Vi bytte husets alla fönster till ett av de mer kända svenska märkena med deras egna hantverkare i november-december 2024. En jobbig historia där projektledaren underskattade tiden det skulle ta och hantverkarna jobbade stressat för att bli klara i tid. Krävdes mycket efterarbete och tog månader innan allt blev klart.

Hur som helst tog jag bilder med värmekamera när det var ca -5 grader ute och ca 21 grader inne. Bifogar dem till tråden. Kameran var av konsumenttyp så det är nog inte exakt på graderna, men den relativa skillnaden mellan mätpunkterna borde väl stämma någorlunda.

Ser det här normalt ut eller är det otätt mellan fönsterblad och karmar, dålig isolering eller något annat?

Vi monterade även altandörrar på två ställen. Där ser ut som att det är bra mycket svalare mot golvet. Är även det normalt efter nyinstallation?

• Värmekameraavbildning av altandörr som visar temperaturskillnader; kallare områden nära golv och dörrens nedre karm indikerar potentiell isoleringsbrist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termografisk bild av ett fönster som visar temperaturvariationer. Ljusa områden tyder på värmeförlust medan mörkare områden visar kallare zoner.
    Skapa konto
  • Värmekamera visar temperaturvariationen runt ett fönster med isoleringsproblem; varmare inomhus och svalare längs kanter. Temperaturen varierar mellan 9,7°C och 19,7°C.
    Skapa konto
  • Termografisk bild av ett fönster som visar temperaturvariationer. Områden runt fönstret visar temperaturer mellan 10,5°C och 20,6°C.
    Skapa konto
  • Värmebild av ett fönster med temperaturer mellan 14°C och 21.2°C. Visar möjliga isoleringsbrister mellan fönsterbladen och karmar.
    Skapa konto
  • Termisk bild av fönster och omgivning med temperaturdata, visar möjliga temperaturvariationer vid karmar och fönsterblad.
    Skapa konto
  • Värmebild som visar temperaturen på ett fönster, med temperaturskillnader mellan 14,2°C och 27,4°C, möjligen indikerande otäthet eller isoleringsproblem.
    Skapa konto
  • Värmekamera bild av fönster med temperaturskillnader; varmaste området inuti rummet och kallare runt fönsterkarmar, visar potentiella otätheter.
    Skapa konto
  • Termisk bild av ett fönster och en växt, visar temperaturvariationer från 3,9°C till 15,8°C, vilket indikerar potentiell isoleringsproblem runt fönstret.
    Skapa konto
  • Värmebild som visar temperaturvariation kring ett fönster; kallare områden är markerade och temperaturen visas i olika färger med fokus på sik förvisande möjl. otätningar.
    Skapa konto
  • Termobild av altandörr som visar temperaturvariationer; kallare vid golvet och varmare högre upp, med olika färger indikerande temperaturskillnader.
    Skapa konto
  • Termografisk bild av ett fönsterområde som visar temperaturvariationer. Lägre temperaturer syns vid nederdelen av dörren, vilket kan indikera dålig isolering.
    Skapa konto
  • Värmekamera-bild av ett fönster visar temperaturvariationer; kallare områden nära karm. Inkluderar temperaturavläsningar mellan 10,9 och 26,2 grader Celsius.
    Skapa konto
Är det dragit?
Hur var det innan byte?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Är det dragit?
Hur var det innan byte?
Lite dragigt vid den dubbla altandörren kanske men inte så farligt. Dumt nog tog jag inte bilder innan, hade inte tillgång till kameran då.

Walle85
Väldigt likt det vi har hos oss, nya fönster och dörrar 2022. Upplever inga problem med drag, upplever inte att huset drar fler kWh per år sedan bytet.
Bildern Är tagna med låg upplösning, men som du nämner är det väll skillnaden i lägsta/högsta temp som är intressant.

Bildern är tagna i slutet av november. Minns inte yttertemperaturen, men sannolikt nära nollan.

Termografisk bild av två fönster, nyinstallerade 2022, visar temperaturskillnader i november med lägsta temperaturen 11,1°C.
Skapa konto
Termisk bild av en dörr, visar värmeskillnader runt dörrkarm och tröskel med temperaturmätning i Celsius, tagen i slutet av november.
Skapa konto

Ska väll tillägga att jag har hjälpt till att dreva vissa fönster lite, så inga glapp i isoleringen och de som hjälpte till var proffs (iaf som jag upplevde dem).

