849 läst ·
1 svar
849 läst
1 svar
NIBE Fighter 1110 och smart hem
Har en NIBE Fighter 1110 bergvärmepump med två stora acc-tankar för golvvärme, varmvatten och poolvärme. Har också solpaneler för elproduktion. Vill nu kunna nyttja solpanelerna optimalt genom att köra bergvärmepumpen när det är som billigast, dels när solpanelerna producerar som mest dels när priset på el är som lägst (timpris). Jag har idag ett väl utbyggt smart hem system på bl.a. Zigbee och Z-wave Plus, eWelink, SONOFF, HomeWizard P1 mete, mm. Kan idag få ut dels timpriset på elen dels när solpanelerna producerar som mest. Tycker att Ngenic är en dyr lösning då jag i princip har hela systemet utom att kunna styra bergvärmepumpen. Jag har läst att det går att lura utomhustempgivaren på bergvärmepumpen genom att koppla in ett annat motstånd och ett växlande relä. Principen att låta bergvärmepumpen tro att det är varmare ute än vad det är och då stoppa. Finns det en färdig lösning att köpa till överkomlig kostnad eller är det hemmabygge som gäller? Kan man också styra varmvattenproduktionen? Hur vet jag Ohm på nuvarande utomhusgivare, är den statisk eller varierar motståndet med skillnaden mellan utomhustemperaturen och framlednings vattnets temperatur? Det ser ut som att det bara går två trådar från utomhusgivaren till bergvärmepumpen. Går det att parallellkoppla en reostat med möjligheten att reglera motståndet manuellt, tillsammans med ett relä för att lura bergvärmepumpen? Är det bättre att sätta ett fast motstånd? I så fall, vilka komponenter behöver jag och hur ser kopplingsschemat ut? Som du ser finns många frågor och jag är inte speciellt kunnig på el/elektronik så en rätt detaljerad beskrivning mottages tacksamt.
T Tlinden skrev:
Nu har jag inte koll på vilken typ av tempgivare värmepumpen har, men det finns några olika typer:T Tlinden skrev:
PT1000-givare, NTC-motstånd, mfl.
Det gemensamma är att alla ändrar motståndet när temperaturen ändras samt alla är tvåtråds.
Men vilket motstånd som motsvarar tex -10⁰, 0⁰ & 20⁰ varierar.
Dels behöver man veta vilken typ av givare enheten ska ha, sen finns det översättningstabeller, resistans-gradtal.
Klicka här för att svara