1 884 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Nybygge helantreprenad går trögt
Vi har valt att bygga hus. Vi har valt helantreprenad hos en stor svensk husleverantör.
Vi hade från början en jättebra säljare som ofta hörde av sig med uppdateringar och information om nästa steg i processen. Hon slutade och nu har vi en ny som verkar vara överbelastad. Vi blir aldrig kontaktade och vi får i princip boka alla möte och fixa tillstånd själva.
Vi fick bygglovet klart den 25 mars och vi väntar fortfarande på att han ska skrapa ihop allting till ett byggsamrådsmöte med kommunen.
Är detta vanligt? när är det dags att ringa högre upp och klaga? Han ville boka in möte i slutet av månaden och det innebär att vi får sitta i lägenheten och vänta i över 2veckor utan att någonting händer. Frustrerande att man måste dra hela lasset själv.
Vi hade från början en jättebra säljare som ofta hörde av sig med uppdateringar och information om nästa steg i processen. Hon slutade och nu har vi en ny som verkar vara överbelastad. Vi blir aldrig kontaktade och vi får i princip boka alla möte och fixa tillstånd själva.
Vi fick bygglovet klart den 25 mars och vi väntar fortfarande på att han ska skrapa ihop allting till ett byggsamrådsmöte med kommunen.
Är detta vanligt? när är det dags att ringa högre upp och klaga? Han ville boka in möte i slutet av månaden och det innebär att vi får sitta i lägenheten och vänta i över 2veckor utan att någonting händer. Frustrerande att man måste dra hela lasset själv.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Oj. Nä ring och byt handläggare. Det du väntat på ska inte ta mer än någon vecka hos husleverantören
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
"vi börjar ha det mesta".D Davbos skrev:
Då låter det ju som att ni varit delaktiga i att det gått lite långsamt med.
Det gäller ju att bestämma sig snabbt för alla detaljer om du ska förvänta dig att de ska vara på hugget.
Om de ser att ni går och funderar så jobbar de ju med andra kunder under tiden då det är högsösong för hus under sommaren
Ja det började ju med första säljaren som skötte allt. Och dessutom informerade oss. Sen slutade hon och vi märkte tillslut att det inte blir något gjort om vi inte ligger på och ringer och/eller mailar. Det har ju slutat med att vi själva har bokat möten och fixat tillstånd eftersom att det går mycket fortare. Man vill ju bara att det ska gå så smidigt och snabbt som möjligt.
Ringde för att meddela mitt missnöje med säljaren men fick då svaret att jag borde ta detta med säljaren och att han är det enda alternativet tyvärr.
Ringde för att meddela mitt missnöje med säljaren men fick då svaret att jag borde ta detta med säljaren och att han är det enda alternativet tyvärr.
Ja vad ska man göra när vi kommer överens om en sak sen ändras allt och man får en säljare som är så sjukt överbelastad?Appendix skrev:
"vi börjar ha det mesta".
Då låter det ju som att ni varit delaktiga i att det gått lite långsamt med.
Det gäller ju att bestämma sig snabbt för alla detaljer om du ska förvänta dig att de ska vara på hugget.
Om de ser att ni går och funderar så jobbar de ju med andra kunder under tiden då det är högsösong för hus under sommaren![]()
Varför skulle vi vara delaktiga i att det har gått långsamt när vi har "hjälp till" genom att ringa alla samtal som han inte gör.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Men då bör du kanske få klargjort var gränsen går ansvarsmässigt mellan dig och husföretaget. Tillstånd låter för mig som saker som är byggherrens ansvar. Du är byggherre.
Husföretagen tar ofta på sig att sköta bygglov, avloppstillstånd och liknande. Men ansvaret ligger inte där. Då gäller att titta i avtalet. Oftast ligger dessa delar inte i husföretagets ansvar, och de tar därmed inte heller på sig om det går fel. Men det förekommer att de tar på sig även delar av arbetet med myndighetskontakter, då som någon form av konsulttjänster.
Husföretagen tar ofta på sig att sköta bygglov, avloppstillstånd och liknande. Men ansvaret ligger inte där. Då gäller att titta i avtalet. Oftast ligger dessa delar inte i husföretagets ansvar, och de tar därmed inte heller på sig om det går fel. Men det förekommer att de tar på sig även delar av arbetet med myndighetskontakter, då som någon form av konsulttjänster.
Klicka här för att svara
