Hej,

Här kommer en väldigt specifik fråga 😅
Ska måla om här hemma och efter x antal provburkar har jag hittat de två nyanser jag vill ha - Portland Stone Pale 155 och Slaked Lime 105 från märket Little Greene. Men färgen är två ggr så dyr som t.ex. Jotun, Beckers, etc. Och med mängden färg som behövs blir det inte ekonomiskt försvarbart att välja den ”fina” 🤪

Har varit och fått ett färgprov avläst hos färghandel men känner inte att det landat rätt.
Kulörerna är relativt poppis färger så tänker att någon annan kanske stått inför liknande dilemma och hittat en bra NCS kod för någon av färgerna?

Trevlig helg!

• Skärmdump från Little Greene hemsida som visar en ljus färgnyans märkt "Slaked Lime".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två färgprover: Portland Stone Pale 155 och Slaked Lime 105 från Little Greene.
    Skapa konto
Du fick ju en avläst kod i färgbutiken? Räcker inte den? Med kontrollerad utrustning är avvikelsen under Δ1, d.v.s. du ser ingen skillnad mot idealet. Sedan skall ju den färgen blandas med ett recept som färghandlaren har. Där kan det brista.
Som alternativ till NCS kan du fråga den som läser av efter L*a*b-värden från avläsningen. Det är ”maskinddata/spektraldata” innan det översätts till NCS. Skall inte spela någon roll egentligen eftersom det skall vara konverteringstabell för alla.

”Allt är beige!” som Jessica Gedin skaldade i senaste Spanarna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hmm, vad föreslår du? Kan det va en idé att ta NCS koden och gå till annan butik med annat färgmärke så kan det bli närmare? På litet färgprov ser det identiskt ut men uppmålat på vägg väldigt olika, trots samma glansvärde.

E e.Cedergren skrev:
Hmm, vad föreslår du? Kan det va en idé att ta NCS koden och gå till annan butik med annat färgmärke så kan det bli närmare? På litet färgprov ser det identiskt ut men uppmålat på vägg väldigt olika, trots samma glansvärde.
Jag hade försökt analysera skillnaden och försöka hitta en NCSkod i närheten åt det hållet du vill, och sen skaffa en testburk av det. Det går ju att avkoda NCSkoden rätt lätt.

C
E e.Cedergren skrev:
Gå till en annan butik och be dem också läsa av färgprovet och kolla om du får samma NCS-kod. Jämför också färgprovet med närmaste NCS standardkulör i ett NCS-index. Så du har ett hum om du har rätt NCS-kod eller om något gått fel vid avläsningen, innan du ber någon blanda en ny burk.

Tack för alla förslag! 🙏🏻

E e.Cedergren skrev:
Tack för alla förslag! 🙏🏻
Hej!
Jag hittade precis den här tråden då jag har precis samma problem. Hittade du någon färgkod? Jag står just nu mellan 1002-Y och 1005-G90Y, men jag har inte provmålat än.

Tacksam för svar! :)

Hej!

Jag har fortfarande inte landat i vilken färg det blir men har gett upp att få färgen avläst. Har absolut kommit närmare bara genom ögonmått och magkänsla 😅

De som jag fastnat mest för är Sommarsnö 1102-y10r, fortfarande något mörkare än Portland stone Pale.

Och Froströk 1002-y24r, också mörkare än Portland stone Pale men identisk med färgen man får om man blandar Portland stone pale med Portland stone light 😅

Valde Egghvit 0502-y i hallen då där är väldigt mörkt. Upplever att den ser likadan ut som Portland stone pale i ett ljust rum. Men bredvid varandra är den mycket ljusare.

Svara gärna hur det blev med dina färgprover, låter lovande enligt ncs-koderna! 😊

• Två grå nyanser av färg på väggen märkt "Sommarsnö" till vänster och "Portland Stone Pale" till höger, med en strömbrytare i nedre högra hörnet.
    Skapa konto
C
E e.Cedergren skrev:
har gett upp att få färgen avläst. Har absolut kommit närmare bara genom ögonmått och magkänsla 😅
Dåligt av dem. Har du någon uppfattning om problemet är avläsningen eller att färgen du får inte stämmer med NCS-koden?
E e.Cedergren skrev:
Valde Egghvit 0502-y
"Egghvit", ha ha, ja kärt barn har många namn 🙂

C cpalm skrev:
Dåligt av dem. Har du någon uppfattning om problemet är avläsningen eller att färgen du får inte stämmer med NCS-koden?

"Egghvit", ha ha, ja kärt barn har många namn 🙂
Eller standardvit 😏

Jag har ingen aning men har fått den avläst totalt 7 ggr i både samma och olika butiker. Fått olika färger vid varje tillfälle och ingen har varit lik originalfärgen. Med alla färgprover är vi snart uppe i samma pris som den dyra färgen 🤪

• Arg
cpalm
  • Laddar…
NCS och RAL är standarder som ger förutsägbarhet och reproducerbarhet och bryts med kromatiska pastor och neutralgrått som tillsätts till den brytbas som finns i färgen du väljer från Nordsjö, Beckers etc.

Fabrikat som Little Greene, Farrow & Ball och Kreidezeit har färger som bryts från grunden med naturliga pigment som t.ex. ockra och umbra. De ändrar färgnyans beroende på ljuset. Oavsett vad färghandlaren lovar kan du normalt sett inte matcha dessa exakt med en standardfärg och brytpastor.

Sedan vad som är bättre eller sämre är väl en smaksak. Rent rationellt är "Naturfärgerna" dyrare per liter, mindre dryga samt känsligare för smuts och fingeravtryck (bör undvikas i hall, kök och barnrum). Emotionellt kan de upplevas som att de ger en mer levande kulör på en större väggyta och de har ett gäng färgkonstnärer som spenderar en evig tid på att få fram snygga nyanser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.