Har luft/vatten VP och planerar att ha 20c som normaltemperatur. Bor i Skåne så dut -10c

Jag funderade på att köra nattsänkning 1-2c mellan 00-12 , tanken är att det är den tiden på dygnet som är kallast och det därmed kräver högre framledning till ett sämre cop. om pumpen får jobba lite hårdare sen kl12 så bör cop vara bättre mitt på dagen.
Man sover och sen är man på jobbet ändå tänkte jag.

Någon som provat , eller någon som har koll som kan ge input om man är helt fel ute? Man har ju löst mycket att nattsäkning inte är lönt men jag har aldrig förstått varför och nu har jag fastnat i mina egna tankar och kan inte se det kritiskt

Du måste ju köra med högre framledningstemperatur igen kl 12-24 för att komma ifatt med värmen. Fördelen är möjligen att det ofta är aningen varmare ute på dagen. I de flesta hus hinner heller inte temperaturen sjunka märkbart på några timmar. Det som ger mindre energiförbrukning är sänkt medeltemperatur över tid inomhus. Ca 5% lägre uppvärmningsenergi per grad inne.

J Josth skrev:
Du måste ju köra med högre framledningstemperatur igen kl 12-24 för att komma ifatt med värmen. Fördelen är möjligen att det ofta är aningen varmare ute på dagen. I de flesta hus hinner heller inte temperaturen sjunka märkbart på några timmar. Det som ger mindre energiförbrukning är sänkt medeltemperatur över tid inomhus. Ca 5% lägre uppvärmningsenergi per grad inne.
okey så det ger lägst energiförbrukning att 24h/dygn ha 19c än att göra som jag tänkte att 12h 20c och 12tim 18c. Tolkar jag ditt svar rätt?

Magnus E K
T TobiasK233 skrev:
okey så det ger lägst energiförbrukning att 24h/dygn ha 19c än att göra som jag tänkte att 12h 20c och 12tim 18c. Tolkar jag ditt svar rätt?
Nej, det borde bli ungefär samma. Teoretiskt är 18/20 lite snålare än 19; 5% per grad stämmer inte exakt utan är ett schablonvärde baserat på 0 grader ute och 20 inne.

• Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.