Byggahus.se
R
Annan fråga.
När man fäster OSB skivan mot väggen, hur långt ner ska den då gå? Ska den vila på golvet eller hur många mm ska man ha till golvet? Samma fråga gäller även gipset, hur många mm från golvet?
 
Roland112 skrev:
Annan fråga.
När man fäster OSB skivan mot väggen, hur långt ner ska den då gå? Ska den vila på golvet eller hur många mm ska man ha till golvet? Samma fråga gäller även gipset, hur många mm från golvet?
Är nog inte så noga. Det vanligaste är nog dikt golv. De brukar ändå bli inspacklade i flytspackel.
 
R
ok tack
 
A
Det finns inga krav år 45cc
Beror på vilken skiva du använder.
Står på bkr soda
 
R
grymt tack!
 
Använd inte osb i ett badrum..
Plyfa som gäller. Och 15mm om du ska upp med kakel...
 
A
Varför får man inte ha osb?
Jag har byggt flera badrum med osb.
Jag tror det duger fint!
 
T
JohannesP skrev:
Varför får man inte ha osb?
Jag har byggt flera badrum med osb.
Jag tror det duger fint!
Självklart får du använda OSB, glöm inte kortlingar då.
 
R
kick3n skrev:
Använd inte osb i ett badrum..
Plyfa som gäller. Och 15mm om du ska upp med kakel...
alla säger olika, endel säger att man måste ha 15mm plyfa, endel säger att man kan ha OSB, endel säger att man itne alls kan ha det....blir helt galen.
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
Roland112 skrev:
alla säger olika, endel säger att man måste ha 15mm plyfa, endel säger att man kan ha OSB, endel säger att man itne alls kan ha det....blir helt galen.
Instämmer helt. Problemet är formuleringar av typen: "Använd inte *, använd * istället.". Hen skriver inte varför man föredrar den ena framför den andra. Är det kostnad, kvalitet, regler, estetik?
 
R
med tanke på att alla har olika syn på detta kan jag också tänka mig att det sitter en mängd olika lösningar på folks väggar idag under kaklet..
 
Roland112 skrev:
alla säger olika, endel säger att man måste ha 15mm plyfa, endel säger att man kan ha OSB, endel säger att man itne alls kan ha det....blir helt galen.
Har sagt det förr men verkar behöva sägas igen.


Visst, "alla" har olika syn. Men tyvärr har många dålig koll. Det finns dock bara 2 facit, titta i någon av dem istället (GVK och BKR). Välj en och håll dig till den.

Just OSB bakom gips är hel OK enligt båda regelverken!
 
Jag tror att många blandar ihop krav och regler med "Våtrumsvägg 2012". http://www.bygging.se/husbyggaren/artiklar/2012_4_09.pdf
Den är absolut inget krav, men den har många fördelar, t.ex. att en 15 mm plywoodskiva både är stabil och går att skruva upp saker på i efterhand även där det inte finns kortlingar - t.ex. om man behöver montera upp handtag om någon i familjen går och blir rörelsehindrad.
 
A
Bra svar!
Vad gäller reglar och skivor har jag för mig både bkr och gvk skriver att man följer skiv tillverkarens rekommendationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.