Byggahus.se
R Rejäl skrev:
Men om man ser på att laga tunnt på en trappnos så krävs det mycket om det ska hålla med en finbetongslagning..

Sedan håller jag med om färgen men i TS fall så kommer alla produkter att avvika ifrån den ytan han har nu..

Jag kan starkt rekomendera Mapei redirep den har vi använt under många år med ett bra resultat…

[länk]

Mm det är ju fiberförstärkt, men slipar man av det kommer fibrerna fram här å där. ( om man inte kan glätta det fint direkt med stål)
Sådana material brukar oftast oxå vara mörkare efter tork, & denna verkar va typ "byggspackel med fiber" då man kan bygga 40 mm per skikt & har brukstid på 20 minuter.

Grannens hus som byggdes 1935 var efter källaren vart gjuten oxå putsad å glättad med betong, då dom använde plank som gjutformar på den tiden.

Jag lyckades med A-bruk & tålamod fixa bort alla skarvar har fick efter att han rev sin gigantiska betongtrappa på 29 ton ( en sån där som går tvärs huset, som man kan gå upp i på båda sidor)

I naikon´s fall om jag hade gjort det till kund, så hade jag försökt med just A-bruk (murbruk) & glättat & med slätt stöd som fick sitta ett par dagar samtidigt som man ser till att det alltid är fuktigt.

Men jag hade kört av hela trappen först med en liten diamantslip för hand, och tyckt det var värt dom ca 2 timmar det tar. Då får man fram ny fräsch yta & ser helheten bättre & sedan ta det därifrån.

Alltid svårt att ge hemmafixaren råd vid sådana här fall, då dom inte har "rätta knycken"
 
R
J jawen skrev:
Mm det är ju fiberförstärkt, men slipar man av det kommer fibrerna fram här å där. ( om man inte kan glätta det fint direkt med stål)
Sådana material brukar oftast oxå vara mörkare efter tork, & denna verkar va typ "byggspackel med fiber" då man kan bygga 40 mm per skikt & har brukstid på 20 minuter.

Grannens hus som byggdes 1935 var efter källaren vart gjuten oxå putsad å glättad med betong, då dom använde plank som gjutformar på den tiden.

Jag lyckades med A-bruk & tålamod fixa bort alla skarvar har fick efter att han rev sin gigantiska betongtrappa på 29 ton ( en sån där som går tvärs huset, som man kan gå upp i på båda sidor)

I naikon´s fall om jag hade gjort det till kund, så hade jag försökt med just A-bruk (murbruk) & glättat & med slätt stöd som fick sitta ett par dagar samtidigt som man ser till att det alltid är fuktigt.

Men jag hade kört av hela trappen först med en liten diamantslip för hand, och tyckt det var värt dom ca 2 timmar det tar. Då får man fram ny fräsch yta & ser helheten bättre & sedan ta det därifrån.

Alltid svårt att ge hemmafixaren råd vid sådana här fall, då dom inte har "rätta knycken"
Jag håller med dig med mycket och ser en grym kunnighet i det du skriver..
Men TS är novis att laga med A-Bruk eller finbetong kräver mycket mer erfarenhet och kunnighet för att få det fint, där av så rekomenderar jag betonglagningsbruk som fungerar mer som spackel mycket lättare att få till en godtagbar yta för en nybörjare..

Lagningarna kommer att synas hur och vilket material man än använder då det är en såpass gammal och nedsmutsad trapp…
 
lunnabo
Finns färdiga trappsteg att hämta!
Billiga!
"Bara att sätta på plats"! Röra av rivningsmaterial, betong, trä, grus. Byggavfall blandat, kaotisk syn, förstörelse eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjena igen. Fortfarande lite låga temperaturer så har inte gett mig på någon lagning än.
Har dock rengjort den lite mer från mossa och annat lössittande.

Har kollat på några olika videor på reparation av betongtrappor, men det är en grej jag inte riktigt förstår. Är min trappa putsad eller inte?

På videorna så verkar det vara betongen i sig som dom reparerar. Och för mig verkar det som att jag har betong under, och ett tjockt lager bruk putsat över? Vet inte om jag uttrycker mig riktigt rätt...

T.ex metoden där man reparerar med hjälp av en bräda ska man väl inte använda om det är putsning man ska göra?

Tack på förhand

Sten-trappsteg med slitage och sprickor, smutsiga, robusta och slitna, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitna stentrappor, smidesjärnräcke, fläckar och mossa, utomhus nära grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitna stentrappsteg, mur, mossa, viss smuts och några lösa stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitna betongtrappsteg med svarta metallräcken och en svart soptunna, utomhus nära gräsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappsteg i betong med slitage, metallräcke, gräs i bakgrunden, och ett hängande blått föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stentrappa med skador, rosa borste vänster, smuts, gröngräs bakom, svart smidesräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitna stentrappsteg utomhus med mossa, smidesräcke, skadad sida, gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur muren ser ut på andra håll:
Spricka i äldre mur, grön mossa, smidesjärnsstaket, trottoar, gräsrand. Behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en sprucken betongpelare med mossa och löv vid foten. Nedslitet och gammalt. Utomhus nära väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Det bruna du har på trappstegen är garanterat murbruk B då det är brunt och ser sandigt ut..
Vänta tills dessa skador är torra och fota igen då ser man skillnaden på olika bruk lättare😊
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det bruna du har på trappstegen är garanterat murbruk B då det är brunt och ser sandigt ut..
Vänta tills dessa skador är torra och fota igen då ser man skillnaden på olika bruk lättare😊
Ah tack. Så det är förmodligen gjuten betong under och sen ett ganska tjockt lager murbruk över? Kanske var så man gjorde på 60-talet.
Förändrar detta metoden för reparation?

Trappsteg i sten, slitet, en sten med linjer som liknar konst, möjlig historisk gravyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Ja ska du laga murbruk så blir det bra att använda samma typ av bruk..
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja ska du laga murbruk så blir det bra att använda samma typ av bruk..
Grymt tack. Då behöver jag alltså inte använda en bräda för att fylla i en betongreparation. Utan det räcker att använda murbruket och putsa på ett jämnt lager. Sen mönstra med en putsbräda

Armeringsnätet lossar ju också när jag ta bort gamla bruket, ska jag ersätta det med nytt nät?

Sorry för alla dessa frågor 😁 Men hellre att man frågar nu än att man står där som en dumstrut sen
 
R
Allt löst behöver knackas ned om nätet är löst så kanske det behövs fästas i materialet innanför med några fästen..
Dessa jobb behövs göras under en torr vecka så du får någ vänta lite tills vädret stabiliseras och blir varmare..
Sedan där du har betongskador om du har några så använder du betonglagningsbruk..
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Allt löst behöver knackas ned om nätet är löst så kanske det behövs fästas i materialet innanför med några fästen..
Dessa jobb behövs göras under en torr vecka så du får någ vänta lite tills vädret stabiliseras och blir varmare..
Sedan där du har betongskador om du har några så använder du betonglagningsbruk..
Ålrajt! Jag är taggad på att testa :) Men ja det kan väl få bli lite mer vår först. Har gott om annat att pilla med ändå, haha...
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.