Rikard Ågren skrev:
Ett till citat:
"Som anförts ovan (avsnitt 9.2) är begreppet elinstallationsarbete inte exakt avgränsat. Det finns moment vid utförandet av en anläggning som inte kräver särskild kompetens, till ex- empel att lägga rör eller dra kablar. Krävs inte särskild kompetens för en åtgärd trots att åtgärden ingår i installationen, bör inte heller kravet på behörighet gälla. En åtgärd som krä- ver kompetens, till exempel spänningssättning, får inte överlåtas åt en obehörig. Gränsdrag- ningar av denna art låter sig inte kläs i författningstext utan får överlåtas åt tillämpningen. Vad som däremot inte kommer att vara tillåtet är att elinstallatören delegerar sitt rättsliga ansvar för en installation till någon obehörig."

Sidan 28 i ovan länkade PDF
Haha Instämmer i att det verkar som att Elsäkerhetsverket har varit inne här och läst några diskussion. :D

//Patrik

Mikael_L
Ja det är väl inte omöjligt.
Byggahus har blivit rätt stort de senaste åren. Och det är inte kattskit alltid, det som avhandlas här.

edit:
Så här storvulet skrev jag en gång om siten:
"Byggahus förändrar och förbättrar husen och husbyggandet i Sverige.
Här möts husägare, husbyggare, förskollärare, hantverkare, snåla och rika ...
Och tillsammans spånar vi på hur vi förändrar, förbättrar och förbilligar våra hus och vårt boende.
Idag och i framtiden."

Jag borde kanske lagt till att även samhället förändras av byggahus ... :D

Redigerat:
Nä verkligen inte

Sen kan man väl anta att de fått in lite nytt blod på myndigheten. Läser man dokumentet så tycker jag att de verkar väldigt nära sanningen

Patrik_Hed skrev:
Haha Instämmer i att det verkar som att Elsäkerhetsverket har varit inne här och läst några diskussion. :D

//Patrik
Vet med säkerhet att det är på det viset!

Pratade med en inspektör för ett antal år sedan och han var en frekvent läsare av byggahus!

Dom är mer om sig och kring sig än man kanske tror!

sverre skrev:
Vet med säkerhet att det är på det viset!

Pratade med en inspektör för ett antal år sedan och han var en frekvent läsare av byggahus!

Dom är mer om sig och kring sig än man kanske tror!
Jaså, ja då har vi det "svart på vitt" då. Borde kanske hälsa utifall någon från verket läser denna tråden. :rolleyes:

Hallå Elsäkerhetsverket! :)

//Patrik

Rikard Ågren skrev:
Ett till citat:
"Som anförts ovan (avsnitt 9.2) är begreppet elinstallationsarbete inte exakt avgränsat. Det finns moment vid utförandet av en anläggning som inte kräver särskild kompetens, till ex- empel att lägga rör eller dra kablar. Krävs inte särskild kompetens för en åtgärd trots att åtgärden ingår i installationen, bör inte heller kravet på behörighet gälla. En åtgärd som krä- ver kompetens, till exempel spänningssättning, får inte överlåtas åt en obehörig. Gränsdrag- ningar av denna art låter sig inte kläs i författningstext utan får överlåtas åt tillämpningen. Vad som däremot inte kommer att vara tillåtet är att elinstallatören delegerar sitt rättsliga ansvar för en installation till någon obehörig."

Sidan 28 i ovan länkade PDF
Vem ska bestämma var gränserna går då? Det krävs kanske ingen "särskild kompetens" för att dra rör i vägg. Däremot så krävs det visst särskild kompetens för att dra rör i vägg så att de går att använda! (Jag har varit med tillräckligt många gånger om att försöka använda rör som "ej kompetenta" personer dragit)

Denna kompetens kan man ju dock få genom en 15min genomgång med en elektriker. Eller genom att läsa ett tag på detta forum.

Ska bli intressant om detta går igenom. Då kommer det förmodligen finnas massa folk anställda på större företag helt utan elutbildning med titeln "Rördragare" eller liknande :rolleyes:

Oj oj oj kommer inte bli kul när man ska ut på felsökning där amatörer har lagt rör. En gång var jag till en villa där det gick ut ett rör från centralen, som sen var hopknutet med alla apparatdosor och takdosor i hela villan. :(

jeffan skrev:
Oj oj oj kommer inte bli kul när man ska ut på felsökning där amatörer har lagt rör. En gång var jag till en villa där det gick ut ett rör från centralen, som sen var hopknutet med alla apparatdosor och takdosor i hela villan. :(
Det låter ju smidigt, bara 1 grupp att hålla reda på :)

Vi äger en (kommersiell) kåk byggd 1982 där ASEA gjort elinstallationen.

Där är det är tvärt om. Det finns INGA dosor, alla rör går till centralen. Väldigt fullt, ska jag säga..

mycke_nu skrev:
Vi äger en (kommersiell) kåk byggd 1982 där ASEA gjort elinstallationen.

Där är det är tvärt om. Det finns INGA dosor, alla rör går till centralen. Väldigt fullt, ska jag säga..
Är det inte åt det ena hållet, så är det åt det andra. :wow::rolleyes:

//Patrik

Det vore ju trist om nya behörighetssystemet gör el-branschen ännu mer maffia betonad...
Det enda som en elektriker borde behöva kunna utöver det han ska kunna redan idag är att veta när han är skyldig att anlita expertis.
Om man vill få en bättre elsäkerhet och el standard i Sverige så måste det ske genom att det blir obligatoriskt med el-besiktningar precis som med eldstäderna/skorstenar.

Varför skulle den bli maffiabetonad? Det är väl snarast tvärt om.

Vill man uppnå högre elsäkerhet, så ska man nog först satsa på att få anläggningsinnehavarna att inse när dom är skyldiga att anlita proffs, istället för att skruva själva.
Ännu svårare är det att motivera fastighetsägaren nyttan av en elbesiktning, trots att det är dennes ansvar.
Obligatorisk elbesiktning skulle skapa massor med nya jobb, vilket branschen insett för länge sedan och lobbat för, men bromsklossen är kunden som inte vill betala.

De flesta som har en bristfällig elanläggning är inte medveten om detta (eller kanske blundar för det) samt har ingen aning om att dom är ansvarig att se till att elanläggningen är i fullgott skick.

Man kanske skulle börja med att informera om detta? Skicka ut ett infoblad till alla med hus äldre än 50år kan ju vara en start.

Appropå elbesiktning. I papperena till EIO-eltest så står det att man bör göra en elbesiktning var 10:e år. Kanske liiite väl ofta. :D

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.