Vilken temperatur brukar ni ha i golvhöjd? Dvs inte i rummet som helhet utan vid golvytan.

Jag har klinker i badrummet och behöver ställa golvtemp till minst 26-27 grader på min Devireg touch för att det ska kännas skönt om fötterna nu på vintern.

Vill bara kolla om det är normalt?

Så varmt nu på vintern, normalt kanske 21 -22 C är en bra temp. Ska GV värma allt i sin helhet så blir det dom temperaturer. Känns skönt om fötterna, klart det gör. men så kostar det. Hur gör ni sommartid då, varmt ute +25 C , då är golvet klinkerkallt, har ni värme på golvet på då med. Allt som har med komfort att göra, beror helt på dom ska använda något, så att säga något om er temp avstår jag från.

R Jesper H skrev:
Vilken temperatur brukar ni ha i golvhöjd? Dvs inte i rummet som helhet utan vid golvytan.

Jag har klinker i badrummet och behöver ställa golvtemp till minst 26-27 grader på min Devireg touch för att det ska kännas skönt om fötterna nu på vintern.

Ej normalt, hur gammal är golvvärmen?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ej normalt, hur gammal är golvvärmen?
2 år, och den har typ aldrig använts då jag även har ett stort vattenelement i badrummet. Golvvärmen har kommit upp i 72 kwh totalt sedan installation.

Låt mig formulera om frågan: Vad har svenskar i genomsnitt för golvtemp i sina klinkerbadrum? Jag vill ha det skönt om fötterna men samtidigt vill jag inte få en chock när elräkningen kommer. Därav frågan.

Om du inte är fattig som en kyrkråtta kan du ha den temp du vill, ett badrum kostar inte multum att värma på vintern.

R Jesper H skrev:
2 år, och den har typ aldrig använts då jag även har ett stort vattenelement i badrummet. Golvvärmen har kommit upp i 72 kwh totalt sedan installation.

Låt mig formulera om frågan: Vad har svenskar i genomsnitt för golvtemp i sina klinkerbadrum? Jag vill ha det skönt om fötterna men samtidigt vill jag inte få en chock när elräkningen kommer. Därav frågan.
Har min inställd på 25 grader, blir ej sådär gosigt varmt på golvet då men man känner stor skillnad mot väggarna. Känns ej kallt gå på.

R Jesper H skrev:

Det blir snabbt x tusen kWh el för ett badrum. Sen är det främst en vanesak och vi har termostaten på 19,5 grader så slipper man att det är iskallt. En av de saker jag tycker det är mycket vettigt att spara på och göra bättre saker för pengarna.

J
Jag har funderat på detta, har en liten toalett jag ska göra om nångång framöver.

Borde det inte vara mycket bättre att lägga in en grymt underdimensionerad golvvärme som går nästan hela tiden än en som går på termostat och (givet man har vattenburen värme) antingen värmer även "utanför" toan på onödigt dyrt sätt eller slår av helt om värmen i huset kommer in på toan. Givetvis, har man ingen vattenradiator på toan och alltid har dörren stängd och den ligger i ett ytterhörn på huset.

nikasp
Det säger ingenting vad andra har om du inte kalibrerat. Jag har kalibrerat termostaten med IR-termometer och kör 23 grader morgon och kväll och helg i badrummet. 19-20 i tvättstugan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag ställde även frågan till ChatGPT, som svarade att svenskar oftast har 22-26 grader vid golvnivå i sina klinkerbadrum.

Baserat på det så unnar jag mig nog en golvtemp på 23-24 grader, som ju känns behaglig även om den kanske inte känns "ljummen" som vid högre temperaturer. Förhoppningsvis blir det en bra tradeoff mellan välbehag och ekonomi.

• Textdiskussion mellan två personer om golvvärmeinställningar och temperaturpreferenser i ett klinkerbadrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Avstängt helt i båda badrummen dvs 0 i temp men med stora tjocka mattor att gå på. 😉

• Gilla
yonna
  • Laddar…
R Jesper H skrev:
Tack för svaren. Jag ställde även frågan till ChatGPT, som svarade att svenskar oftast har 22-26 grader vid golvnivå i sina klinkerbadrum.

Baserat på det så unnar jag mig nog en golvtemp på 24-25 grader, som ju känns behaglig även om den kanske inte känns "ljummen" som vid högre temperaturer. Förhoppningsvis blir det en bra tradeoff mellan välbehag och ekonomi.
Ställde frågan lite annorlunda till ChatGPT för jag tror inte de flesta har sin golvvärme så högt.

