Snailman skrev:
Bygger man i ett område i närheten av en stad i 100' storleken så kan det vara flera olika bolag som erbjuder fiber och då kan telia tom koppla in sitt gratis...
Det är lite av detta som jag försöker belysa i mina inlägg att man har från statsmakten sagt att vi ska ha en öppen marknad och anser att det är så, med PTS som kontrollverksamhet. Även gjorda prövningar i rättsinstans anser att så är fallet.
Och tar vi de 10 största tätorterna så täcker du in 3 miljoner människor, dvs 1/3 av vår befolkning (minns inte riktigt antalet hushåll), så självklart vill intresserade aktörer ha en fot på den marknaden då det här finns pengar att tjäna. Tar man de 50 största tätorterna så fångar du ca 5 miljoner innevånare, halva befolkningen på en väldigt liten yta, jämfört med Sveriges övriga 4 miljoner innevånare.
Vi har så olika förutsättningar beroende av var vi bor så att det blir svårt att jämföra jämföra kostnader som redovisas här i forumet. På vissa platser finns flera aktörer som kan erbjuda både fast och mobil anslutning.
Och begreppet "bredband" är trots allt en ny företeelse där vi såg de första kommersiella näten runt 97/98. Utvecklingen för en helt ny infrastruktur har gått otroligt snabbt och lider fortfarande av växtverk speciellt på landsbygden och även mindre orter.
Och det är väl just detta som vissa drabbas av och att priserna varierar utifrån vilka förutsättningar som finns.

Pratade med Relacoms kundtjänst idag och dom tar inte emot en arbetsorder för nyanslutning av koppartråd från någon annan än någon som är operatör.

Har försökt nå Samhällsingången oxå men dom hade stängt idag.
Någon som vet om man som privatperson skulle kunna betala anslutningen till Skanova och sedan kunna välja vilken operatör man vill?

Annars är min enda chans att någon operatör nappar på att hjälpa till med nyanslutningen.

Av principskäl är Telia inget alternativ,då kör jag hellre mobilt med någon annan.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det är Telia som gäller.
Din tråd måste ju kopplas någonstans och det någonstans är ju med 99.9% Telias station

mats_o skrev:
Det är Telia som gäller.
Din tråd måste ju kopplas någonstans och det någonstans är ju med 99.9% Telias station
mats_o
Jag har pratat med Samhällsingången tidigare och enligt dom så är det Skanova som äger nätet och alla operatörer på marknaden har en egen ingång till Skanova för att lägga en order för nyanslutning.

Sen är det bara Telia som operatör som väljer att göra nyanslutningar.

Relacom, Eltel, Ericsson och andra entreprenörer är enbart utförande av arbetsuppgifter åt t.ex. Skanova.
Skanova äger kabel och fiber, men inte den utrustning som sedan krävs för att bygga en kommunikationslösning, därför krävs det en operatör som tillhandahåller tjänster. Det är också Skanova som säkerställer rätten att gräva ned kabel/fiber och att man sedan kan underhålla dem.
Som privatperson kan du inte beställa något från Skanova utan du måste gå via en operatör som levererar den tjänsten du önskar, dvs bredband (anslutning mot internet), telefoni, TV, etc.
Rent teoretiskt skulle ni kunna bli en "subserviceprovider", dvs mindre IP/Bredbandsföretag, och teckna avtal med en "serviceprovider" Internetoperatör för att få nätåtkomst. Men det är inget man ger sig in på för en egen anslutning.

Så i ert fall måste ni få någon operatör som Tele2. Bredbandsbolaget, Telia, etc, att levererar tjänster till er och med det också ombesörja att ni får en kommunikationslösning via koppar/fiber till er fastighet.
Ni kommer då få en offert på vad det kostar att ansluta är mot kommunikationsnätet, dvs "egen" kabel men även kapacitet/plats i kabel/fiber/utrustning som är gemensam för flera fastigheter.
Eller som ni också är inne på välja en mobil lösning.

