Är precis nyinflyttad i hus efter att ha bott i lägenhet hela livet, så bli inte förvånade om min fråga framstår som konstig.
Har en Nibe F750 i huset som värmer upp golv och vatten som jag förstått det. Har fungerat utan problem fram tills idag då jag bestämde mig för att ta ett bad. Till min förvåning tog varmvattnet slut. Efter att ha googlat runt lite förstod jag till slut hur systemet fungerar med uppvärmningen.
Har ju som sagt bott i lägenhet hela livet med fjärrvärme, så man har aldrig behövt tänka på det här med varmvatten. Jag kunde bada utan problem samtidigt som bägge duscharna användes och det var aldrig tal om att varmvattnet skulle ta slut.
I vår Nibe har jag nu switchat om från normal-läge till "lyx", så vi får se om det gör någon skillnad.
Om detta inte räcker till för vår familj, vilka alternativ finns då? Det verkar som att man kan skaffa fjärrvärme till huset. Skulle det kunna vara ett realistiskt alternativ?
Har en Nibe F750 i huset som värmer upp golv och vatten som jag förstått det. Har fungerat utan problem fram tills idag då jag bestämde mig för att ta ett bad. Till min förvåning tog varmvattnet slut. Efter att ha googlat runt lite förstod jag till slut hur systemet fungerar med uppvärmningen.
Har ju som sagt bott i lägenhet hela livet med fjärrvärme, så man har aldrig behövt tänka på det här med varmvatten. Jag kunde bada utan problem samtidigt som bägge duscharna användes och det var aldrig tal om att varmvattnet skulle ta slut.
I vår Nibe har jag nu switchat om från normal-läge till "lyx", så vi får se om det gör någon skillnad.
Om detta inte räcker till för vår familj, vilka alternativ finns då? Det verkar som att man kan skaffa fjärrvärme till huset. Skulle det kunna vara ett realistiskt alternativ?
Man kan sätta en stor elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepumpen. Normalt fylls den då på med redan varmt vatten från värmepumpen samtidigt som det finns ett stort extra magasin om man ska bada badkar eller flera ska duscha. Kostar en rejäl slant att byta till fjärrvärme och många fjärrvärmebolag har kraftigt höjt taxorna de senaste åren eftersom skogsflis blivit så dyrt att elda med. Beror på vad du tror om el-priset kontra fjärrvärmetaxan i framtiden.
Tack för svar. Ekonomiskt är det inga problem för oss, men två frågor uppstår...J Josth skrev:Man kan sätta en stor elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepumpen. Normalt fylls den då på med redan varmt vatten från värmepumpen samtidigt som det finns ett stort extra magasin om man ska bada badkar eller flera ska duscha. Kostar en rejäl slant att byta till fjärrvärme och många fjärrvärmebolag har kraftigt höjt taxorna de senaste åren eftersom skogsflis blivit så dyrt att elda med. Beror på vad du tror om el-priset kontra fjärrvärmetaxan i framtiden.
Anses fjärrvärme som en "nedgradering" jämfört med det system vi kör idag?
Om vi installerar fjärrvärme, tar man då bort vår Nibe F750 och golvvärmen värms av fjärrvärmen eller måste vi fortsätta köra med Niben som värmepump?
Nej, det är en uppgradering. Skönt att slippa en bullrande frånluftsvärmepump.Erik JS skrev:Tack för svar. Ekonomiskt är det inga problem för oss, men två frågor uppstår...
Anses fjärrvärme som en "nedgradering" jämfört med det system vi kör idag?
Om vi installerar fjärrvärme, tar man då bort vår Nibe F750 och golvvärmen värms av fjärrvärmen eller måste vi fortsätta köra med Niben som värmepump?
Problemet är att den ordnar ventillationen också. Så kastar du ut din Nibe får du lösa det på något sätt. Är pengar inget problem så sätt in FTX.
