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.