Blir inte klok på detta. Efter 10 år med klingan som följde med sågen (Bosch GCM 8) år tänkte jag att det var dags att skaffa en ny. Har varit nöjd med snitten så jag köpte en likadan. Men det blir väldigt grova snitt med den nya. Jag har bytt fram och tillbaka flera gånger med samma resultat. Vad kan det vara jag missar?? Är det ändå inte samma klinga?

• Förpackning till Bosch sågklinga, modell Optiline K&G Wood, med specifikationer som 48 tänder och 216 mm diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träbitar hålls upp för jämförelse; den vänstra biten har ett grovt snitt, medan den högra har ett finare snitt.
    Skapa konto
  • Två cirkelsågklingor av märket Bosch Optiline Wood, 216x30 mm med 48 tänder, ligger på stenbelagd yta.
    Skapa konto
ClasseClas
De ser identiska ut och du borde få bättre snitt med den nya klingan för det är mindre harts på den.

Dumstrutsfrågan är:
Har du möjligtvis monterat nya klingan bak och fram?

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ja det ska inte se ut som på den vänstra regeln. Det är inte så att den är skev på något sätt.

F
ClasseClas ClasseClas skrev:
De ser identiska ut och du borde få bättre snitt med den nya klingan för det är mindre harts på den.

Dumstrutsfrågan är:
Det var det första jag tänkte med.

Tänderna ser slitna ut i bakkant på övre klingan. 🤔🫣

ClasseClas ClasseClas skrev:

Dumstrutsfrågan är:
Nej, de är monterade på samma sätt och jag har dubbelkollat riktningen

Alfredo Alfredo skrev:
Ja det ska inte se ut som på den vänstra regeln. Det är inte så att den är skev på något sätt.
Det har jag inte kollat, får göra det

F
Gissar igen…. Ny leverantör från ett ”jordstampat golv” land med betydligt bättre inköpspriser för Bosch.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det skulle onekligen vara intressant att veta var den inköptes. Snittet ser katastrofalt illa ut. Känns bladet vasst när du känner på det?

ja det lär förekomma en del falska kopior därute. vad var det för inköpskanal?

Kollade på klingan igen och såg att en tand är betydligt längre än de andra. Då blir det väl som att såga med enbart en tand antar jag. Köpte den på Bauhaus så får åka dit och reklamera.

• Klinga med en tand betydligt längre än de andra, vilket kan orsaka ojämnt sågande.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
nanowire och 5 till
  • Laddar…
F
E ENSen skrev:
Kollade på klingan igen och såg att en tand är betydligt längre än de andra. Då blir det väl som att såga med enbart en tand antar jag. Köpte den på Bauhaus så får åka dit och reklamera.
Vad fick du betala för den?

Typ 450kr har jag för mig, det var ett tag sedan. När jag köpte den höll jag på att lägga ekparkett så jag bestämde mig för att vänta med att byta till efter det för att inte slita ut den nya klingan de direkt

F
E ENSen skrev:
Typ 450kr har jag för mig, det var ett tag sedan. När jag köpte den höll jag på att lägga ekparkett så jag bestämde mig för att vänta med att byta till efter det för att inte slita ut den nya klingan de direkt
Jag håller på att klä in poolen med fibercementbaserade fasadskivor och köpte en klinga till sänksågen från Nazdal. För att få till fri frakt så köpte jag en 216 48 tands klinga till min GCM8. Måste säga att det är den bästa klingan jag sågat med, betydligt bättre än originalklingan. Kostade nog nån hundring mer dock.

• Gilla
Bart
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag håller på att klä in poolen med fibercementbaserade fasadskivor och köpte en klinga till sänksågen från Nazdal. För att få till fri frakt så köpte jag en 216 48 tands klinga till min GCM8. Måste säga att det är den bästa klingan jag sågat med, betydligt bättre än originalklingan. Kostade nog nån hundring mer dock.
Bra tips, är inne och kikar nu. De har väldigt bra sortiment.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.