15 954 läst · 26 svar
16k läst
26 svar
Nyrenoverat badrum av BKR godkänd firma = Ej godkänt?
Hej!
Mitt badrum är nu strax klart och hantverkaren har lämnat huset. Men jag är inte direkt nöjd med jobbet som företaget utfört, vilket ni säkert förstår? eller är jag över känslig?
Företaget är godkänt i BKR.
Har massor frågor och har läst reglerna, som jag tolkar det så är det inte korrekt utfört.
Fallet är helt fel, 3cm vid golvbrunn, redan efter 2 plattor (10x10) så är det 2cm.
Godkänt tätskit med tröskeln?
Slarvigt gjort
Hårdfog vid golv eller mjuk, hård är godkänt har jag hört men inte snyggt gjort (trähus om det har betydelse)
Jag har själv skruvat gips och golvbrunn, hantverkaren har flytspacklat (minst 45mm) ut mot tröskeln, satt tätskickt, kaklat, fogat. Resultatet enl bilderna!
Har varit i kontakt med en besiktningsman som kan komma ut o kontrollera, vad tycker ni jag skall göra. Har inte fullbetalt arbetet än.
Titta på bilderna och bedöm själva, skapligt trött blir man!
Mitt badrum är nu strax klart och hantverkaren har lämnat huset. Men jag är inte direkt nöjd med jobbet som företaget utfört, vilket ni säkert förstår? eller är jag över känslig?
Företaget är godkänt i BKR.
Har massor frågor och har läst reglerna, som jag tolkar det så är det inte korrekt utfört.
Fallet är helt fel, 3cm vid golvbrunn, redan efter 2 plattor (10x10) så är det 2cm.
Godkänt tätskit med tröskeln?
Slarvigt gjort
Hårdfog vid golv eller mjuk, hård är godkänt har jag hört men inte snyggt gjort (trähus om det har betydelse)
Jag har själv skruvat gips och golvbrunn, hantverkaren har flytspacklat (minst 45mm) ut mot tröskeln, satt tätskickt, kaklat, fogat. Resultatet enl bilderna!
Har varit i kontakt med en besiktningsman som kan komma ut o kontrollera, vad tycker ni jag skall göra. Har inte fullbetalt arbetet än.
Titta på bilderna och bedöm själva, skapligt trött blir man!
Redigerat:
Förstår inte riktigt vad det är med fallet som du klagar på, det ser ju ut att vara ett fullt tillräckligt fall. Eller tycker du att det är för mycket fall helt enkelt?
Hårdfog i kanten mellan vägg och golv bör det vara (fast det kunde ju kanske gjorts snyggare). Iofs kan du ju i efterhand täcka den med en mjukfog om du vill, nu finns ju ingen risk att mjukfogen "bottnar" mot tätskiktet.
Tätskiktet mot tröskeln finns det delade meningar om här på forumet, vissa läser reglerna som att det alltid ska vara minst 2 cm uppvik mot tröskel, andra som att tätskiktets nivå vid tröskel ska vara minst 2 cm över tätskiktets nivå vid golvbrunnens överkant. I ditt fall uppfyller man ju den andra tolkningen, men inte den första.
Det enda jag själv är riktigt tveksam till är genomföringen till tvättstället (eller vad det nu ska bli) på första bilden. Hur har de gjort med tätskiktet där egentligen? Finns det en rörmanschett där under och sedan är det flytspacklat några cm upp till rörets kant, eller hur är det gjort?
Hårdfog i kanten mellan vägg och golv bör det vara (fast det kunde ju kanske gjorts snyggare). Iofs kan du ju i efterhand täcka den med en mjukfog om du vill, nu finns ju ingen risk att mjukfogen "bottnar" mot tätskiktet.
Tätskiktet mot tröskeln finns det delade meningar om här på forumet, vissa läser reglerna som att det alltid ska vara minst 2 cm uppvik mot tröskel, andra som att tätskiktets nivå vid tröskel ska vara minst 2 cm över tätskiktets nivå vid golvbrunnens överkant. I ditt fall uppfyller man ju den andra tolkningen, men inte den första.
