Hej,

Ska dra nätverkskabel i hus från slutet på 40-talet. Har en tanke om att köra PoE och flera accesspunkter. Är egentligen ointresserad av IT men vill ha ett bra resultat. För att lyckas med dragningen behöver kabeln dras under panelbrädornas underkant. För att det inte ska synas tänkte jag inte ha kabelskydd men däremot måla kabeln. Kan det funka?

Vad är en lämplig kabel som man ska kunna ha något årtionde? Cat5e? Cat6? Finns det andra beteckningar? Påverkar PoE? Vit kabel är att föredra.

Funkar den här?

https://www.clasohlson.com/se/Nätve...yDHJlonO5pTn7RgrVzXzihJYz8EEWHZkaAhSMEALw_wcB

Cat6 eller Cat6A, Solid UTP blir väl bra. Cat5e dunger väl gott om man inte har extrema krav.
Ska du dra den utomhus finns kabel för det, Solid Cat6 UTP.
Vit utomhuskabel har jag aldrig sett.

Undvik Cat6 slim om du ska dra långa kablar. Undvik oxå CCA som är ”sminkad” aluminiumkabel.

Intressant projekt.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Om du ska pressa RJ45-kontakter (hanar) i ändarna har jag för mig att det är bättre att inte ha solida kablar. Om du däremot ska ha uttag i ändarna (honor) så ska du ha solida.

Jag slår också ett slag för att man ska undvika CCA. Speciellt om du ska ha det till POE.

V Vilse_i_Blekinge skrev:
Om du ska pressa RJ45-kontakter (hanar) i ändarna har jag för mig att det är bättre att inte ha solida kablar. Om du däremot ska ha uttag i ändarna (honor) så ska du ha solida.

Jag slår också ett slag för att man ska undvika CCA. Speciellt om du ska ha det till POE.
Man sätter ju uttag på ändan och patch kabel från uttaget

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Man sätter ju uttag på ändan och patch kabel från uttaget
Man behöver ju inte göra så. Jag gjorde inte de. Jag behövde flexibiliteten från icke-solida kablar och om man inte sätter ett uttag till sin accesspunkt så kan man ju sätta kabeln direkt i sin AP och slippa ha ett synligt uttag.

Håller med tidigare talare, speciellt #2 av @blackarrow när det gäller materialval.
Solid kabel är lite bökigare att sätta en RJ45 kontaktering på, men inte något stort problem, det tar bara lite längre tid (för mig som inte är proffs).
Jag satte uttag i ena ändan av den solida kabeln hos min mamma, men kontakt i andra änden, eftersom jag inte såg någon anledning att montera ett uttag, kabeln fick ansluta direkt i mediaomvandlaren där.

Det finns ju miniuttag med plats för toolless keystone. Jag satte ett sånt i källaren på betongväggen vid mediaomvandlaren. Snyggaste lösningen enligt mitt tycke. Och så kunde jag sätta en kort röd patchkabel emellan 😀

Jag har tidigare gjort patchkablar med solid kabel utan problem, men det är inte rätt...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag inte använt solid kabel men monterat lite RJ45-kontakter och kan verkligen rekommendera dig att köpa ett riktigt verktyg för att pressa dessa (eller köpa verktygsfria kontakter). Jag har bara ett billigt verktyg och det är fullständigt värdelöst. Man lyckas om man har tur med att pressa in hälften av blecken i kontakten, resten får man sitta och peta ned med en liten skruvmejsel.

blackarrow blackarrow skrev:
Det finns ju miniuttag med plats för toolless keystone. Jag satte ett sånt i källaren på betongväggen vid mediaomvandlaren. Snyggaste lösningen enligt mitt tycke. Och så kunde jag sätta en kort röd patchkabel emellan 😀

Jag har tidigare gjort patchkablar med solid kabel utan problem, men det är inte rätt...
Ja, dom där var ju näpna.
Det blir en slimmad lösning, snyggt!

Det finns ju miniuttag med plats för toolless keystone.
Jag tror du menar denna dosa.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
C
Det finns ju miniuttag med plats för toolless keystone.
Ja, såna använder jag här där man bara vill ha ett diskret utanpåliggande uttag. Finns även i dubbelvariant. Billiga också.

Tycker det är att starkt föredra gentemot att kontaktera installationskabeln direkt. Okej om det är en anslutning man i princip aldrig behöver röra, men lite poängen med uttag är att kablar som inte är fast anbringade har en betydligt större risk att råka ut för skador. I synnerhet när kabeltypen inte är anpassad för syftet. Och då är det tråkigt att behöva byta hela den fasta installationskabeln. Dessutom snyggare och mer praktiskt om man möblerar om och tillfälligtvis inte nyttjar den eller behöver anpassa längden.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A alfista skrev:
Jag tror du menar denna dosa.
Jag får skylla på att det var några år sen. Den jag visade bild på har ju väldigt låg profil.
Inuti ser den ut såhär enligt Øjvinds bild på Kjelle.

. Nätverkskort med färgkodade trådanslutningar och en svart nätverkskontakt, hålls utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den behöver dock slitsverktyg. Men Kjelle har ett prisvärt kit med (Dibotech)slitsverktyg, kabeltestare mm

Men jag har använt den med keystone också fast då med lite fler portar.
Den kan passa bra i källaren/hobbyrummet/bakom en dörr som någon slags minipatchpanel med 1, 2 och upp till 8 portar.
Vit keystone-uttagsbox med fyra portar, användbar som diskret minipatchpanel för nätverksinstallationer i hemmet eller hobbyrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken var att om jag behöver uttag i angränsande rum sätter jag en switch där.
Det blir ju lite diskretare än ett 19” rack.

Drar man nätverk i gamla hus får man vara lite flexibel och kreativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.