Vi har valt att bygga hus. Vi har valt helantreprenad hos en stor svensk husleverantör.
Vi hade från början en jättebra säljare som ofta hörde av sig med uppdateringar och information om nästa steg i processen. Hon slutade och nu har vi en ny som verkar vara överbelastad. Vi blir aldrig kontaktade och vi får i princip boka alla möte och fixa tillstånd själva.

Vi fick bygglovet klart den 25 mars och vi väntar fortfarande på att han ska skrapa ihop allting till ett byggsamrådsmöte med kommunen.

Är detta vanligt? när är det dags att ringa högre upp och klaga? Han ville boka in möte i slutet av månaden och det innebär att vi får sitta i lägenheten och vänta i över 2veckor utan att någonting händer. Frustrerande att man måste dra hela lasset själv.

Oj. Nä ring och byt handläggare. Det du väntat på ska inte ta mer än någon vecka hos husleverantören

Det var väl det jag tänkte.. Det tråkiga är att det inte finns någon annan i stan.

D Davbos skrev:
Det var väl det jag tänkte.. Det tråkiga är att det inte finns någon annan i stan.
Det får hustillverkaren fixa, inte ditt problem.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har ni gjort något "avrop" på huset så att hustillverkaren kan börja projektera? Byggsamråd kan ni inte ha förrän alla dokument, detaljritningar, VA,el mm finns framme på just ert hus.

Vi börjar ha det mesta.
Vi har bestämt placering av brunn och avlopp. Bergvärme har vi inte bestämt vart borrhålet ska va. Vi har ritningar klara sen om det har börjat tillverkas vet jag inte...

D Davbos skrev:
Vi börjar ha det mesta.
Vi har bestämt placering av brunn och avlopp. Bergvärme har vi inte bestämt vart borrhålet ska va. Vi har ritningar klara sen om det har börjat tillverkas vet jag inte...
"vi börjar ha det mesta".
Då låter det ju som att ni varit delaktiga i att det gått lite långsamt med.

Det gäller ju att bestämma sig snabbt för alla detaljer om du ska förvänta dig att de ska vara på hugget.
Om de ser att ni går och funderar så jobbar de ju med andra kunder under tiden då det är högsösong för hus under sommaren :)

Ja det började ju med första säljaren som skötte allt. Och dessutom informerade oss. Sen slutade hon och vi märkte tillslut att det inte blir något gjort om vi inte ligger på och ringer och/eller mailar. Det har ju slutat med att vi själva har bokat möten och fixat tillstånd eftersom att det går mycket fortare. Man vill ju bara att det ska gå så smidigt och snabbt som möjligt.
Ringde för att meddela mitt missnöje med säljaren men fick då svaret att jag borde ta detta med säljaren och att han är det enda alternativet tyvärr.

Appendix Appendix skrev:
"vi börjar ha det mesta".
Då låter det ju som att ni varit delaktiga i att det gått lite långsamt med.

Det gäller ju att bestämma sig snabbt för alla detaljer om du ska förvänta dig att de ska vara på hugget.
Om de ser att ni går och funderar så jobbar de ju med andra kunder under tiden då det är högsösong för hus under sommaren :)
Ja vad ska man göra när vi kommer överens om en sak sen ändras allt och man får en säljare som är så sjukt överbelastad?
Varför skulle vi vara delaktiga i att det har gått långsamt när vi har "hjälp till" genom att ringa alla samtal som han inte gör.

Men då bör du kanske få klargjort var gränsen går ansvarsmässigt mellan dig och husföretaget. Tillstånd låter för mig som saker som är byggherrens ansvar. Du är byggherre.

Husföretagen tar ofta på sig att sköta bygglov, avloppstillstånd och liknande. Men ansvaret ligger inte där. Då gäller att titta i avtalet. Oftast ligger dessa delar inte i husföretagets ansvar, och de tar därmed inte heller på sig om det går fel. Men det förekommer att de tar på sig även delar av arbetet med myndighetskontakter, då som någon form av konsulttjänster.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.