Kan egentligen inget om nätverkskabel...men jag har lagt 20mm slang under golven till dosor där jag ska sätta nätverksuttag med dubbla kontakter och som jag förstår det måste jag dra 2 kablar till varje dosa då eller stämmer inte det?
Undrar också vilken kabel jag ska ha, skärmad eller oskärmad? Insåg efter jag lagt ned rören att det kanske kan komma in fukt i dom eller kondens iaf men det tål kanske nätverkskabel?
Avståndet till dosan längst bort blir nog drygt 12 m och till den andra ca 8-9m . Men har ju inte 4 lediga uttag på routern men fattar att man kan använda en switch på något sätt så behöver en förklaring hur jag gör det här bäst o snyggast 😃 Sen har jag nog inte bästa routern så i framtiden blir det nog ett Mesh system men det ska väl fungera även om jag gör något med en switch nu?
Så här ser det ut.
Router monterad på en vägg med flera nätverkskablar som hänger ner. Ett skrivbord står bredvid med en dokumenthållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planlösning på rutpapper med markeringar för nätverksuttag i vardagsrum, badrum och kontor samt linjer till routern.
Skapa konto

Ja, du vill dra 2 kablar till varje punkt. Använd oskärmad.

Mesh vill du inte skaffa bara för att få fler uttag - en 16 eller 24-portars switch brukar räcka långt och är billigt så länge det inte handlar om PoE eller managed nätverk. Du vill dock förmodligen dra kablarna till ett område med mycket plats - det brukar bli ganska stökigt när man kommer upp i ett antal uttag att patcha ihop.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ja, du vill dra 2 kablar till varje punkt. Använd oskärmad.

Mesh vill du inte skaffa bara för att få fler uttag - en 16 eller 24-portars switch brukar räcka långt och är billigt så länge det inte handlar om PoE eller managed nätverk. Du vill dock förmodligen dra kablarna till ett område med mycket plats - det brukar bli ganska stökigt när man kommer upp i ett antal uttag att patcha ihop.
Tack! Läste lite på nätverksskolan nu o såg något om korsning...visst kopplar jag bara kabel efter färgmärkning i uttag o i andra änden sätter jag väl kontakt då som jag kopplar till en switch och gissar att kontakter också har en färgmärkning?

De patchkablar du köper kan vara raka eller korskopplade. Oftast spelar det ingen roll numera (bara 1 av de 2 enheterna behöver ha stöd för auto MDI-X). Koppla som det är märkt i uttaget så ska det fungera bra och gör det inte det kan man köpa en korskopplad patchkabel eller en adapter.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Ur den här dosan kommer det att komma 4 st kablar från 2 dubbeluttag men går det göra något praktiskt o snyggt direkt på dosan istället för 4 kablar?
Läst det finns patchpanel o switch b.la men vet inte hur såna ser ut o om det går sätta här?
Tänkte först sätta uttag som i andra änden men går ju bara sätta ett då 😏 Vägg med routern ovanför kopplingsdosa, ethernetkablar anslutna, röd pil pekar mot dosan.
Skapa konto

Vill du ha 4 på väggen går det väl att köpa 2 dubbeluttag och sätta båda i ett utanpåliggande Exxact 2-fack? Men det kan bli lite för trångt att få det bra.

Alternativet är patchpanel och keystone för installationskabel.

S sjoelund skrev:
Vill du ha 4 på väggen går det väl att köpa 2 dubbeluttag och sätta båda i ett utanpåliggande Exxact 2-fack? Men det kan bli lite för trångt att få det bra.

Alternativet är patchpanel och keystone för installationskabel.
Jag måste ju koppla dom 4 kablarna på något sätt.
Varför kan det bli trångt i ett sånt fack, visst är dubbeluttagen gjorda för 4 kablar?
Vad är keystone o kan man koppla en patchpanel på baksidan på något sätt?

Walle85
Så här löste jag det, en liten switch bredvid uttag/dosa. 4 portar för utgående uttag och en ingående från router i ditt fall. Då nyttjas alla portar.
Det uttaget jag har i bilden blir din router och de kablar som kommer ut ur switchen skickar du in i din väggdosa.
Switch med fyra portar bredvid ett vägguttag, ansluten till en router. Kablar är kopplade för att nyttja alla portar.
Skapa konto

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Walle85
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Jag måste ju koppla dom 4 kablarna på något sätt.
Varför kan det bli trångt i ett sånt fack, visst är dubbeluttagen gjorda för 4 kablar?
Vad är keystone o kan man koppla en patchpanel på baksidan på något sätt?
De är mer gjorda för att kablarna ska komma matade bakifrån. De ska helst inte böjas skarpt och har du en utanpåliggande dosa kan det bli det ganska trångt i den. Möjligt att det fungerar med de extra djupa utanpåliggande dosorna.

Keystoneuttag för installationskabel ser ut något så här:
Keystone-modul för installationskabel, grå och vit, med öppet kablage och löstagbar del. Pris och mängdrabatt syns i bilden.
Skapa konto

Och kan installeras i en patchpanel som tar keystonemoduler. Denna bild med andra keystone-moduler eller taget från andra sidan, för väggmontering; går kanske att borra hål i den också om man vill ha kablarna genom och täcka dosan (men jag undrar om det då blir för tight för kabeln):
Keystone-moduler monterade i en öppen svart dosa med anslutna kablar.
Skapa konto

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Tack för all hjälp! Sätter man vinklade uttag om man ska ha bakom tv bänk för tänker det blir smidigare när kablarna ska gå uppåt men har bara sett såna på bild så vet inte hur mycket det är i verkligheten?

Ja, vinklade hjälper lite grann med hur mycket plats som behövs (speciellt om man har utanpåliggande uttag). I inlägg #9 kan du se hur man kan använda böjbara kablar också - det sparar man också utrymme med (jag gissar bilden där visar Ubiquity's patchkablar - de är mycket trevliga att använda sig av).

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.