Hej är det någon som vet hur avstängskranarna fungerar på värmesidan? På framsidan bakom stora luckan sitter det två st en för fram och en för retur. Ena är en torx + ett spår för platt mejsel och den andra är en torx på en liten pigg. Skall dessa stå fullt öppna båda två och hur vet men om dom är det?
Enligt installatörshandboken för Bergvärmepumpen NIBE F1245 som du tydligen tittat i, står det att de ventiler du "pekar på" verkar vara
värmebärare fram QM31 och
QM32 värmebärare retur.
Det är väl alkohol-vattenblanding i de rörledningarna?
Varför ska dessa ventiler stängas eller ändras? Värmepumpen kommer väl då inte att fungera. Vad är anledningen till att "pilla på" dem?
QM32 värmebärare retur.
Varför ska dessa ventiler stängas eller ändras? Värmepumpen kommer väl då inte att fungera. Vad är anledningen till att "pilla på" dem?
Redigerat:
Nej, värmebärarkretsen är elementen, köldbärarslingan är alkoholvätskan.A Arnodt skrev:Enligt installatörshandboken för Bergvärmepumpen NIBE F1245 som du tydligen tittat i, står det att de ventiler du "pekar på" verkar vara
QM32 värmebärare retur.
Nej det är i köldbärar delen som det är sprit blandning. utan dom är för värmeproduktion. (Element samt varmvatten) Jag har problem att den stannar vid varmvatten produktion och därför undrar jag hur man vet ifall kranarna är fullt öppna. Så dom inte är lite halvöppna och därav stryper flödet. Denna pump har en lång historia med haverier så vill kolla att inte det här blev fel vid senaste rep
Inte i min version av handbokenA Arnodt skrev:
https://www.nibe.eu/assets/documents/17392/331483-1.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inget om ventilerna, men har du kollat att växelventilen som styr över vattnet från elementen till varmvattenberedaren är fullt öppen mot beredaren.
Om den fastnar i nåt halvstängt/öppet läge kanske det stryper flödet?
Och smutsfiltret är det rent?
Om den fastnar i nåt halvstängt/öppet läge kanske det stryper flödet?
Och smutsfiltret är det rent?
Yes det har jag kollat och filtret är rent plus att den växlar dom den skaD Dilato skrev:
Om ingen har pillat på avstängningarna å det har fungerat förut så är det något annat som inte fungerar som det ska. Värmebärare fram fullt öppen å vad jag kan se på bilden verkar värmebärare retur också fullt öppen men det är svårare att se