Calle&Lisa skrev:
Av principskäl är Telia inget alternativ,då kör jag hellre mobilt med någon annan.
Vilken princip då?

Jag pratade med Skanova förra veckan om an ansluta till deras fiber då det är den enda som finns inom rimligt avstånd från vårt nybygge och dom håller på med en ändring av möjligheterna att ansluta direkt till deras fibernät utan att en operatör är mellanhand.
Förändringen gäller för fiber föreningar inte privatpersoner.
Skanova skulle återkomma i slutet av mars när dom nya reglerna är klara.

Calle&Lisa skrev:
mats_o
Jag har pratat med Samhällsingången tidigare och enligt dom så är det Skanova som äger nätet och alla operatörer på marknaden har en egen ingång till Skanova för att lägga en order för nyanslutning.

Sen är det bara Telia som operatör som väljer att göra nyanslutningar.
Ja skanova äger nätet det är helt rätt men du måste fortfarande ansluta dig till någons utrustning i andra ändan och den någon är fortfarande Telia

mats_o skrev:
Ja skanova äger nätet det är helt rätt men du måste fortfarande ansluta dig till någons utrustning i andra ändan och den någon är fortfarande Telia[/QUOTE

Ok...det spelar egentligen ingen roll vem som äger utrustningen utan viktiga är ju att det inte bara är Telia som gäller utan att alla leverantörer får göra en nyanslutning.

Gäller bara att få någon intresserad,sen är det ju inte säkert att det blir nå billigare än Telia men då har man iallafall något att jämföra med.

larsbj skrev:
Jag pratade med Skanova förra veckan om an ansluta till deras fiber då det är den enda som finns inom rimligt avstånd från vårt nybygge och dom håller på med en ändring av möjligheterna att ansluta direkt till deras fibernät utan att en operatör är mellanhand.
Förändringen gäller för fiber föreningar inte privatpersoner.
Skanova skulle återkomma i slutet av mars när dom nya reglerna är klara.
Hur menar du nu? Skanova kan ansluta din fastighet rent fysiskt med fiber men sedan måste du ha någon att kommunicera/kopplas till. Du måste kopplas till "någon" som har ett IP-nät och det IP-nätet ska sedan kopplas så att det får Internetkommunikation eller motsvarande så att du kan få de funktioner/tjänster som du önskar.

Calle&Lisa skrev:
mats_o skrev:
Ja skanova äger nätet det är helt rätt men du måste fortfarande ansluta dig till någons utrustning i andra ändan och den någon är fortfarande Telia[/QUOTE

Ok...det spelar egentligen ingen roll vem som äger utrustningen utan viktiga är ju att det inte bara är Telia som gäller utan att alla leverantörer får göra en nyanslutning.

Gäller bara att få någon intresserad,sen är det ju inte säkert att det blir nå billigare än Telia men då har man iallafall något att jämföra med.

Förstår nog inte riktigt vad ni söker för något?
Att bygga en infrastruktur för t.ex. Internetåtkomst bygger på olika lager av komponenter där kabel/fiber enbart är det fysiska mediet till din fastighet men även mellan olika nätkomponenter. De olika nätkomponenterna/utrustningarna har sedan olika kommunikationsprotokoll beroende av dess uppgift, men även kvalitetsklasser och prioriteringsmekanismer. Och det kan sedan se olika ut beroende av vilka tjänster/funktioner du vill nyttja som Internet, telefoni, TV, larm, etc, över en gemensam kabel/fiber access till din fastighet från närmaste "telestation".
Vad som krävs för att ni ska kunna välja fritt bland många operatörer utan t.ex. Telias inblandning är att alla de andra operatörerna bygger egna infrastruktur för kommunikation med alla ingående nätkomponenter. Så att bara få någon att leverera kabel/fiber till en fastighet är inte problem i sig, utan det komplicerade är sedan att få någon nytta av den, dvs någon som har ett kommunikationsnät att koppla den emot.

