Hej! Har en flvp Nibe Fighter 410p. För 2 år sedan så fick några komma hit och spola rören till elementen då de var igensatta. Men då var inte våran elförbrukning så hög, förmodligen för att pumpen inte behövde värma varmvatten som pumpades runt i elementen.

Nu är. Förbrukningen genast mycket högre och jag märker att temperaturen på nibem sjunker fort, för att sedan värmas med elpatronen. Har testat att stänga av niben några timmar och när jag satte på den igen så hade den enbart sjunkit 2 grader på cirka 2-3 timmar. Förmodligen så behåller den värmen ganska bra, men ska underhållsvärmen på elementen vara igång så tickar det ju fort ner.

Kan man stånga av den funktionen direkt i niben, eller är det en bättre lösning att Bara stänga av alla element?

Vi eldar ofta i vintern i våran eldstad så den här värmen behövs ofta inte.

Om ni eldar hela dagarna kan man ställa 410P i "sommarläge" då både el-patron och cirkulationspump är avstängda. Driftläges-knappen använder man då och kanal 14 visar "03".

• Gilla
messijah
  • Laddar…
Att stänga av cirkulationspumpen vintertid går inte då stänger den av fläktarna och larmar för frysrisk i tilluftsbatteriet.
Det du kan göra är att ställa kurvan på lägsta eller ställa shunten på hand och stänga den manuellt.

Jag har en rumsgivare (RG10) som jag har på 0. Då är shunten stängd. Cirkulationspumpen är igång.

Okej, men borde det inte funka att stänga alla element då? För då kan ju vattnet inte kylas ner i dem och då borde väl inte vattnet behöva värmas lika ofta?

Om du eldar nästan jämt så är det väl enklast att bara vrida ner termostaterna lite grann? Då kommer elementen att bli varma den dagen du inte eldar.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du eldar nästan jämt så är det väl enklast att bara vrida ner termostaterna lite grann? Då kommer elementen att bli varma den dagen du inte eldar.
Ja det är nog enklast att göra så.
Man får justera flödet i tilluftsbatteriet så inte tilluften ligger på 30°C eller nått.

R Runnis skrev:
Ja det är nog enklast att göra så.
Man får justera flödet i tilluftsbatteriet så inte tilluften ligger på 30°C eller nått.
Det där är viktigt och något som ska göras vid driftsättning
Man ska justera in tilluftstemperaturen så att den blir någon grad under önskad rumstemperatur. Vill man t ex ha 21 grader så trimmar man in tilluften till ca 19 grader. Radiatorsystemet värmer då de sista graderna.
Viktigt är också att till och frånluftsflödena är korrekt injusterade

L lordi skrev:
Det där är viktigt och något som ska göras vid driftsättning
Man ska justera in tilluftstemperaturen så att den blir någon grad under önskad rumstemperatur. Vill man t ex ha 21 grader så trimmar man in tilluften till ca 19 grader. Radiatorsystemet värmer då de sista graderna.
Viktigt är också att till och frånluftsflödena är korrekt injusterade
Lätt på ett FTX men lite marigare på en FLVP med vattenburet tilluftsbatteri, det finns lixom ingen termostat till det eller nått som reglerar.

R Runnis skrev:
Lätt på ett FTX men lite marigare på en FLVP med vattenburet tilluftsbatteri, det finns lixom ingen termostat till det eller nått som reglerar.
Nej, men det sitter en trimventil till tilluftsbatteriet på 410p. Där ställer man hur mycket flöde som ska passera genom tilluftsbatteriet i förhållande till radiatorsystemet. Man justerar in den tills man får en lagom tilluftstemperatur, enligt installationsanvisningarna. Den kommer visserligen att variera något efter värmekurvan precis som temperaturen till radiatorerna, men viktigt är att man inte har tilluften som huvudsaklig värmekälla.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Oops, ser ut som jag väckte liv i en nästan 2 år gammal tråd :oops:

• Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.