Byggahus.se
Hej,

En lång historia. Det började med ett läckage, fortsatte med utrivning av rubbet och uppbygge av väggar, golv, el och rör, och sedan tog historien slut för ett år sedan. Jag satte ett draperi över dörrhålet och förträngde eländet.

Nu har jag dock accepterat att jag, som stolt och oberoende husägare, kan fixa resterande renovering själv. Men jag behöver goda råd på vägen, så snälla, kom med förslag, uppmuntrande tillrop och insiktsfulla kommentarer!

1. Elen är dragen, liksom vattnet. Elkillen och rörisen ska koppla in grejorna när allt annat är klart. Väggar och tak är gipsskivor, och golvet är flytspacklat, över spånskiva och värmeslingor.
2. Igår bättrade jag på det flytspacklade golvets lutning med våtrumsspackel så att inre hörnorna blev lite högre.
3. Jag spacklade skarven mellan väggskivorna och några små håligheter, samt spacklade vid rörindragningar.
4. Sedan rollade jag på två lager våtrumssmet, noga med pensel i vinklar och runt rör.
5. Nu har det torkat och imorgon tänker jag dra på remsor i vinklarna, rörmanschetter, hörn och våtrumsgegga.

Fråga: går det att ersätta manschetter med remsor kring rör? Jag har två rör med fel dimension för manschetter från den serie jag använder (Probau). Eller funkar det med manschetter från en annan serie?

Tacksam för input!
 
T
2. Du kan ju inte ha våtrumspackel som man använder på vägg på golvet?
4. Får hoppas att du har en ångspärr som man rollar ut först under "våtrumssmeten".

Naturligtvis så kan du INTE ersätta manschetter med remsa. Pallra dig iväg till Bauhaus och köp rätt grejer.
 
Tack för svar!

Det är ångspärr jag rollat, helt enligt anvisningar. Och det är barriären jag ska smeta på nu.

Varför fungerar det inte att bättra på golvet med handspackel? Som jag förstår härdar det på samma sätt som flytspackel, enda skillnaden är konsistensen?

Jag brukar hänga på Bauhaus :D, men de hade inte rätt dimensioner med Probau. Funkar ett annat märke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.