Hej,

Har kopplat in en dimmer som ska ersätta den gamla av estetiska skäl. Det kommer en fas från centralen som går in i dimmern, sen vidare till en brytare, och vidare till ett eluttag. Jag har kopplat båda fas-kablarna till platserna markerade "L" på dimmern, och tändtråden på sinuskurvan med pil igenom.

Av någon anledning så fungerar efterföljande strömbrytare och eluttag inte. Lampan går inte att slå på, men mäter jag i uttaget finns där spänning på runt 45V. När jag mätte med multimeter i eluttaget så mäter jag runt 45V.

Vad kan detta bero på? Vad är det jag har missat? Jag har redan varit på Bauhaus en vända för att jag trodde det var fel på dimmern, eftersom att den första dimmern jag köpte betedde sig på samma sätt.

Tacksam för svar! Mvh

Du har troligen kopplat fel och måste först av allt reda ut vilka funktioner dom olika trådarna har. Det är aldrig en bra ide att gissa utan när det gäller elinstallationer ska man veta.

R Raesmus skrev:
båda fas-kablarna till platserna markerade "L" på dimmern
Satte du dem på varsin L eller? De måste sitta under samma.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Satte du dem på varsin L eller? De måste sitta under samma.
Då är det detta som är felet. Jag trodde att de skulle sitta i vars en eftersom det finns 2 markerade L. Vad är syftet med de båda L då?

tommib
Trappkoppling.

Eftersom det är svårt att få in 2 x 1,5 kvmm FK under de små skruvarna i en sån dimmer så rekommenderar jag en trepolig Wago 221 för att koppla ihop fasledarna och sedan koppla en liten stump till dimmern.

R Raesmus skrev:
Då är det detta som är felet. Jag trodde att de skulle sitta i vars en eftersom det finns 2 markerade L. Vad är syftet med de båda L då?
Trappkoppling,
Den ena brukar kunna vara märkt med en liten etta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.