useless useless skrev:
Lufttrycket utövar ingen kraft på vätskeytan. I så fall skulle ju inte en luftballong kunna flyga - Trycket från luften ovanför skulle vara flera tusen ton.
Läs detta: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/...-i-havet/lufttryck-och-havsvattenstand-1.3096
Klart att lufttrycket utövar kraft på vattenytan.
Att luftballongen flyger beror främst på att gasfyllningen är lättare än luft.
Sedan är trycket alltid omnidirektionalt. Lufttrycket påverkar ballongen underiffrån lika mycket som uppifrån förutom den lilla skillnaden som uppkommer genom distansen mellan ovansida och undersida.

Men det beror väl på att luftens massa trycker mot havsytan, inte lufttrycket i sig?

Luftballongen lyfter med kraften från gravitation, det är omgivande luft som sjunker och pressar undan ballongen. Lufttrycket spelar mindre roll i sammanhanget, det är snarare viktskillnaden (eller mer korrekt densiteten) som gör att ballongen flyger. Fyller jag ballongen med vatten istället, så sjunker den.
Ökar jag lufttrycket runt ballongen kommer även trycket i ballongen öka = ingen skillnad.
Även om vi skulle ha en riktigt hård ballong, så vi kan ha högt tryck i ballongen blir ekvationen exakt likadan eftersom det är densiteten och gravitationen som påverkar.

Tomture61
Se upp med solens inverkan på vattnet i slangen , vattnet expanderar :geek:

Tomture61 Tomture61 skrev:
Se upp med solens inverkan på vattnet i slangen , vattnet expanderar :geek:
Ja, där har du ju något som faktiskt kan påverka resultatet. Värmer vi vattnet i ena änden av slangen kommer nivelleringen bli fel :cool:

Nu blev det avancerat. Men jag återkommer när jag provat i praktiken.

H holmbergz skrev:
Nu blev det avancerat.
Nej. Det är verkligen skitenkelt. Vid vårt terassbygge för några år sedan tog jag en vanlig trädgårdsslag och fäste avkapade pet-flaskor i var ände med silvertejp. Funkade perfekt, enda är att man får ha litet tålamod så att nivåerna jämnar ut sig (kan gå rätt långsamt).

Sen vad gäller videon så får jag säga att jag skrattade en del över den omständliga framställningen, ser ut som man skaffat fram några lirare ut seniorpoolen här... aja skit samma. Krångla inte till det.

• Gilla
anhack och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tanke-experiment:surprised:m lufttrycket är 1 bar (1 kg/cm2) och högra slangänden har en vätskeyta på 2 cm2 och den vänstra på 3 cm2 så trycker luften med 2 kg på den vänstra vätskepelaren och 3 kg på den högre vätskepelaren. Klar det blir obalans.
Nej

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.