Hej!
Ska byta första fönstret till aluminium på vårt nya hus. Hur tätar jag mot fasaden? Jag antar att man skaffar något slags underbleck i nedankant, men sidorna och toppen? Det är tegelfasad
Tack/Tim

Man plåtar även där. Ta mått och bilder och visa till den lokala plåtisen så hjälper han dig.

Med vänlig hälsning, fremax

Tack för svar! Jag har sett andra som bara kört fönsterbleck och sedan någon sorts latex för att fylla ut den centimeter som blivit över runt om. Är det något sorts lat variant ?

Tycker att det är svårt att foga så det blir snyggt. Man brukar foga/tejpa insidan så den blir diffusionstät och sedan dreva fram till yttre fodret/plåten.

Med vänlig hälsning, fremax

R rqx skrev:
Tack för svar! Jag har sett andra som bara kört fönsterbleck och sedan någon sorts latex för att fylla ut den centimeter som blivit över runt om. Är det något sorts lat variant ?
Det beror lite på hur stort glappet blir mellan fönster och fasad. Om det är några få millimeters mellanrum mellan fasad och fönster så kan utefog vara ett alternativ. För större avstånd är det plåt som gäller. Utefog blir ofta ful och otät med tiden så att kleta på tjocka lager är inte att rekommendera.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.