Det enda jag själv är riktigt tveksam till är genomföringen till tvättstället (eller vad det nu ska bli) på första bilden. Hur har de gjort med tätskiktet där egentligen? Finns det en rörmanschett där under och sedan är det flytspacklat några cm upp till rörets kant, eller hur är det gjort?
Redigerat:
Hej!b8q skrev:Förstår inte riktigt vad det är med fallet som du klagar på, det ser ju ut att vara ett fullt tillräckligt fall. Eller tycker du att det är för mycket fall helt enkelt?
Fallet är det ju inget fel på säkert jättebra, men frågan är om det är godkänt enl BKR regler?
Observera att största tillåtna lutning enligt
Boverkets byggregler, 6:5335, är 1:50
(20 mm/m). Större lutning kan medföra risk
för halkolyckor.
Ja det är inte jätte snyggt utfört, men det kommer säkert han fixa till. Jag kunde få mjukfog om jag ville, nu i efterhand alltså. (inte blivit tillfrågad innan)
Så har jag också tolkat det hela, antingen eller...som det ser ut nu skall det fyllas i med silicon mellan tröskel och klinkers/flyt/tätskiktet. Bygga på med en ny eklist.
Frågan är vad som är rätt?
Om jag inte minns fel så var avloppsröret till tvättstället 4cm över spånskivan. När han hade flytspacklat så låg den precis längs med flytspacklet. En manchett ligger där under kaklet, men kanske 2mm totalt upp på avloppsröret som inte syns längre.
Ett fall på 3cm 45cm från vägg, blir väl ett totalt fall på 6cm på 1meter om man räknar på det sättet.
Redigerat:
Ett extremfall skulle man kunna säga! Kolla i bkr rekommendationerna så får du svar på huruvida det är godkänt eller ej. Jag har för mej att max fallet ska vara 2cm/meter.. Att avloppet till handfatet sitter jäms med flytspacklet verkar helkoko! Ytterliggare en gång sitter nån i en trist sits pga att man lurats att tro att jobbet blir grymt bra bara för att det sitter ett klistermärke med texten; "Behörig våtrum" på bilen.
Jag hade också blivit arg.
inte lätt att vara hantverkare.. är det inte för lite fall så är det för mycket
tror inte halkrisken är så stor vid klinkergolv, är det matta är det ju sämre
Mjukfog bör han nog dra, en eklist vid tröskeln är väl snickarens jobb
röret borde ha stuckit upp
tror inte halkrisken är så stor vid klinkergolv, är det matta är det ju sämre
Mjukfog bör han nog dra, en eklist vid tröskeln är väl snickarens jobb
röret borde ha stuckit upp
Anlitar man ett företag förväntar man sig ett bra utfört arbete, jag gör det iaf. Kommer säkert sluta bra det här, men man blir ju orolig som ni förstår.oskis 123 skrev:Ett extremfall skulle man kunna säga! Kolla i bkr rekommendationerna så får du svar på huruvida det är godkänt eller ej. Jag har för mej att max fallet ska vara 2cm/meter.. Att avloppet till handfatet sitter jäms med flytspacklet verkar helkoko! Ytterliggare en gång sitter nån i en trist sits pga att man lurats att tro att jobbet blir grymt bra bara för att det sitter ett klistermärke med texten; "Behörig våtrum" på bilen.
Tror inte heller jag kommer halka där inne, men vill veta vad som är rätt o fel.nino skrev:
Har tänkt att sälja mitt hus iår, inte så kul med ett helt nyrenoverat duschrum och så ser det ut såhär.
Någon som kan reglerna på sina 5?
Tips till nästa gång, såga inte av avloppet innan golvet är lagt och klart.
Regler är väl till för att följas men detta med golvlutningen måste man ju se över. Maxmåttet på ca 20 mm/m i duschen tar jag heller än de rekomenderade 13mm/m som det står i råden från BKR. Jag har nyligen gjutit mitt badrumsgolv och jag gjöt fast golvbrunnen i förväg, innan gjutkillen kom, och han tyckte jag gjort ett gränsfall. Han menade att det också blir en liten kant av brunnsmanchetten som man måste ta hänsyn av? Men varför i h-vete har man då max 20 mm/m i dessa regler om många hantverkare går över 20mm/m för att vara säker frågade jag? Vattnet rinner undan bättre och snabbare utan risk för fuktskador var svaret, att någon halkat pga för kraftigt fall har han aldrig hört under de 30 år han varit aktiv.