Var bor du? Kan du få 4G med Telia, 3 eller Telenor? Om inte så kanske det byggs ut inom nära framtid... Du klarar dig kanske med 3G ett tag... Jag kör Tele2 mobilt 3G som fast telefoni och bredband, räcker gott och väl till. Men bor i tätort...

Via Tapatalk på min SE Xperia ARC

AndersS skrev:
Calle&Lisa skrev:
Förstår nog inte riktigt vad ni söker för något?
Att bygga en infrastruktur för t.ex. Internetåtkomst bygger på olika lager av komponenter där kabel/fiber enbart är det fysiska mediet till din fastighet men även mellan olika nätkomponenter. De olika nätkomponenterna/utrustningarna har sedan olika kommunikationsprotokoll beroende av dess uppgift, men även kvalitetsklasser och prioriteringsmekanismer. Och det kan sedan se olika ut beroende av vilka tjänster/funktioner du vill nyttja som Internet, telefoni, TV, larm, etc, över en gemensam kabel/fiber access till din fastighet från närmaste "telestation".
Vad som krävs för att ni ska kunna välja fritt bland många operatörer utan t.ex. Telias inblandning är att alla de andra operatörerna bygger egna infrastruktur för kommunikation med alla ingående nätkomponenter. Så att bara få någon att leverera kabel/fiber till en fastighet är inte problem i sig, utan det komplicerade är sedan att få någon nytta av den, dvs någon som har ett kommunikationsnät att koppla den emot.
Ok.
Jag kanske inte har varit tillräckligt tydlig men i vårat fall handlar det inte om att bygga upp infrastrukturen.Den finns redan,teleskåpet står på andra sidan vägen 3 meter från tomtgräns.
Vi har lagt med orange tomrör under vägen när energiverket drog el så tomrör finns från teleskåpet in till huset ca 30 meter.Har haft Relacoms tekniker på plats och han säger att det finns plats i skåpet och att det skulle ta honom ca 2-3 tim att dra i en tråd.

Så vad vi söker är en nödlösning tills vi ev kan få fiber.
Fiber skulle jag kunna tänka mig att betala tiotusentals kronor för men absolut inte för ADSL.

Kopparkullen skrev:
Var bor du? Kan du få 4G med Telia, 3 eller Telenor? Om inte så kanske det byggs ut inom nära framtid... Du klarar dig kanske med 3G ett tag... Jag kör Tele2 mobilt 3G som fast telefoni och bredband, räcker gott och väl till. Men bor i tätort...

Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
Vi bor i tätort och provar Telia mobilt men vi har som bäst 3 G ibland 2 G. Funkar inge bra.
Funkar till vanlig surfing men kan knappt kolla tex svt play .

Calle&Lisa skrev:
AndersS skrev:
Ok.
Jag kanske inte har varit tillräckligt tydlig men i vårat fall handlar det inte om att bygga upp infrastrukturen.Den finns redan,teleskåpet står på andra sidan vägen 3 meter från tomtgräns.
Vi har lagt med orange tomrör under vägen när energiverket drog el så tomrör finns från teleskåpet in till huset ca 30 meter.Har haft Relacoms tekniker på plats och han säger att det finns plats i skåpet och att det skulle ta honom ca 2-3 tim att dra i en tråd.

Så vad vi söker är en nödlösning tills vi ev kan få fiber.
Fiber skulle jag kunna tänka mig att betala tiotusentals kronor för men absolut inte för ADSL.

Ok, då förstår jag. Det stämmer precis som ni säger, för att få till denna lösning så måste ni få en operatör att vilja leverera sina tjänster till er och att de ställer en förfrågan till Skanova om att ansluta ert hus via den redan lagda kanalisationen. Vilka operatörer som kan vara intresserade är beroende av vilken utrustning som finns där kabel från teleskåpet sedan ansluts. Men att lyssna runt med Telia, Tele2, Bredbandsbolaget, etc, behöver ju inte vara fel men som du redan gissar så är det Telia som är det troligaste alternativet och att det finns ledig "portar" i utrustningen på telestationen,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.