Byggahus.se

NIBE 1245 - optimera inställningar

1. C
    Medlem · Nivå 13
    Vi har en NIBE 1245 som installerades i samband med nybyggnationen av vårt hus. Denna installerades och justerades av "Holgersson" tror jag dom hette.

Då jag själv inte kan ett smack om värmepumpen så vet jag inte om allt verkligen är rätt optimerat. Och det är väl ändå så att man behöver justera allt i efterhand när man har verklighetens värden och inte bara dom teoretiska?

Jag har iaf varit inne o försökt mig på att justera värmekurvan själv, eftersom jag förra hösten tyckte det var på tok för kallt inne i huset. Detta gjorde det bättre och jag upplever det som att inomhustemperaturen har varit jämnare under varma/kalla dagar sedan dess! Dock vet jag inte om jag har gjort justeringen på rätt sätt, då jag tycker det verkar finnas så många olika sätt man kan justera värmen på.

Jag vill helt enkelt göra detta från början, på rätt sätt, i rätt ordning. Så att värmepumpen startar så få ggr som möjligt (upplever det som att den startar alldeles för ofta!), med en bra och stabil inomhustemperatur, och så energisnålt som möjligt!

Jag märker dessutom att vissa rum inte blir riktigt varma, inte ens när jag sätter termostaten i rummet på max?

Jag har läst lite olika forum, och fått för mig att dom flesta säger att man ska dra upp alla termostaterna i huset på Max. Sedan justera flödet i slingorna för en jämn temperatur. Och sedan värmekurvan efter detta för att få den temperaturen man vill ha i huset. Stämmer det?

Och ja, det är vattenburen golvvärme vi pratar om!

Nåväl, någon som känner sig manad att ta an utmaningen att hjälpa mig med mina inställningar? Hur börjar jag/vi? 😁

2. C
    Medlem · Nivå 13
    Just ja, det sitter ett utjämningskärl på den också.... NIBE UKV, vad det nu används till?

3. S
    Medlem Nivå 13
    Man brukar använda ukv kärl för att motverka knäppningar i systemet och få lite mera vatten volym så vp får mindre start stop och kan värma närmare börvärde. Har du extern cirkpump eller endast den som sitter i vp och hur stor är ukv tanken ? Termostaterna ska vara öppna när kurvan justeras in och rumsgivarpåverkan ska stå på 0. Nibe har en utmärkt usb loggnings funktion på sina vp då ser man hur vp går stoppa i ett usb minne i vp och välj loggning 1 gång per minut i menyn som dyker upp bifoga loggen till forumet så finns det säkert nån som kollar på den.

4. C
    Medlem · Nivå 13
    Ok, ukv kärlet är på 100Lit.
    Har ingen extern cirkulationspump utan det är den som sitter i värmepannan. Rumsgivarpåverkan var ej aktiverad? Har aktiverat denna, och ställt faktorn på 0. Har även ställt alla termostater på Max i alla rum!
    Har satt i ett USB minne nu som loggar varje minut. Plockar ur den imorgon och försöker posta loggen då!

5. M
    Medlem Nivå 10
    Värdet för gradminuter brukar man utan problem kunna öka (lägre tal) en del för att få färre start och stopp som en första åtgärd, vad står värdet på idag?

6. S
    Medlem Nivå 13
    Se till att avsluta loggningen innan du tar ur usb minnet annars spars det inte.

• Laddar…
  7. C
    Medlem · Nivå 13
    Vet inte vilket värde du är ute efter, men under menyn gradminutsinställning är följande värden inställda:
    Aktuellt värde: 6
    Start kompressor: -100
    Startdifferens tillsats: 500
    Diff mellan tillsatssteg: 100

Jag vill minnas att jag redan gjort en justering här för nått år sedan efter att läst det tipset av någon här på forumet.
    Om värdena är bra eller inte vet jag ej dock! :)

8. M
    Medlem Nivå 10
    Skulle tro att du kan sänka start kompressor ytterligare, prova med -150 och i så fall start tillsats till 700.
    Sätter du får lågt värde på start kompressor så kommer innetemperaturen att bli svajig och då är det ju bara att öka lite..

Men vänta med att börja ändra tills loggningen är klar!

9. S
    Medlem Nivå 13
    Det är inte enbart innetempen som påverkas av lågt GM värde för start av kompressor vp kommer värma högre över börvärde varje gång den gör en värme körning man får helt enkelt göra en avvägning mellan starterna och hur högt den ska tillåtas värma. I loggen ser man hur vp går och hur högt den värmer.

10. C
    Medlem · Nivå 13
    Gjorde justeringen med rumsgivarpåverkan igår efter att jag påbörjat loggningen och gjort lite andra inställningar.
    Ska påbörja en ny loggning ikväll när det har stabiliserat sig lite mer, så försöker jag posta en logg imorgonkväll så ser vi hur den beter sig i nuläget innan jag gör några fler justeringar!

11. S
    Medlem Nivå 13
    Vp skapar en ny loggfil varje dygn. Jag har alltid loggningen igång så man ser vad som hänt vid ev larm eller annat tok.

12. C
    Medlem · Nivå 13
    Ok! Vad händer om USB minnet blir fullt då? Om du har det i hela tiden menar jag, skriver den över det gamla då?

En annan sak, av någon anledning kopplade jag aldrig min värmepump till nätverket vid installationen. Är detta något ni tycker är värt att göra? Vinner jag några praktiska funktioner som gör det värt att dra en nätverkskabel dit?
    Eller det kanske inte är möjligt att koppla in den när den står på plats? (Vet inte ens var nätverksuttaget på den är...)

13. [SH]
    Elektroniktokig Nivå 5
    Varje loggfil är på ca 1 kB, om du har ett "litet" USB-minne på 8 GB kommer räcka några tusen år...

Om du kopplar upp din pump på nätet kan du använda de funktioner som finns på nibeuplink.com, du kan kolla driftstatus med mera. Du får även ett e-postmeddelande om pumpen tappar kontakt med tjänsten, något som för mig vanligen tyder på att det varit strömavbrott hemma. Betalar du kan du ändra inställningar på distans och/eller få förlängd historik på den data som finns loggad i tjänsten.

14. S
    Medlem Nivå 13
    Vet inte vad som händer när minnet blir fullt och det tar nog ett tag har en mapp med loggfiler ca 1200 och det är ca 210 mb och alla ligger inte kvar på usb minnet för har nog tömt det nån gång. Har loggar från snart 6 års drift men alla ligger inte på samma mapp. Vet inte vad nätverket används till mera men går ju koppla mot elnäts priset men tror det gör liten skillnad och sen finns ju en risk vid tex åska.

15. S
    Medlem Nivå 13
    Mina ligger på ca 130 kb men jag loggar lite andra grejer än vad som loggas som standard bland annat effektvakten.