Byggahus.se
S super70 skrev:
Japp jag har en extra ntc givare inkopplad parallellt med utegivaren,när den kopplas in luras vp att det är varmare ute än vad det är och sänker framledningen på värmen, givaren kopplas in beroende på innetempen.
Styr även vvb likadant fast då parallellkopplat med vvb givaren och kopplas in när det är dom x billigaste timmarna på dygnet
Letar själv efter en lösning att styra bvp:s produktion av varmvatten till billigare timmar (har redan ngenic till bvp för själva uppvärmningen av huset) och det låter som din metod med parallellkopplad givare uppnår det. Lyckas dock inte lista ut vilka prylar jag behöver, utöver själva motståndet… Möjlighet att delge vilka komponenter du använder?
 
Förutom givaren behöver du bara ett potentsialfritt styrt relä finns både för zigbee,z-wave wifi.
Själv kör jag en shelly 1 till vvb.
 
Sedan kan man ju styra det valfritt,i shelly appen kan du ställa tider.
Själv styr jag automatiskt med homeassistant som letar upp billigaste timmarna själv
 
Kan du dela vilken Shelly du kör? Är inne på kontaktor plus smart brytare för att styra vår GAMLA (bara tappvatten så inte lönt att byta än).

Är ändå en del grejer man behöver? Just nu känns det som man behöver både Raspberry PI med HA och Display samt en Homey eller Aeotec hub för att få full styrning på alltihop.
 
Dial_595 Dial_595 skrev:
Kan du dela vilken Shelly du kör? Är inne på kontaktor plus smart brytare för att styra vår GAMLA (bara tappvatten så inte lönt att byta än).

Är ändå en del grejer man behöver? Just nu känns det som man behöver både Raspberry PI med HA och Display samt en Homey eller Aeotec hub för att få full styrning på alltihop.
Ska du köra kontaktor som styrs med 230v kan du ta vilken som hellst typ, shelly 1 har en potentialfri kontakt som man kan använda för bara slutning går dock å koppla 230 också,men en shelly 2 eller shelly 1pm funkar ju också för dig
Och nej du behöver bara shelly för att styra på fasta tider, vill du styra på elpris behöver du homeassistant eller homey inte båda, aeotec kan också styra men bara på fasta timpriser den kan inte hitta billigaste timmarna på dygnet
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
S super70 skrev:
Ska du köra kontaktor som styrs med 230v kan du ta vilken som hellst typ, shelly 1 har en potentialfri kontakt som man kan använda för bara slutning går dock å koppla 230 också,men en shelly 2 eller shelly 1pm funkar ju också för dig
Och nej du behöver bara shelly för att styra på fasta tider, vill du styra på elpris behöver du homeassistant eller homey inte båda, aeotec kan också styra men bara på fasta timpriser den kan inte hitta billigaste timmarna på dygnet
Tack för info! VVB är på 300V så letar efter lämplig lösning.
 
Dial_595 Dial_595 skrev:
Tack för info! VVB är på 300V så letar efter lämplig lösning.
300v?
Kanske du menar 400v?
400v är kanske din vvb om den kör på 2 eller 3 faser, dock brukar kontaktorn styras med 230(finns dock kontaktorer som styrs med 12 eller 24v mm)
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
Den lösningen du nämner kör jag nu sen några veckor tillbaka. Jag har en Shelly 3em. Overkill men det är för att jag vill logga förbrukningen på 3fas varmvattenberedaren med.

Men visst blir det en del grejer. Jag har en raspberry pi med home Assistant och Tibber integrationen. Alltså ingen homey.

Dial_595 Dial_595 skrev:
Kan du dela vilken Shelly du kör? Är inne på kontaktor plus smart brytare för att styra vår GAMLA (bara tappvatten så inte lönt att byta än).

Är ändå en del grejer man behöver? Just nu känns det som man behöver både Raspberry PI med HA och Display samt en Homey eller Aeotec hub för att få full styrning på alltihop.
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
S super70 skrev:
300v?
Kanske du menar 400v?
400v är kanske din vvb om den kör på 2 eller 3 faser, dock brukar kontaktorn styras med 230(finns dock kontaktorer som styrs med 12 eller 24v mm)
ja, sry - 380V ska det vara.
 
Dial_595 Dial_595 skrev:
ja, sry - 380V ska det vara.
380v finns inte om du inte bor på en fabrik om vi ska va petiga
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
S super70 skrev:
380v finns inte om du inte bor på en fabrik om vi ska va petiga
Du får diskutera det med märkningen på min antika VVB. :crysmile:
 
  • Haha
JesperKn
  • Laddar…
Dial_595 Dial_595 skrev:
Du får diskutera det med märkningen på min antika VVB. :crysmile:
Då är den äldre än 1988 i alla fall
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
S super70 skrev:
Förutom givaren behöver du bara ett potentsialfritt styrt relä finns både för zigbee,z-wave wifi.
Själv kör jag en shelly 1 till vvb.
Perfekt, stort tack!
 
Hej, Är det någon här som har en kod för Arduino för att hämta API från Tibber?
Skulle vilja hämta timpriser.
mvh Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.