Hej,
För snart ett år sedan så byggde vi ut våran villa med två rum, därmed installerade vi även ett nytt element i de två rummen. Vi tog värme från rummen intill de nybyggda, dvs satte t-kopplingar från tur och retur och drog vidare till de nya elementen. Tur från elementet i rummet intill till tur på de nya elementet och retur från det intill och till retur på nya elementet. Är detta rätt? Problemet vi har är att endast övre halvan av elementen i båda rummen är varma och returröret är jättekallt, för det ska väl vara varmt? Har för mig det ska vara ca 10 grader kallare än inloppet. Jag fick tipset om att vi gjort fel och istället skulle tagit returen från rummet vi tog värmen ifrån och sätta till inloppet på det nya och vise versa, fattar då inte hur retur kan tas till inlopp, för vi har väl ändå inte seriekopplat i ett hus från 1947 med tvårörsystem? Elementen i övriga huset är av äldre sorten och har grova rör, på de nya drog vi 12mm. Har kollat så inte returventilen är stängd på båda, även kollat termostatpiggen. Jag tycker ju att våran värmepump borde klara av två element till, framförallt när övriga i huset är jättevarma och fungerar perfekt. Det som är konstigt är att returröret är varmt på precis vid T-korsningen där vi tog värmen från elementet i rummet intill men ej varmt i röret som är kommande från det nya elementet.

Hoppas någon förstog mig och har lite tips att ge, de nya rummen håller endast 17 grader medans vi har ca 22-23 i övriga huset. Väldigt tacksam för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.