Jag och min sambo ska snart dra igång bygget med vårt nya hus.

Vad ska vi tänka på när vi beställer el/data jobbet.

Jag vill ha nätverksuttag på många platser i huset. Vi kommer att ha fiberinkoppling i huset och kan ta in tv den vägen, men ska man även förbereda för ev marksänt och parabol när man ändå är igång? Någon som har tips att dela med sig av?

Om du gör en beställning hos elektrikern talar du om vad du vill och var. Vet du hur du ska möblera ex. TV o skrivbord/dataplats redan nu så dra dubbla 20-rör till varje plats för dubbla dosor,

Tv är bra att gardera med coax o bredbandsTV, då har du ökad valmöjlighet. Bredbandet går ihop med datauttagen, men tänk på att ex parabolen vill ha dubbla coax om du ska ha deras inspelningsbara box (gäller CanalDigital)

Enligt många här ska du använda Cat6-kabel till nätverket som ska ha stjärnstruktur, vilket f.ö bör gälla även coax. Om du inte vill ha en massa uttag så finns ju alternativet att köra trådlöst? Även här förordar många att köra trådbundet för stabilitetens skull.

Kjell G
(som missade stjärnnätet på TV-sidan :(

dra även coax till alla eventuella tv platser i ett stjärnnät (viktigt) så har du alla möjligter och är inte beroende av en leverantör, dra även dubbla tomrör till plats för
eventuell parabol och takantenn

Jamen hallå..

Fundera på vilken upplevelse du vill ha de nästkommande 10-20 åren. Kommer du att inrätta ditt liv efter TV-tablåerna eller se på on-demand TV via internet på dina egna villkor?

Hemma hos oss ser INGEN på live TV. Allt är inspelat eller streamat så i min värld går både marksänd och satellit TV bort när jag tänker på framtiden (dvs nästa månad när vi får 100 Mbit/s här ute i världens ände :cool::cool:)

Håller med att OnDemand är framtiden men vem har sagt att den kommer via fiber
enbart??
Sen kanske du har 3-4 tv apparater då kan det vara bra att t.ex ha ett grundutbud
med frikanaler (boxer) och ip box på huvud tv, eller om du vill ha HDTV så kan INGEN Ip leverantör leverera det idag !

Varför sitta o titta på standard tv kvalite på sin 50" när det finns HD, i framtiden kommer naturligtvis HD på Iptv men jag menar att man ska inte låsa in sig på en teknik i ett så stort projekt som ett hus för att spara småpengar

tomlan skrev:
Håller med att OnDemand är framtiden men vem har sagt att den kommer via fiber
enbart??
Sen kanske du har 3-4 tv apparater då kan det vara bra att t.ex ha ett grundutbud
med frikanaler (boxer) och ip box på huvud tv, eller om du vill ha HDTV så kan INGEN Ip leverantör leverera det idag !

Varför sitta o titta på standard tv kvalite på sin 50" när det finns HD, i framtiden kommer naturligtvis HD på Iptv men jag menar att man ska inte låsa in sig på en teknik i ett så stort projekt som ett hus för att spara småpengar
Ja.. INTE lär On Demand komma via Satellit eller marknätet, den saken är säker.

Telia erbjuder HD-TV via fibern, så där har vi nog olika åsikter..

Men visst.. ett basutbud kan vara trevligt, men jag vet att hos oss (54, 46, 20, 15 och 13 år gamla) är det INGEN som tittar på det.. Min Mamma som är 85 gillar dock TV1.. (no, not really..)

tomlan skrev:
dra även coax till alla eventuella tv platser i ett stjärnnät (viktigt) så har du alla möjligter och är inte beroende av en leverantör, dra även dubbla tomrör till plats för
eventuell parabol och takantenn
Du menar att jag ska dra dubbla tomrör upp till vinden för ev parabol och takantenn?
Har tänkt göra så.

mycke_nu skrev:
Jamen hallå..

Fundera på vilken upplevelse du vill ha de nästkommande 10-20 åren. Kommer du att inrätta ditt liv efter TV-tablåerna eller se på on-demand TV via internet på dina egna villkor?

Hemma hos oss ser INGEN på live TV. Allt är inspelat eller streamat så i min värld går både marksänd och satellit TV bort när jag tänker på framtiden (dvs nästa månad när vi får 100 Mbit/s här ute i världens ände :cool::cool:)
Jag tror vi går mot den tiden men har själv inte kommit lika långt i teknikutvecklingen och då kanske jag ändå ska gardera mig. Men framöver går vi helt klart mot det hållet.

Hur många nätverksuttag är lämligt i rummen, tror inte det räcker med 2 i varje rum utan måste nu ha fler. Tänker TV, tele, dator, playstation mm, dock lär man ju även köra trådlöst med datorn men vill ändå kunna koppla in mid via nätverket där det passar typ på kontoret.

Vill passa på att tacka för alla kloka synpunter här!

Jag brukar ju säga minst ett dubbeluttag i varje rum plus en dosa för koax.
I rum med många prylar kan man ju antingen sätta ett dubbeljack till eller så hänger man dit en liten switch vid behov.

mats_o skrev:
Jag brukar ju säga minst ett dubbeluttag i varje rum plus en dosa för koax.
I rum med många prylar kan man ju antingen sätta ett dubbeljack till eller så hänger man dit en liten switch vid behov.
2 kanske räcker, switch går ju att anända. Är ju inte så ofta som man behöver alla varianter.

Jag har dragit dubbla vp-rör till tv-dosorna och dubbla vp-rör till nätverksdosorna i varje rum och givetvis kopplat allt via ett stjärnnät till en kopplingspunkt. Samt dubbla vp-rör upp till taket där vi idag har en parabol med quad-huvud från CanalDigital.
Tänk på att även sätta uttag i garage, kök och tvättstuga samt givetvis alla andra rum. :)
Vi kör dock med trådlöst nätverk till laptoparna och den stationära datorn är inkopplad direkt i ADSL-modemet så vi använder inte nätverket ännu, men snart ska jag koppla in datorn i garaget så man kan koppla in diagnostikprogram för bilar och sånt.

robbanorebro skrev:
Du menar att jag ska dra dubbla tomrör upp till vinden för ev parabol och takantenn?
Har tänkt göra så.

Japp,

tomlan skrev:
Japp,

Frågan är dock hur man drar dessa rör, går det att ha dekoder i groventrén och så splitta ut kanaler till alla uttag eller måste man ha box vid varje tv?

Box vid varje TV om man ska använda boxar och tekniker som är godkända av kanalleverantören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.