jag TROR att 99% av fallen där bes.män blir utkallade på besiktningar är pga för dåliga fall och bakfall
tror inte du kommer någonvart med att fallet är för stort, det är iof inte gjort enl. branschreglerna men man kan tycka att det är åt rätt håll sas
RIng bkr och fråga vad dom anser! nr hittar du på bkr.se där kan du även läsa branschreglerna
jag får känslan av att det är nått annat än fallet du är missnöjd med ...
tror inte du kommer någonvart med att fallet är för stort, det är iof inte gjort enl. branschreglerna men man kan tycka att det är åt rätt håll sas
RIng bkr och fråga vad dom anser! nr hittar du på bkr.se där kan du även läsa branschreglerna
Hej!nino skrev:jag TROR att 99% av fallen där bes.män blir utkallade på besiktningar är pga för dåliga fall och bakfall
Jag är missnöjd med resultatet, ser inte snyggt ut vilket säkert många kan hålla med om. Att det är ett jättefall spelar inte mig så jätte stor roll, men vill veta vad som är rätt o fel.
Allt började med att jag skulle höja tröskeln och då slog mig tanken, att jag inte får det godkänt pga att tätskicket skulle upp på den. Samtidigt tyckte jag att det var väldigt mkt flytspackel. Även avloppsröret till tvättstället som försvann. Fogningen som är ojämn, vissa plattor som kantar osv.
Det fanns en anledning till varför jag inte ville göra allt själv! Jag ville att det skulle bli korrekt utfört och snyggt.
Alltså, ett fackmannamässigt utfört arbete enl de regler som finns.
Ja, fallet är ju för stort om man ska följa BBR (Boverkets Byggregler), men det viktiga är väl hur det känns att stå på golvet? Jag tar hellre ett lite för stort fall än ett för litet.
När det gäller tätskiktet vid tröskeln, se: http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
Se sid 12, punkt 6.3.2 och sid 13, bild 13.
Jag skulle tolka de reglerna som att tätskiktet vid tröskeln SKA gå upp till det färdiga golvets nivå, dvs med ett uppvik som i bilden.
Om inte annat kan du ju skriva ut och vifta med branschreglerna och fråga "Har ni gjort så här?"
Själv har jag för övrigt precis samma anledning till varför jag GÖR allt själv - jag vill att det ska bli korrekt utfört och snyggt.
När det gäller tätskiktet vid tröskeln, se: http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
Se sid 12, punkt 6.3.2 och sid 13, bild 13.
Jag skulle tolka de reglerna som att tätskiktet vid tröskeln SKA gå upp till det färdiga golvets nivå, dvs med ett uppvik som i bilden.
Om inte annat kan du ju skriva ut och vifta med branschreglerna och fråga "Har ni gjort så här?"
Själv har jag för övrigt precis samma anledning till varför jag GÖR allt själv - jag vill att det ska bli korrekt utfört och snyggt.
Inte för att jag är någon expert men vem vräker på 45 mm flytspackel?? Ville han bli av med sitt dyra spackel? Jag gjorde mitt golv i finbetong, handglättat lutning och duschfall, klart för tätskikt och klinkers. Enda nackdelen är torktiden men det är det värt!
Vad bra att du har inte fult betalt. Då har du större chans att han ska åtgärda felen. Jag håller med dig att det ser inte snyggt ut
När jag pratade med en advokat så sa han att de som inte betalar är i en bättre sits en de som betalade. Man kan pressa hantverkaren.
Det kanske är en bra ide att kontakta en advokat (en riktig, bra advokat). Då kan han beställa besiktningsmanen och då går besiktninsmanens arvode på rättskydd. Det i fall du inte kan komma överens med hantverkaren så att han åtgärdar att du blir nöjd.
När jag pratade med en advokat så sa han att de som inte betalar är i en bättre sits en de som betalade. Man kan pressa hantverkaren.
Det kanske är en bra ide att kontakta en advokat (en riktig, bra advokat). Då kan han beställa besiktningsmanen och då går besiktninsmanens arvode på rättskydd. Det i fall du inte kan komma överens med hantverkaren så att han åtgärdar att du blir nöjd.