En av de största fönsterbytarna bytte i mitt föräldrahem för några år sedan. De drevade högst bristfälligt så det blev riktigt illa.
Min far löste det gm ta bort foder och tilläggsisolera.

Ta bort några foder och kontrollera hur det är drevat. Ser ut som det saknas en del på värmebilderna.

En intressant fråga är vilken typ av ventilation som ni har? Om ni har mekanisk frånluft, d.v.s. någon fläkt som aktivt drar ut luft ur huset, och skapar undertryck. Saknas det även ordentliga tilluftsventiler, ja då kan det hända att springorna runt fönsterna blir enklaste vägen in för luften, och därför även där det blir kallt.
De gamla fönsterna läckte kanske lite här och där, vilket gjorde att de inte hade specifik punkter där det blev riktigt kallt.
Hade liknande problem i vårt hus när vi flyttade in, alla ventiler var stängda, så luften hittade annan väg in. Vi löste det först genom att öppna väl valda ventiler, men man flyttar bara på problemet, drar ju kallt från dem istället. Nu har vi FTX istället, betydligt varmare tilluft under den kalla delen av året 😊

• Gilla
Pistol
  • Laddar…
J JSten skrev:
En intressant fråga är vilken typ av ventilation som ni har? Om ni har mekanisk frånluft, d.v.s. någon fläkt som aktivt drar ut luft ur huset, och skapar undertryck. Saknas det även ordentliga tilluftsventiler, ja då kan det hända att springorna runt fönsterna blir enklaste vägen in för luften, och därför även där det blir kallt.
Vi har mekanisk frånluft sen några år tillbaka, tidigare självdrag då husets tidigare ägare hade oljepanna. När frånluftsfläkten installerades sattes även fasadventiler upp som skulle motsvara behovet av tilluft.

Tidigare fönster var garanterat så dragiga att huset ventilerades något tillsammans med uppvärmningen av murstocken. Nu hoppas jag att det är tätare. Hur vet man om det behöver sättas upp fler ventiler? Samtliga vi har är öppna som de ska vara.

S Sibirien skrev:
Vi har mekanisk frånluft sen några år tillbaka, tidigare självdrag då husets tidigare ägare hade oljepanna. När frånluftsfläkten installerades sattes även fasadventiler upp som skulle motsvara behovet av tilluft.

Tidigare fönster var garanterat så dragiga att huset ventilerades något tillsammans med uppvärmningen av murstocken. Nu hoppas jag att det är tätare. Hur vet man om det behöver sättas upp fler ventiler? Samtliga vi har är öppna som de ska vara.
I så fall borde det inte vara det som är problemet, utan nog snarare att de som installerade fönsterna har varit slarviga med att dreva när de installerade dem. Eller så är det så att det inte blir bättre...
Jag hade, om det är möjligt, plockat bort foder där det är som värst och kika hur det ser ut. Kräver dock en hel del pill för att få loss dem så att det inte blir skadade och ser tråkiga ut efter återmontering.

Alternativ är väl att höra av sig till företaget som gjorde arbetet, men misstänker att de är ganska ointresserade av att göra något då fakturan gissningsvis är betald.

J JSten skrev:
I så fall borde det inte vara det som är problemet, utan nog snarare att de som installerade fönsterna har varit slarviga med att dreva när de installerade dem. Eller så är det så att det inte blir bättre...
Jag hade, om det är möjligt, plockat bort foder där det är som värst och kika hur det ser ut. Kräver dock en hel del pill för att få loss dem så att det inte blir skadade och ser tråkiga ut efter återmontering.
Misstänkte att det krävde att man tar loss foder och jag hade helst sluppit det precis pga vad du skrev. Men jag kanske blir tvungen...

J JSten skrev:
Alternativ är väl att höra av sig till företaget som gjorde arbetet, men misstänker att de är ganska ointresserade av att göra något då fakturan gissningsvis är betald.
Turligt nog har vi hållit inne med en peng för att jag ville besiktiga allt först. De besiktningsmän jag pratade med gör dock bara okulär besiktning, men man kan kanske övertala byggaren att ta bort ett foder eller två. Men de är ju målade och fixade med fogar nu 😖

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.