Hej,

Riktigt ågren nu!

Har bestämt att starta min LED konvertering. Kör även lite Z-wave automation via Telldus Znet mestadels utomhus belysning. Så varför inte köra på eller iaf inte måsta köpa nytt igen.

De belysningar som är i projektet nu är:

- Ny belysning över middagsbordet i matrummet. Idag endast tänd/släck Halogen bulb.
Tanke är att byta ut befintliga lampor till Dimbara LED.
Ser inte behov att styra smart just denna. Övertyga mig kan ni göra iofs. Går ju allttid att stoppa in en infälld Z-wave senare. Allternativt köra Trådfri/HUE med Homekit som jag är sugen på för innebelysning.

- Ny belysning under diskbänk.
En LED strip med dimmer. Ev. RGB. Inte direkt behov av att automatisera där känner jag men varför inte HUE Led strip när man ändå håller på ..Eller köra nått billigare.

- Takbelysning i middagsrummet. Halogen/möbel spottar finns nu (12 st) längs med väggarna.
Flera har nu pajat och vill byta ut dem då jag inte är nöjd med dessa. Vilka LED spotligt bör jag köpa till rimligt pris? Är nu en Hide-a-lite 12XX serie som sitter där. Automation inte nädvändigt eller? :-) Sitter gamla DIMMAX trafos där som jag måste byta ut.

- Takbelysning i köket
Samma som ovan. Dock endast 6 st vinklingsbara.

Tipsa mig gärna med länkar vad som skall inhandlas? Spottar, trafo mm

Hur görs en fast inatallation av en där det är DC-kontakt (stickpropp), tex på denna.

https://www.kjell.com/se/sortiment/...led-vit-3-m-p64116#ProductDetailedInformation

Hej!
Du ska inte ha någon ågren över detta! När du väl har börjat kommer du inse att detta är det roligaste som finns med att äga ett hus, att automatisera och styra huset elektriska delar med telefonen:)

Jag kör både 433 och zwave hemma, 433styrningen är billigare men är inte lika stabilt, Jag kör med telldus live som är enkelt för mig som inte kan programmera.

Spotsen i middagsrummet är det med G4 sockel? för isf finns det att byta ut till led. hade med problem i tidigare boende att det gick sönder en/två i månaden. provade dock aldrig att byta till LED.

jag kör med "vanlig" belysning samt tryckknapp men sätter in en puck bakom tryckknappen för att kunna styra belysningen.

Jag är inte såld på HUE då styrningen sitter i lampan och för att besökare ska kunna styra blir det för dyrt att byta tryckknappar till hue med. men detta är min åsikt bara:)

Jao..har kört hemautomation ett tag. Zipabox men bytte till Telldus Znet v2. Kör lite Hue på lampor som jag ändå inte har dimmer på så även om lampor är dyra så är det lika dyrt att köpa dimmbara lampor samt kanske ny armatur och ny trafo samt kanske koppla om en del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.