Hej! 👋 Vi vill bygga ett funkishus (gärna L-format men öppna för annat) i nära stockholm.
    • Ca 125–140 kvm på krypgrund
    • 3 sovrum
    • Vardagsrum + matplats
    • lagom stor Kök med köksö
    • 1 Bibliotek/musikrum
    • Teknikrum med tvätt, m.m
    • 2 badrum
    • Krypgrund ( snabb o billig lösning)
    • Budget: 2–3 miljoner (endast hus)
Kan ändra en del. Någon som byggt liknande och kan dela pris, erfarenheter eller tips på färdigahus eller lösvirke eller annat ? 🙏

Det låter väldigt långt under vad jag trodde det kostade att bygga hus i Stockholm.

Berätta gärna mer om vad ni menar med funkishus och gärna med bilder. Det enda du beskriver om användning eller utseende är att köket ska innehålla en köksö, vilket inte är vad jag förknippar med funkis. Fast funkis var inte ett enhetligt begrepp när det kom och har nog svävat iväg rätt mycket sedan dess.

5-?-rumsvilla i sten_puts (funkis) i närheten av sthlm för under 3 milj? Låter för bra för att vara sant.

En arkitekt skulle kunna optimera och förenkla bygget med de önskemålen och inom den yta TS nämnt. Men då tillkommer arkitektarvode.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
yonna yonna skrev:
5-?-rumsvilla i sten_puts (funkis) i närheten av sthlm för under 3 milj? Låter för bra för att vara sant.

En arkitekt skulle kunna optimera och förenkla bygget med de önskemålen och inom den yta TS nämnt. Men då tillkommer arkitektarvode.
Vart får du att den ska vara i sten_puts ifrån?

J
yonna yonna skrev:
"Funkis" brukar allmänt vara putsat hus.
Oj, vart har du fått denna allmänt felaktiga uppfattning ifrån?
Skulle vilja påstå att de flesta funkisvillor i Sverige inte är stenhus eller putsade för den delen heller..

Svårt att hålla reda på vilka inlägg du svarat på?

Mitt förra hus ett 1-plans hus på 130m2 med 3 sovrum två badrum kostade mig 2.4 miljoner att bygga för bara huset. Då pratar vi byggår 2011 i Norrköping.
Tippar på att bygga ett liknande hus idag skulle kosta närmare 3.5 - 4 miljoner. Så tror sannolikheten är mycket liten att det går att bygga så billigt som ni har budgeterat för särskilt i Stockholmsområdet som generellt har högsta byggkostnad i landet.

• Gilla
Biaz.loppan
  • Laddar…
yonna yonna skrev:

Vi vill träpanel.mvh

Skymag Skymag skrev:
Mitt förra hus ett 1-plans hus på 130m2 med 3 sovrum två badrum kostade mig 2.4 miljoner att bygga för bara huset. Då pratar vi byggår 2011 i Norrköping.
Tippar på att bygga ett liknande hus idag skulle kosta närmare 3.5 - 4 miljoner. Så tror sannolikheten är mycket liten att det går att bygga så billigt som ni har budgeterat för särskilt i Stockholmsområdet som generellt har högsta byggkostnad i landet.
Tack. Är det dyrare eller billigare jämför med sadeltak om man väljer standard utrustning ? Fått info att funkis som en låda är enklare, snabbare, billigare..

BirgitS
Med Älvsbyhus, som är en av de billigaste hustillverkarna, så kostar ett rakt hus med 129 kvm boyta från 2,4 miljoner. Till det kommer kostnader för att få en plan yta som passar för krypgrunden och all annan markberedning, bygglov, vatten, avlopp, el etc. vilket kan lätt bli i alla fall 0,5 miljoner. Så med ett enkelt standardhus är du uppe på ungefär 3 miljoner.
https://www.alvsbyhus.se/vara-hus/1-planshus/iris/

• Gilla
Biaz.loppan
  • Laddar…
J
Hep Hep skrev:
Svårt att hålla reda på vilka inlägg du svarat på?
Du ser väl att @yonna har raderat det jag svarade på..

Biaz.loppan Biaz.loppan skrev:
Tack. Är det dyrare eller billigare jämför med sadeltak om man väljer standard utrustning ? Fått info att funkis som en låda är enklare, snabbare, billigare..
Oftast dyrare men det är generellt svårt att uttala sig eftersom vi valde då som nyligen att bygga med en hustillverkare som erbjöd totalentreprenad pga av att det kändes tryggare. Ni kanske funderar på att bygga på annat sätt.
Fördelen var att det var ett kontrakt en med en motpart genom hela byggprocessen. Det huset var ett Hjältevadshus och nyligen förra året byggde vi ett Myresjöhus också via totalentreprenad.
Det finns olika sätt att låta bygga sitt hus inget sätt som är mer rätt än något annat att bygga på. Allt handlar om hur mycket man själv är insatt och vill överlåta till någon annan.

Ett sadeltak med minst 15 helst åtminstone 20 graders lutning och utskiften och utanpåliggande takrännor och stuprör kostar småpengar jämfört med ett platt tak om man tar med 20-30 års underhållskostnader i kalkylen.

Lådformade hus med platta tak får oftast takläckor och svåra fuktskador inom 20-30 år och sådant kostar att ordna upp.

Dessutom håller brädslåningen på fasaderna längre och underhållsbehovet minskar om väggarna skyddas av ett minst 40 cm långt utskifte.

Vill man bygga billigt blir det "kristidsfunkis" av den sorten som byggdes strax efter kriget på landet och i småstäder i Finland. Fyrkantigt hus med sadeltak. Inga fördyrande terasser eller utskott. Stående locklistpanel. Ingen underbrädning under utskiftena och inga extra dekorationer. Enkelt och rejält.
Sök på "frontmannahus" eller "rintamamiestalo". Den stilen.

Biaz.loppan Biaz.loppan skrev:
Vi vill bygga ett funkishus (gärna L-format men öppna för annat) i nära stockholm.
    • Budget: 2–3 miljoner (endast hus)
Om ni bygger själva kanske ni klarar det under tre miljoner.

J Jansson69 skrev:
Du ser väl att @yonna har raderat det jag svarade på..
Det enda jag såg var att du hade två inlägg i rad som svar till henne. Nu ser jag vad du menar. Ber om ursäkt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.