Hej.
En firma ska komma och förbättra ventilationen, de kommer frånkopplad befintlig köksfläkt och öppna en egen kanal. Så jag behöver köpa en fläkt med inbyggd motor eftersom fläkten inte längre är kopplad till Frånluftsventilation.
Jag kommer köpa denna:
https://www.elon.se/thermex-derby-ii-vagg-60-cm-rf-glas-122531#pdp-manuals
Jag kommer vilja ha köksfläkten högre upp än befintlig, så överskåpet måste säkert bort.
Bild:
Är det möjligt att ta bort hela skåpet utan att resterande faller ner?
Tips på lösningar?
En firma ska komma och förbättra ventilationen, de kommer frånkopplad befintlig köksfläkt och öppna en egen kanal. Så jag behöver köpa en fläkt med inbyggd motor eftersom fläkten inte längre är kopplad till Frånluftsventilation.
Jag kommer köpa denna:
https://www.elon.se/thermex-derby-ii-vagg-60-cm-rf-glas-122531#pdp-manuals
Jag kommer vilja ha köksfläkten högre upp än befintlig, så överskåpet måste säkert bort.
Bild:
Är det möjligt att ta bort hela skåpet utan att resterande faller ner?
Tips på lösningar?
Ser ut som att fläktskåpet hänger i de kringliggande skåpen så det borde inte vara några problem att ta bort det. Men titta i skåpen till höger och vänster så borde du se hur de är upphängda i väggen.
Skåpen till höger och vänster om fläktskåpet hänger på en list nedanför och skåpen är sedan fastskruvade i väggen med två skruvar samt fast skruvade i skåpen jämt (dvs även fläktskåpet).
Befintliga fläkt är 60 bred, det kommer den nya också att vara.
Min ide är att skruva ut hela överskåpet (fläkt). Korta ner ""ramen"" lite så att den nya fläkten kan monteras högre upp. Skruva upp skåpet igen och fästa i övriga överskåp (men inte ha luckan kvar).
Sedan köpa något skydd från Ikea och ha på väggen istället för insidan på skåpet.
Befintliga fläkt är 60 bred, det kommer den nya också att vara.
Min ide är att skruva ut hela överskåpet (fläkt). Korta ner ""ramen"" lite så att den nya fläkten kan monteras högre upp. Skruva upp skåpet igen och fästa i övriga överskåp (men inte ha luckan kvar).
Sedan köpa något skydd från Ikea och ha på väggen istället för insidan på skåpet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Går bra att ta bort och sedan modifiera utifrån din beskrivning av fastsättning sidoskåp.
Jag skulle fästa skåpet vid ny montering även i överkant mot vägg. Kanske överkurs men då får varje skåp egen infästning.
Jag skulle fästa skåpet vid ny montering även i överkant mot vägg. Kanske överkurs men då får varje skåp egen infästning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Varför ska du dit med skåpet igen när fläkten är avsedd att hänga direkt på väggen utan något skåp?T träbert skrev:
Tänk på att effektiviteten blir lägre ju längre från hällen som fläkten sitter, alltså risken för att smutsig luft går på sidan av fläkten ökar.
Bra fråga, Jag litar inte helt på hur skåpen sitter fast, sätt till föregåendes ägares övriga skills. Så jag tänker ha kvar sida-tak-sida på befintligt fläktskåp som ram och sedan bara såga ner sidorna lite så att jag kan höja fläkten liten. Nuvarande fläkt sitter ungefär 35-40cm från spis. Den fläkten jag kommer köpa är lite överdimensionerad egentligen men det är aldrig fel.
Vi kommer inom en 5-7års tid göra om köket med utbyggnad så nu är det minsta möjliga insats. Såklart kan detta projekt bli större med att överskåpet ryker helt och så även skåpet till höger och att vi sätter in annat stänkskydd bakom fläkten samt spisen....
T
Vi kommer inom en 5-7års tid göra om köket med utbyggnad så nu är det minsta möjliga insats. Såklart kan detta projekt bli större med att överskåpet ryker helt och så även skåpet till höger och att vi sätter in annat stänkskydd bakom fläkten samt spisen....
T
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Så du har överskåpen 40 cm över bänkskivan?
Standard har ju varit 50 cm väldigt länge.
Men om du vill ha skåpet kvar är det väl enklare att köpa en fläkt som är avsedd att monteras under ett skåp. Finns ju tunnare varianter om man vill det så kommer den lite högre upp.
Standard har ju varit 50 cm väldigt länge.
Men om du vill ha skåpet kvar är det väl enklare att köpa en fläkt som är avsedd att monteras under ett skåp. Finns ju tunnare varianter om man vill det så kommer den lite högre upp.
Byggde en ram, delade sedan på ett Ikea stänkskydd. Kvar att göra är att foga lite på kanterna och lägga någon grå fog på vid vid delningen av stänkskyddet samt snygga till vid taket/kåpan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden