Bytte ut vedpannan mot bergvärmepump i november och kopplade på befintligt radiatorsystem från ca 1970-talet. Rörfirman påpekade att jag kommer behöva lufta mycket nu i början, inte minst då samtliga termostater byttes ut och radiatorerna tömdes helt.

Har luftat säkert en 3 ggr nu sedan installationen. Hur många ggr kan man räkna med är normalt? Eller är luftning något som behövs göras året runt i viss mån?

Är nyfiken på samma sak för jag luftar mina element varannan vecka sen vår Installation i oktober...
Har tidigare gjort arbeten på vårt värmesystem där jag bla. har haft borta samtliga element och målat/sköljt ur och aldrig varit med om att behöva lufta så här tidigare.

Testa lufta efter cirkulationspumpen står still elller värmepumpen avstängd efter den gjort klart värmecyckeln.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Vi har gjort precis samma sak. I andra våningens badrum finns en vattenburen handdukstork. Den är värmesystemets högsta punkt. Den handdukstorken måste luftas varje vecka. Allt vanligt vatten innehåller syre som ”fälls ut” vid högsta punkten. Det finns enligt uppgift ”svart vatten” att köpa. Svart vatten innehåller inget syre. Att byta vatten i en villabostad är nog dock ”overkill”. Så det är bara att lufta element eller handdukstork på övervåningen regelbundet.

Syret fälls ut eller förbrukas så småningom. Ju varmare vattnet är desto snabbare går det, så om man vill kan man bränna på nån timme med elpatronen för att få ut det mesta.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Som det låter på er så är alltså regelbunden luftning av systemet mer eller mindre är att räkna med? Kommer inte detta leda till konstant tillförsel av syrerikt vatten som på sikt rostar igen rören?

• Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
R
B bullemedbulle skrev:
Som det låter på er så är alltså regelbunden luftning av systemet mer eller mindre är att räkna med? Kommer inte detta leda till konstant tillförsel av syrerikt vatten som på sikt rostar igen rören?
Har också ett hus som är konverterat till bergvärme. Har inte luftat på över 6 år. Lutningen har inget med bärgvärmen att göra så om du fått börja med det så har något gått fel vid installationen.

Varför behöver du lufta? Är det för att det porlar, eller för att elementen inte blir varma?
Det jag tänker är att du kanske har en cirkulationspump som går lite för fort, och som gör att det låter i elementen utan luft? Vad kommer förresten ut när du luftar, är det rent vatten eller luftblandat?

V växelventil skrev:
Testa lufta efter cirkulationspumpen står still elller värmepumpen avstängd efter den gjort klart värmecyckeln.
Har ni gjort som det står i det här inlägget?
Inga cirkulationspumpar ska vara igång. Med dem avstängda letar sig luften lättare uppåt till luftningsstället.

• Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Varför behöver du lufta? Är det för att det porlar, eller för att elementen inte blir varma?
Det jag tänker är att du kanske har en cirkulationspump som går lite för fort, och som gör att det låter i elementen utan luft? Vad kommer förresten ut när du luftar, är det rent vatten eller luftblandat?
För oss är det enkelt. Golvvärmen och handdukstorken på övervåningen har egen cirkulationspump. Den talar tydligt om att luft i handdukstorken stoppar cirkulationen.

useless useless skrev:
Syret fälls ut eller förbrukas så småningom. Ju varmare vattnet är desto snabbare går det, så om man vill kan man bränna på nån timme med elpatronen för att få ut det mesta.

B bullemedbulle skrev:
Jo det är det som är problemet i lite äldre hus. Värmesystemet är sannolikt inte 100 tätt. Att ständigt fylla på med syrerikt vatten förlänger behovet av luftning. Varmt vatten minskar risken för rost.

Har luftat med cirkpumpen avstängd var gång.

Ett par veckor mellan luftningarna börjar det porla, främst i badrumsradiatorn som är högsta punkten, och en tid därefter börjar delar av det bli kallt. I vintertid vill man ha varmt så därav behovet av att lufta:) Idag när jag luftade så kom det luft ur nästan samtliga på ovanvåningen följt av svart vatten.

• Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
B bullemedbulle skrev:
Behovet ska gå över så småning om.

B bullemedbulle skrev:
Har luftat med cirkpumpen avstängd var gång.

Ett par veckor mellan luftningarna börjar det porla, främst i badrumsradiatorn som är högsta punkten, och en tid därefter börjar delar av det bli kallt. I vintertid vill man ha varmt så därav behovet av att lufta:) Idag när jag luftade så kom det luft ur nästan samtliga på ovanvåningen följt av svart vatten.
Svart vatten är bra. Det är inte förorenat utan ett tecken på att det är syrefattigt.

När man installerar jord- eller bergvärme är det viktigt att också ha rensventiler i varje krets. Gamla gjutjärnselement kan släppa ifrån sig rostflagor som kan täppa till systemet.
Rensventil monterad på kopparledningar som en del av ett värmeinstallationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.