Byggahus.se
Värmesystem med tryckmätare som visar över noll, expansionstankar och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl med tryckmätare för vattensystem, kopparledningar och reglage, mätaren ej på noll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd expansionskärl för värmesystem med kopparledningar och tryckmätare som visar över noll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nedersta tryckmätaren har på mitt system hamnat på 0 nu.... vad innebär det? Vad har denna för funktion och hur får jag upp trycket? På den andra kan jag ju fylla på med vatten via reglage när den sjunker...

Observera att bilden är gammal och här är den inte på noll!
 
Den nedre måste vara tryckexpansionskärlet för köldbärarvätskan. Det kan ha läckt ut en del av denna etanolblandning. Ganska ofta problem med muttrarna vid köldbärarpumpen som kan samla kondens som tränger in i gängorna och fryser sönder muttrarna.
 
Det innebär att du inte har något tryck på köldbärarsidan som ska frakta värmen från berg/mark. Du måste ha en extern pump som påfyllare av köldbärarvätska. Men innan dess måste man kolla upp förtrycket på kärlet som förmodligen har minskat eller försvunnit helt
 
Så jag behöver ta hit en servicetekniker som kollar på pumpen?

jag märker ju inga problem med värmen eller dylikt i huset dock?
 
J Josth skrev:
Den nedre måste vara tryckexpansionskärlet för köldbärarvätskan. Det kan ha läckt ut en del av denna etanolblandning. Ganska ofta problem med muttrarna vid köldbärarpumpen som kan samla kondens som tränger in i gängorna och fryser sönder muttrarna.
+1 på den. Min mutter sprack och det läckte ut. En annan är att själva tryck kärlet är trasigt. Hade samma problem men köpte ett nytt kärl på Bauhaus så höll han trycket efter det.
 
C crazytok skrev:
Så jag behöver ta hit en servicetekniker som kollar på pumpen?

jag märker ju inga problem med värmen eller dylikt i huset dock?
Kan vara problem som jag hade att själv expansionskärlet är inte tät. Dvs själva ballongen inne i den är otät då tappar man trycker för mig tog det ca 3 dagar innan jag var tvungen att fylla på igen. Man märker att trycket kommer rätt fort. Bytte och allt är bra nu.
 
Men vad händer när det inte är trycksatt korrekt då? För jag märker ju inte av något problem med värmen? Fast det kanske visar sig när det blir kallare?
 
C crazytok skrev:
Men vad händer när det inte är trycksatt korrekt då? För jag märker ju inte av något problem med värmen? Fast det kanske visar sig när det blir kallare?
Du får dåligt flöde i systemet..samt lätt att få in luft i systemet då lär du får radiatorer som inte funkar särskilt bra tillslut. Så det är bara att testa detta. Denna köpte jag och bytte själv utan problem.

https://www.bauhaus.se/expansionskarl-25l-8-till-300-liter
 
Man behöver normalt inte ha tryck i systemet under förutsättning att kärlet sitter på högsta punkten och då brukar man använda plastbyttan som följer med vp men i ditt fall där kärlet sitter en bit ner behöver man ha tryck och därför har man valt att montera ett kärl med gummiblåsa.
 
Hur kontrollerar jag om det är kärlet eller muttern som är kass då? Installationen är ju bara 4år gammal.... :rolleyes:

Och vilken mutter snackar vi om?
 
Är nog rätt ovanligt med spruckna muttrar på F1245 har inte hört om nån däremot tidigare modeller har haft problem med det.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Du får dåligt flöde i systemet..samt lätt att få in luft i systemet då lär du får radiatorer som inte funkar särskilt bra tillslut. Så det är bara att testa detta. Denna köpte jag och bytte själv utan problem.

[länk]
Expansionskärlet är till brinesidan, så luft i radiatorerna borde det inte kunna bli.
Det svåra är inte att byta själva kärlet (du behöver ett bottenanslutet som tål etanolblandning) utan att man troligen behöver rundpumpa systemet efteråt för att få ut all luft.

Om det är läckage på grund av t ex någon sprucken mutter så borde det lukta sprit.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Muttrarna sitter på anslutningarna till köldbärarpumpen. Kan bli både rostigt och sprucket som en ca 1 mm spricka någonstans på muttrarna. Finns bild hur det kan se ut på en 20 år gammal anläggning i följande tråd på Värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61689.0 (man kan behöva ha google-konto för att se bilderna??). Köldbärarpumpen till höger. Därför är det viktigt att också kondensisolera köldbärarpumpen.
 
Faktum är att jag ser lite antydan till intorkade blå fläckar på isoleringen under och på golvet. Har säkert droppat där.... men om det är mutter eller expansionskär har jag inte en aning om!

känns som jag borde ta hit en tekniker som får kolla på det? Låter dyrt! :(
 
useless useless skrev:
Expansionskärlet är till brinesidan, så luft i radiatorerna borde det inte kunna bli.
Det svåra är inte att byta själva kärlet (du behöver ett bottenanslutet som tål etanolblandning) utan att man troligen behöver rundpumpa systemet efteråt för att få ut all luft.

Om det är läckage på grund av t ex någon sprucken mutter så borde det lukta sprit.

Ah..trodde det var expansionskärlet för vattnet som tappade trycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.