3 337 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Normcentralen är full
Ett tips är att inte lägga d-pumpar på en egen säkring utan att du på något sätt får en varning om något händer.D Derbyboy skrev:
Tex kan belysningen för något rum dela säkring med pumpen så finns det en rimlig chans att veta
Det är klart att EN låda är att föredra eftersom det är mer estetiskt tilltalande men kom igen nu, ni kan väl åtminstone hänvisa till någon elsäkerhetsregel eller liknande annars är ni fanimej dåliga på att ge råd.
Lite taskigt att rekommendera en dyrare lösning än nödvändigt om det inte finns några andra skäl än att det känns bättre.
Lite taskigt att rekommendera en dyrare lösning än nödvändigt om det inte finns några andra skäl än att det känns bättre.
Iaf det ser ut som en 2x13 kapsling med 26 moduler. Om man tar en 3x18 får man 54 moduler. Det ger gott om plats för att utöka det du har planerat samt det du kommer på i framtiden.D Derbyboy skrev:
Men som sagt det är hur jag skulle ha gjort. Och det är möjligt att jag skulle ha brutit mot lagen och gjort det själv. Om man är beroende av en elektriker som jobbar på timmar så blir rådet att sätta en separat kapsling.
Jag utgår från mitt perspektiv och då vill jag alltid ha flexibilitet för framtida projekt. Då tar jag i lite extra. Men en normcentral från biltema kostar 230kr och lär duga för dina behov.D Derbyboy skrev:
Det är fullt normalt, om inte till och med önskvärt, att komplettera med ytterligare en centrallåda.
Med flera olika typer av laster som tex pumpar så får man möjlighet att prydligt sektionera anläggningen och vid framtida underhållsbehov bara bryta en central. Att sektionera en större central med flera hyvudbrytare får ses som en åtgärd som är mer vanligt i en större anläggning som inte servar en enstaka bostad.
Det som möjligen kan vara aktuellt vid komplettering är att någon grupp byter låda, just för att samla liknande laster i samma låda.
Har svårt att se att en elektriker (tex jag) skulle se någon vits med merjobbet att byta befintlig låda till en större.
Med flera olika typer av laster som tex pumpar så får man möjlighet att prydligt sektionera anläggningen och vid framtida underhållsbehov bara bryta en central. Att sektionera en större central med flera hyvudbrytare får ses som en åtgärd som är mer vanligt i en större anläggning som inte servar en enstaka bostad.
Det som möjligen kan vara aktuellt vid komplettering är att någon grupp byter låda, just för att samla liknande laster i samma låda.
Har svårt att se att en elektriker (tex jag) skulle se någon vits med merjobbet att byta befintlig låda till en större.
Sm sagt sätt en vid sidan om det är helt OK. Sedan kan man ju fundera varför det sitter en kapsling med så hög IP? Det verkar ju vara ett torrt utrymme och då duger en billigare kapsling med lägre IP gott och väl. Dom är dessutom lättare att jobba med.