"Den exakta mängden el som golvvärme i ett badrum drar beror på flera faktorer, inklusive effekten på golvvärmesystemet, storleken på badrummet, isoleringen, och användningsmönstret. Här är några generella riktlinjer:

Effekt på golvvärmesystemet:

Golvvärmesystemets effekt mäts vanligtvis i watt per kvadratmeter (W/m²). Vanliga effektnivåer för golvvärme ligger mellan 100 W/m² och 200 W/m², men det kan variera beroende på systemet och dess syfte. Ju högre effekt, desto mer el kommer systemet att dra.
Storleken på badrummet:

Ett mindre badrum kommer att kräva mindre energi för att värmas upp jämfört med ett större badrum. Golvvärmesystemet dimensioneras ofta för att passa den specifika ytan.
Isolering:

Kvaliteten på isoleringen i badrummet och resten av huset påverkar hur mycket energi som behövs för att upprätthålla en önskad temperatur. Bra isolering minskar energiförlusterna.
Inställda temperaturer och användningsmönster:

Temperaturen som du ställer in på golvvärmetermostaten och hur ofta systemet används kommer att påverka den totala energiförbrukningen.
För att ge en uppskattning kan vi använda en typisk effektnivå på 150 W/m² som en medelvärde. Om ditt badrum är till exempel 8 m², skulle den teoretiska effekten vara 8 m² * 150 W/m² = 1200 W eller 1,2 kW.

Det är viktigt att notera att detta är en generell uppskattning, och faktiska siffror kan variera. Om du vill ha en mer exakt uppskattning bör du överväga att kontakta leverantören av ditt golvvärmesystem eller en professionell installatör. De kan hjälpa dig att dimensionera systemet korrekt och ge mer detaljerad information baserat på din specifika situation."

Hursomhelst så tickar elmätaren på snabbt med högre temperaturer. 8 m² * 150 W/m² = 1200 W eller 1,2 kW.
Sen den största energitjuven i ett badrum är ju "långduscharen"

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Rickard.
Jag använder enbart golvgivaren på min golvvärme dvs den temperatur jag sätter är den temperatur som golvet håller och inte hur varmt rummet/luften är.

I badrummet är den inställd på 22° vilket känns skönt och mysigt jämfört med resten av husets golv som håller 17-20°. I källaren har vi tvättstuga/dusch och där försöker jag hålla ungefär 20°-21° Här behövs ingen "myskännsa" men det får inte heller kännas kallt.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Förr hade jag golvvärmen på året om.

Efter elchocken den srnaste tiden har jag sänkt ner till minimum samt lagt på en mindre badrumsmatta för att inte fötterna ska frysa fast ... Rummet är obehagligt kallt men mitt 6 kvm lilla duschrum drar väldigt mycket el. Det finns glasad ytterdörr till trädgården och oisolerad dörr till bastun som har fönster längs hela ytterväggen. Inte undra på att duschrummet kostar el! Men det blir behagligt varmt 3 ggr/veckan då jag bastar.

"Svalt" duschrum befrämjar även korta duschar!

Nu är vintern inte långvarig i Skåne.

P paralun skrev:
Ställde frågan lite annorlunda till ChatGPT för jag tror inte de flesta har sin golvvärme så högt.

"Den exakta mängden el som golvvärme i ett badrum drar beror på flera faktorer, inklusive effekten på golvvärmesystemet, storleken på badrummet, isoleringen, och användningsmönstret. Här är några generella riktlinjer:

Effekt på golvvärmesystemet:

Golvvärmesystemets effekt mäts vanligtvis i watt per kvadratmeter (W/m²). Vanliga effektnivåer för golvvärme ligger mellan 100 W/m² och 200 W/m², men det kan variera beroende på systemet och dess syfte. Ju högre effekt, desto mer el kommer systemet att dra.
Storleken på badrummet:

Ett mindre badrum kommer att kräva mindre energi för att värmas upp jämfört med ett större badrum. Golvvärmesystemet dimensioneras ofta för att passa den specifika ytan.
Isolering:

Kvaliteten på isoleringen i badrummet och resten av huset påverkar hur mycket energi som behövs för att upprätthålla en önskad temperatur. Bra isolering minskar energiförlusterna.
Inställda temperaturer och användningsmönster:

Temperaturen som du ställer in på golvvärmetermostaten och hur ofta systemet används kommer att påverka den totala energiförbrukningen.
För att ge en uppskattning kan vi använda en typisk effektnivå på 150 W/m² som en medelvärde. Om ditt badrum är till exempel 8 m², skulle den teoretiska effekten vara 8 m² * 150 W/m² = 1200 W eller 1,2 kW.

Det är viktigt att notera att detta är en generell uppskattning, och faktiska siffror kan variera. Om du vill ha en mer exakt uppskattning bör du överväga att kontakta leverantören av ditt golvvärmesystem eller en professionell installatör. De kan hjälpa dig att dimensionera systemet korrekt och ge mer detaljerad information baserat på din specifika situation."

Hursomhelst så tickar elmätaren på snabbt med högre temperaturer. 8 m² * 150 W/m² = 1200 W eller 1,2 kW.
Sen den största energitjuven i ett badrum är ju "långduscharen"
Det svaret innehöll många ord men gav ju inget annat temperaturintervall än det jag fick, dvs 22-26.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.