Byggahus.se
Jag hade inte riktigt koll på hur kostnaderna för elnätsavgiften såg ut och´kollade upp vad som gäller för oss som har Ellevio i Stockholm. De har använder Högpristid som gäller enl: "Vinter vardag": november-mars, måndag-fredag kl 06-22 ö Övrig tid/Lågpristid."
Tabell över Ellevios elnätsavgifter med fasta och rörliga priser för olika säkringsstorlekar, inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prisskillnaden mellan hög och låg är ju väldigt stor och innebär ju att även om priset från Tibber är lågt tex from kl 20:00 på kvällen så är det först efter 22:00 som det blir riktigt billigt.

Om någon är nyfiken på hur både elpriset från Tibber samt den rörliga nätnätsavgiften från Ellevio summer per timme så har jag nedan en sammanfattning med en heatmap för 4 veckor. Alla priser är inkl. moms och skatter.

Månadskostnaden från Tibber och fasta nätavgiften från Ellevio (410 kr/mån för mig) ingår EJ.
Heatmap som visar elpriser per timme i Stockholm med Tibber och Ellevio, färgkodat från grönt (lågt pris) till rött (högt pris).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
Magnus E K
Snygg bild, men siffrorna är ju ibland lägre än bara energiskatten så kan inte stämma att allt utom fasta avgifter är inkluderat.
 
Vi har också ellevio men "fast rörligt pris", dvs ca 28öre/kwh. Räknade lite snabbt förra hösten om det skulle vara värt att gå över till den där "abonnemang tid" men kändes inte värt det då.

Men nu har vi snart två el/hybridbilar, uppvärmd sommarpool, spabad mm så får nog göra om min beräkning. Kan man spara ~17 öre/kwh genom att alltid ladda bilen nattetid t.ex. så är väl bara det bortemot en tusenlapp om året (många bäckar små).. Gäller väl bara att högpriset "vinterdagtid" inte sabbar hela kalkylen. Hade varit fint om man kunde få ut tibberdatat till Excel på nåt smart sätt. Det kanske går via deras öppna api? Typ förbrukning per timme senaste x dagarna/veckorna?
 
Stämmer, jag hade trots allt lyckats missa få med energiskatten(62,50 öre/kWh) men nu ligger den med.:oops:;)
Tabell över elpriser i Stockholm med Tibber och Ellevio inklusive energiskatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Hade varit fint om man kunde få ut tibberdatat till Excel på nåt smart sätt. Det kanske går via deras öppna api? Typ förbrukning per timme senaste x dagarna/veckorna?
Kolla in deras Google Sheet-mall på https://developer.tibber.com/respect
Den är inte helt exakt pga av den använder få decimalställen så inte bra att summera ihop alla rader.
 
Magnus E K
V Videonisse skrev:
Stämmer, jag hade trots allt lyckats missa få med energiskatten(62,50 öre/kWh) men nu ligger den med.:oops:;)
[bild]
44,5 öre inklusive moms (utom i kommuner med reducerad energiskatt), ser ut att stämma med siffrorna i diagrammet. 62,5 öre dröjer det förhoppningsvis något decennium innan de lyckats höja till.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
44,5 öre inklusive moms (utom i kommuner med reducerad energiskatt), ser ut att stämma med siffrorna i diagrammet. 62,5 öre dröjer det förhoppningsvis något decennium innan de lyckats höja till.
Självklart har du rätt, jag är trött i nattmössan idag. Kalkylen var även beräknad på 44,5 öre/kWh så senaste bilden är iaf korrekt :)

Tyvärr kan man i efterhand inte korrigera ett inlägg så kan inte ändra ovan.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Jag tänkte slänga ut en fråga här för att se om jag uppfattat erbjudandet från Tibber korrekt.

From nästa vinter ska jag värma upp ett fritidshus på 100m2. Nybyggt med mycket god isolering. Primär uppvärmning sker med en 3kw elpatron och vattenburen golvvärme ingjuten i en platta på mark.

Eftersom huset kommer stå obebott många dagar per år och ibland några veckor i streck och eftersom plattan kommer ackumulera värme väldigt väl så tänkte jag mig följande lösning:
1st "tado" tumstermostat som styr en trefaskontaktor i elcentralen som i sin tur styr elpatronen on/off. Denna tado är kopplad (via vanlig internetrouter) till Tibber som medger att bara köra elpatronen under nätterna när elen är som billigast. Om värmen invändigt skulle svänga några grader över dygnet spelar ingen roll alls.

Stämmer mitt resonemang?
Räcker det med Tibber som elleverantör, en tado rumstermostat och en vanlig internetrouter (huset har fiberanslutning mot internet) för att skapa denna reglering?
 
Tar gärna emot en inbjudan.
Edit: Lugna er! Det räcker nu - jösses! :crysmile:
 
  • Gilla
super70 och 1 till
  • Laddar…
PM
 
E
pjgb pjgb skrev:
Tar gärna emot en inbjudan.
Edit: Lugna er! Det räcker nu - jösses! :crysmile:
Du är nog den enda nya kunden senaste veckorna. Alla andra flyr timdebitering
 
  • Haha
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
E Elsamimmi skrev:
Du är nog den enda nya kunden senaste veckorna. Alla andra flyr timdebitering
Hahaha! Hittills funkar timdebitering bra , har betalar 500kr mindre sedan 1 nov jämfört med ett vanligt rörligt elavtal iaf. Antagligen ner eftersom ju de flesta kör med påslag ovanpå...!
 
E
J joksi skrev:
Hahaha! Hittills funkar timdebitering bra , har betalar 500kr mindre sedan 1 nov jämfört med ett vanligt rörligt elavtal iaf. Antagligen ner eftersom ju de flesta kör med påslag ovanpå...!
Då måste du ha haft varmt på natten iskallt under dagtid med timpriserna som har varit.
 
E Elsamimmi skrev:
Då måste du ha haft varmt på natten iskallt under dagtid med timpriserna som har varit.
Nej, väldigt lite skillnad mot rörligt månadspris. Jag har inte brytt mig alls i november men sparade ändå 30 kr eller nåt enl offpeak.se.
 
E Elsamimmi skrev:
Då måste du ha haft varmt på natten iskallt under dagtid med timpriserna som har varit.
Absolut inte! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.