Nu har jag surrat med han jag köpte drivern av, han säger att den ska funka om jag parallelkopplar och inte serie.

Vet han om att de medskickade drivarna är bortplockade?

Kris1 skrev:
Nej jag har ju tyvärr inte det.
Enligt säljaren ska man kunna driva dem med en annan driver bara det är konstant ström.
Jag är lite osäker på om den drivaren jag har är rätt för dem, det är därför jag vill prova med en jolly eller mean well lcm-40, men vad händer om man har en drivare som ligger på lägre watt tal än vad armaturerna har totalt tillsammans?
Om du kör med t.ex. LCM-40 kan den bara driva 13 st 3W-dioder med full effekt. Det går givetvis att driva alla 18 fast på lägre effekt.

Kris1 skrev:
Nu har jag surrat med han jag köpte drivern av, han säger att den ska funka om jag parallelkopplar och inte serie.
Ja, om du ska använda medföljande drivdon måste du parallellkoppla.

Tyvärr har jag inte kvar dem.
Funderar på om jag ska börja om från noll.
Men frågan om jag ska köpa samma och behålla drivarna som följde med, men då kommer jag inte behöva ha den drivern jag har efter som de är 230V ut på dem.
Annars har ni förslag på vad jag ska köpa.

Skaffa ett drivdon för konstantström, t.ex. Jolly Maxi, absolut minst krångel med den lösningen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack!
Seriekopplat?

Du har väl fortfarande kvar 6 st fungerande LED-armaturer med 3x1 W LEDs (inte 3x3 W eller hur?) eller har du eldat upp dem?

Med en M-spot 100-RF110 kan du dimma trådlöst via 1-10V mot Jollyn om det fortfarande är intressant. Meanwelldonet som du nu får över kan du använda för att ge 12 V DC till dimmern.

Bo.Siltberg skrev:
Du har väl fortfarande kvar 6 st fungerande LED-armaturer med 3x1 W LEDs (inte 3x3 W eller hur?) eller har du eldat upp dem?

Med en M-spot 100-RF110 kan du dimma trådlöst via 1-10V mot Jollyn om det fortfarande är intressant. Meanwelldonet som du nu får över kan du använda för att ge 12 V DC till dimmern.
Haha, helt otroliga vägar för att få lite ljus nuförtiden. Gäller att komma in rätt i vad man är ute efter.

Bo.Siltberg skrev:
Jag har kvar dem, men de är på 3x3 W

Bo.Siltberg skrev:
Ja det är en variant, lirar inte M-spot 100RF mot Jollyn?

Vad är skillnaden på Jolly Maxi och Mean Well LCM-40?

http://www.aliexpress.com/snapshot/286191756.html
Light source: 3 pieces 1Watt High Power Emitter LEDs
Light Output: 300lm

Om du inte blivit lurad på effekten så har du i så fall blivit lurad på ljusflödet för 300 lm är alldeles för dåligt för 9 W, men däremot bra för 3 W totalt.

Du behöver ett drivdon som klarar av att mata 18 st LEDs med en konstant ström på 350 mA, vilket innebär att det också måste kunna ge en spänning på ca 60 V DC. Om LCM-40 klarar det så kan du givetvis använda denna. Jämför databladen!

Du kan ju leta efter ett drivdon som även stöder trådlös dimring, men jag känner inte till någon. Då får du försöka med i vissas tycke exotiska lösningar med Nexapuckar. Drivdonen kan i allmänhet dimmas med tryckknapp eller 1-10V, vilket M-spot 100RF110 stöder men inte M-spot 100RF. Jag ser nu att Jollyn har en AUX-utgång som kan mata nexapucken vilket ger Jolly ett plus.

Ok, det var en ny länk...men det förändrar inte så mycket.

Självklart har det betydelse. Du behöver ett drivdon som kan ge den ström som behövs och som klarar minst det antal LEDs det handlar om i form av spänning och effekt. Annars krävs flera drivdon. Men om drivdonet ligger lite i underkant får du kanske de 3x2W du ville ha ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.