Byggahus.se
S SvanteC skrev:
Tyvärr? :) Bara skivorna är hela så håller det väl i massor av år?
Ja men ska man riva eller bygg tex uterum som planen är så blir det jobbigt. De är tydligen väldigt spröda och spikade.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Möbius skrev:
Hej, köket ser snyggt ut. Har ni valt bänkskiva i betong eller är det något annat material?
Det blir en skiva i keramik, 20 mm tjock.. Utseendet liknar en rostig plåt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H huggan skrev:
Det blir en skiva i keramik, 20 mm tjock.. Utseendet liknar en rostig plåt.
Var har du hittat den?
 
HTH hade den i ett visningskök.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Mexitegel!!! :love::love::love:
Mexistenen är det
 
Kärt barn har många namn.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Köpte en ny vill i augusti och ska renovera i princip allt då endast mindre underhåll gjorts sedan huset byggdes 1974.
Ska bli jävligt kul att följa detta projekt. Har själv ett liknande orenoverat hus i "mexi" köpt 2017, byggt av Linghedshus -72/-73. Spara inte på bilder nu...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Varför inte passa på och dränera innan nya altanen?
 
raveper raveper skrev:
Varför inte passa på och dränera innan nya altanen?
Se svar tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Andreas.
  • Laddar…
Lite kyligt nu när hela övervåningen är utan värme, men rörmockare kommer på torsdag och kopplar in de nya elementen i sovrummet samt den första golvvärmeslingan. Blir totalt 4 stycken. Passade på att dra lite tomrör till framtida nätverksuttag och tv-uttag i golvet innan jag la golvvärmen.
 
  • Installation av golvvärme med blå PEX-rör på träreglar och tomrör för uttag i renoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvvärme och tomrör för nätverksuttag i en oinredd övervåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsfas för golvvärme med synliga rör och reglar på ett övervåningsgolv, tomrör och arbetsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvvärme och tomrör för nätverksuttag på en träregelbunden golvkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mlindahl
  • Laddar…
Hur fortlöper arbetet? :)

Vad har du för budget på de olika delarna, ca pris (om man får ange det).

(Sitter och väntar på att vi ska få tillträde till vårt hus:sweat:)
 
H huggan skrev:
Lite kyligt nu när hela övervåningen är utan värme, men rörmockare kommer på torsdag och kopplar in de nya elementen i sovrummet samt den första golvvärmeslingan. Blir totalt 4 stycken. Passade på att dra lite tomrör till framtida nätverksuttag och tv-uttag i golvet innan jag la golvvärmen.
Det kanske inte är färdigt men reagerar lite på sista bilden att golvvärmen har ganska dålig täckning på golvet. Varför så kort med plåt och vändningar långt innan väggen?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Är det verkligen eternittak på ett 70-talshus? Verkar väl mer sannolikt att det är betongpannor som på "alla" andra hus från den tiden, bara en gissning...
Det var rätt vanligt med eternittak i början av 70-talet. Varför gissa när du ser en bild?... Det kom väl nån regel om att det inte fick användas först i slutet av det årtiondet.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
misingen misingen skrev:
Det var rätt vanligt med eternittak i början av 70-talet. Varför gissa när du ser en bild?... Det kom väl nån regel om att det inte fick användas först i slutet av det årtiondet.
Eftersom jag aldrig i mitt liv hade hört talas om takpannor för småhus i eternit. Bara korrugerade större plattor och varianten som lades omlott.

Men man lär sig uppenbarligen något varje dag och jag kan erkänna att det var ett onödigt ifrågasättande, lugna ner dig.
 
S
A Arga ingenjörn skrev:
Eftersom jag aldrig i mitt liv hade hört talas om takpannor för småhus i eternit. Bara korrugerade större plattor och varianten som lades omlott.

Men man lär sig uppenbarligen något varje dag och jag kan erkänna att det var ett onödigt ifrågasättande, lugna ner dig.
Jag har det som undertak istället för respons+ papp, iofs byggt 57
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.