D
Nej verkligen inte, centralen sitter i krypgrunden. Tror bara det är elektrikern och jag som sett hur det ser ut :)

D Derbyboy skrev:
Tyvärr inte, befinner mig inte på plats men den är relativt ny och jo den är full sånär som på en plats.

Det sitter lite olika saker som jag vill ha på egna grupper, till exempel dränpumpar.

Jag kommer behöva åtminstone 6-7 platser de närmaste åren.
Ett tips är att inte lägga d-pumpar på en egen säkring utan att du på något sätt får en varning om något händer.

Tex kan belysningen för något rum dela säkring med pumpen så finns det en rimlig chans att veta

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
Det där tror jag till viss del är en gammal sanning och lite överspelad i och med det ”smarta hemmet”.

Mina brunnar och pumpar övervakas av såväl sensorer som kameror. Jag vet exakt när strömmen går.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vad är fördelen med att byta hela centralen?
Att det blir en enhet istället för två. Man kanske kan slippa några dubbla komponenter.

D
Nej det gör man inte, i låda. Bredvid, i den nya lådan kör jag inte jfb eller huvudbrytare.

D
Det är klart att EN låda är att föredra eftersom det är mer estetiskt tilltalande men kom igen nu, ni kan väl åtminstone hänvisa till någon elsäkerhetsregel eller liknande annars är ni fanimej dåliga på att ge råd.

Lite taskigt att rekommendera en dyrare lösning än nödvändigt om det inte finns några andra skäl än att det känns bättre.

D Derbyboy skrev:
Men jg förstår fortfarande inte hur en helt ny central kan rekommenderas.
Iaf det ser ut som en 2x13 kapsling med 26 moduler. Om man tar en 3x18 får man 54 moduler. Det ger gott om plats för att utöka det du har planerat samt det du kommer på i framtiden.

Men som sagt det är hur jag skulle ha gjort. Och det är möjligt att jag skulle ha brutit mot lagen och gjort det själv. Om man är beroende av en elektriker som jobbar på timmar så blir rådet att sätta en separat kapsling.

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Lite taskigt att rekommendera en dyrare lösning än nödvändigt om det inte finns några andra skäl än att det känns bättre.
Jag utgår från mitt perspektiv och då vill jag alltid ha flexibilitet för framtida projekt. Då tar jag i lite extra. Men en normcentral från biltema kostar 230kr och lär duga för dina behov.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Jo jag skulle tagit i mer när jag installerade centralen för sen kommer det nåt spabad, nån sjövattenpump. Lite infravärme och lite utebelysning. Borde jag dock tänkt på……..

My bad

Totte_S
Det är fullt normalt, om inte till och med önskvärt, att komplettera med ytterligare en centrallåda.
Med flera olika typer av laster som tex pumpar så får man möjlighet att prydligt sektionera anläggningen och vid framtida underhållsbehov bara bryta en central. Att sektionera en större central med flera hyvudbrytare får ses som en åtgärd som är mer vanligt i en större anläggning som inte servar en enstaka bostad.
Det som möjligen kan vara aktuellt vid komplettering är att någon grupp byter låda, just för att samla liknande laster i samma låda.
Har svårt att se att en elektriker (tex jag) skulle se någon vits med merjobbet att byta befintlig låda till en större.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Sm sagt sätt en vid sidan om det är helt OK. Sedan kan man ju fundera varför det sitter en kapsling med så hög IP? Det verkar ju vara ett torrt utrymme och då duger en billigare kapsling med lägre IP gott och väl. Dom är dessutom lättare att jobba med.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D
Var väl någon som rekommenderade en sådan på forumet. Det dammar en del kanske var en anledning.

Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Var väl någon som rekommenderade en sådan på forumet. Det dammar en del kanske var en anledning.
Då kan man ju undra varför inte resten av "grejerna" som finns där har samma kapslingsklass???

• Wow
avh67f
  • Laddar…
D
Vad tänker du på för ”grejer”?

E elmont skrev:
Då kan man ju undra varför inte resten av "grejerna" som finns där har samma kapslingsklass???
Det är inte färdigt ännu, så du får lugna dig

• Haha
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.