Ok, där ser man. FTX känns som ett för stort projekt. Kan man lösa ventilationen på ett enklare sätt? Borde väl gå att köra en sån där frånluftsvärmpepump utomhus?M Maestrono skrev:
Du kan ju också låta din Nibe stå kvar för uppvärmning. Och ha fjärrvärme separat för tappvatten. Borde väl inte vara några konstigheter.Erik JS skrev:
Alright, visst. Jag har som sagt ingen koll. Tänkte kanske att det skulle frigöra utrymme också i tvättstugan om man kunde forsla bort Niben. Men antar att fjärrvärmen kommer att komma in där någonstans.M Maestrono skrev:
Vårt hus är ju byggt på isolerad platta på mark, så gissar att fjärrvärmerören skulle behöva komma in genom vägg?
Edit: googlat lite och kollat vad moderna påkostade hus i vårt område använder för system och fjärrvärme är inte direkt vanligt. Inte hitta en enda som kör med det. Är mest bergvärme med golvvärme.
Inser att det låter oerhört naivt, men jag hade ingen aning om att man som husägare i Sverige var tvungen att "spara" på varmvatten. Trodde detta med "boilers" bara var något husägare på landet hade. Har ju bott i lägenhet hela livet och har inte ens behövt tänka tanken att varmvatten skulle ta slut, hur mycket jag än använt.
Inser att det låter oerhört naivt, men jag hade ingen aning om att man som husägare i Sverige var tvungen att "spara" på varmvatten. Trodde detta med "boilers" bara var något husägare på landet hade. Har ju bott i lägenhet hela livet och har inte ens behövt tänka tanken att varmvatten skulle ta slut, hur mycket jag än använt.
Välkommen till husägarproblematiken 😃. Jag skulle nog säga att just tillräckligt med varmvatten är det jag saknar mest från tidigare boendet i lgh. Enkelt att lösa om pengar inte är ett problem. Som tidigare skrivet, en extra varmvatten beredare anpassad för din familjs behov av varmvatten. Låter som att ni , om fler badrum, skulle behöva en till varje.
Bor du ett nybyggt område så är det inte säkert att det finns fjärrvärme i området. Är det långt ifrån fjärrvärmestam så är det nog inte realistiskt att du kan få fjärrvärme. Kolla med energibolaget om det finns möjlighet först.
För några decennier sedan var det inga problem varmvattnet i vanliga hus eftersom de flesta då eldade med olja och hade en stor oljetank. Då kunde man ha 85 grader varmt vatten i pannan och det räckte länge när man blandat ner temperaturen till ca 40 grader. Dessutom var oljebrännaren oftast på 25 kW och fixade snabbt mer varmvatten i den takt som det förbrukades såsom för fjärrvärme. Men numera är det bara ett par enstaka procent som fortfarande eldar med olja som ju blivit jättedyrt och är dåligt för klimatet. Motsvarigheten till oljan idag är egentligen att elda med pellets men det kräver mycket utrymme och ganska mycket manuellt jobb med tillsyn, sotning och påfyllning varje vecka. Priset på pellets har också stigit markant senaste åren.
Redigerat:
Det är ett nybyggt hus men inte nybyggt område. Det finns en del bostadsrätter här också och området är hyfsat centralt i en storstad, så jag skulle bli förvånad om det inte fanns fjärrvärme här.surris skrev:
Men tror inte jag orkar hålla på med det. Känns som ett ganska stort jobb. Får bli en extra varmvattenberedare om det behövs. Dessa kan stå nere i tvättstugan tillsammans med pumpen? Någon som kanske har exempel på några bra sådana?
Precis, det brukar bli bra att sätta en extra varmvattenberedare intill värmepumpen. T.ex. NIBE är kända för att tillverka varmvattenberedare av hög kvalitet men de kostar också en slant. Viktigt att välja rätt material i beredaren utifrån vattenkvaliteten där man bor (koppar, rostfritt eller emalj). https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmvattenberedare Sikta på en beredare mellan 100 liter till 200 liter beroende på ert behov.
Ouff dom är ju stora som kylskåp?J Josth skrev:Precis, det brukar bli bra att sätta en extra varmvattenberedare intill värmepumpen. T.ex. NIBE är kända för att tillverka varmvattenberedare av hög kvalitet men de kostar också en slant. Viktigt att välja rätt material i beredaren utifrån vattenkvaliteten där man bor (koppar, rostfritt eller emalj). [länk] Sikta på en beredare mellan 100 liter till 200 liter beroende på ert behov.